Nekromanti Intervju med Krille

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Jag intervjuade nyligen Krister Sundelin (a.k.a. Krille) för BRP Central, och nu har jag börjat lägga upp texten på http://basicroleplaying.org/topic/4638-interview-a-neo-trad-take-on-brp/. Den handlar mest om tankarna bakom Järn, men även om rollspelsmakande i allmänhet och sexism i rollspel.

Intressant nog, efter några beska kommentarer i början, kände jag mig tvungen att lägga in följande varningstext i trådens inledning:

Warning: This thread contains some explicit criticism of BRP. It does not mean Clarence Redd or Krister Sundelin dislikes BRP - on the contrary. Keep in mind that this is a creative discussion about how RPGs can develop and change over time, depending on the needs of writers, GMs and players. If you find some tidbits that inspire you in your gaming I will be very happy. If not, that's ok too.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Wow, vilket mottagande! Sån't där gör mig väldigt glad att posta på ett forum med en restriktivare modereringspolicy. :)

Det är i alla fall intressant att läsa det lilla i tråden som hittils handlat om Järn och designtankar. Ska kika in senare när det förhoppningsvis finns lite mer intressanta grejor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag är ledsen men jag måste säga att jag förstår reaktionerna. Järn är ett grymt spel - tråkigt att ni inte valde en mer positiv ingång med fokus på spelets många features istället för vad som är dåligt med BRP.

Jag tycker helt ärligt att det är synd - jag tror att det hade kunnat vara ett gyllene tillfälle att introducera Järn till en internationell publik.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Genesis;n183311 said:
Wow, vilket mottagande! Sån't där gör mig väldigt glad att posta på ett forum med en restriktivare modereringspolicy. :)
Jag har ju inte blivit jätteförtjust i tanken att hälsa på där och gå i svaromål. :cool:
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
För min del var de kraftiga reaktionerna helt oväntade. Jag har spenderat mycket tid på BRP Central de senaste åren och det är ett väldigt sympatiskt forum där idéer bollas på ett öppet sätt. Visst, några höjda ögonbryn var ju väntade - men inte den tonen som kommit fram i början av tråden. Det är ett märkligt fenomen när vuxna människor känner sig angripna personligen när deras favoritbok/-spel/-serie/-film o.s.v. kritiseras. Som om deras egen identitet hotas av att någon tycker annorlunda.

Tonen verkar dock mjukna lite efter hand (egentligen är det ju bara två surpuppor som går igång i början). Hoppas att det kommer något bra ur det hela till slut : )
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag kanske skall precisera - även om jag förstår varför folk blir irriterade och reagerar, så håller jag med om att det är överreaktioner.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Blir sugen på att läsa Järn igen :)
Spännande reaktioner måste jag säga, har lurkat där sedan 2008 (upptäckte jag just) och alltid upplevt att det varit ett ganska trevligt forum.
Kanske försöka slänga upp flera frågor på en gång så gnällisarna för se mer delar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Alltså. Jag är inte förvånad. Det är inte en text som är retoriskt anpassad för ett BRP forum.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
En lärdom för framtiden: Överskatta inte människors öppenhet för kritik.

Undrar hur det kommer att gå med frågan/svaret om sexism i rollspel...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Konstigt att neo-trad inte är ett ord för dem, känns så självklart både här på rollspel.nu och när jag pratar om rollspel med vänner och bekanta.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Känns som folk vaknade till när klansystemet kom på tapeten! Hittills min favoritbit med Järn. Grymt roligt!
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Krille;n183316 said:
Jag har ju inte blivit jätteförtjust i tanken att hälsa på där och gå i svaromål. :cool:
Röker du ditt neo-trad i pipa, eller föredrar du att rulla det? ;)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Nu finns det ytterligare lite till att läsa - mer om klanerna zonk! - de två sista frågorna kommer imorgon.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Jo. Helt omedvetet. Jag måste jobba på min fingertoppskänsla verkar det som : )

Nu har frågan om sexism i rollspel kommit upp!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jocke;n183376 said:
Konstigt att neo-trad inte är ett ord för dem, känns så självklart både här på rollspel.nu och när jag pratar om rollspel med vänner och bekanta.
Neo-trad är en term som uppkom här på forumet för snart tio år sedan. En väldigt intern term.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Peter;n183491 said:
Ja, den lär ju komma tyvärr... :/
Jo, även om det var vettigt och tydligt formulerat så undrar man ju vartåt detta kommer barka..

Bra interljuv dock, Clarence! Props för det!

Kul även att höra hur sugna alla är på att få läsa om klanskapande på engelska!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
zonk;n183500 said:
Jo, även om det var vettigt och tydligt formulerat så undrar man ju vartåt detta kommer barka..

Bra interljuv dock, Clarence! Props för det!

Kul även att höra hur sugna alla är på att få läsa om klanskapande på engelska!
Verkligen. Båda de senaste två intervjufrågorna och svaren särskilt är intressanta och välformulerade
 
Top