Nekromanti Intervju med Carl Johan Ström

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hmm

Iofs kanske den där intervjun är preskriberad vid det här laget (N2 på engelska + Terra One, utgivna år 2000?) men den är ändå litet mysko här och där...

(om Eon)
The reviews have been very good and the realistic approach seems to appeal to [color:green]almost everyone.</font>

Kanske en liten överdrift?

One of the trademarks of Neogames' games is the focus on streamlined rules and the concept of realism.

"streamlined"?

What is to be expected of N2, the second edition? The setting will be less cyberpunk and more techno-thriller. It will also be a great deal of support for fast paced action, fantastic technology and shining high-tech weaponry.

"fast paced action"?

Hmm...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2000-10-30 14:05.</EM></FONT></P>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Fler intervjuer

På länken nedan hittar ni fler intervjuer med Marco Behrmann om spelet.

Alla intervjuer är misstänkt lika varandra... :)

http://www.rpgplanet.com/games/543.shtml N.
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Om Neogames världsherravälde

<I>Iofs kanske den där intervjun är preskriberad vid det här laget (N2 på engelska + Terra One, utgivna år 2000?) men den är ändå litet mysko här och där...</I>

Har ínte amerikanarna ett annat räknesystem, så att 2000 är 2001 för dom?
Hur som helst, ska dom börja spela Eon är det lika bra de vänjer sig vid förseningar med en gång.

Någonting säger mig att det har varit planen hela tiden, att ta hela världen som marknad. Rätt kaxigt.

Frågan är om det går, t.ex. amerikanarna tror jag är betydligt mer gnälliga över långsamma strider och low fantasy än svenskarna.
Kanske en översättning av Mundana till D20 systemet skulle funka bättre ekonomiskt?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Om Neogames världsherravälde

Har ínte amerikanarna ett annat räknesystem, så att 2000 är 2001 för dom?

Nej... de ser 2000-talet som det 21:a århundradet (vilket det är) men de använder samma år som vi :)

Frågan är om det går, t.ex. amerikanarna tror jag är betydligt mer gnälliga över långsamma strider och low fantasy än svenskarna.

Jag tror nog det... Det är bara att studera vad som hänt med T.ex ICE som gav ut liknande spel...

Kanske en översättning av Mundana till D20 systemet skulle funka bättre ekonomiskt?

urk... vissa saker är värre än döden... Illa nog med D20-Call of Chtulhu....
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Re: Hmm

Jag vet förstås inte när intervjun skrevs, och om det fanns konstigheter i den övriga texten, men de saker som du tar upp tycker jag stämmer prima (förutom utgivningsdatumet, men det är som sagt inte neos bästa sida).
Påståendet att striderna är snabba har väl redan skapat tusen meddelanden på både det ena och det andra forumet - för mig går det fort trots förhållandevis mycket regler, för dig kanske inte men om man skall göra reklam för sin produkt är det klart att man sällar sig till den sidan som tycker sakern är bra.
Att påstå att regelsystemet är något annat än strömlinjeformat, vore väl en rejäl lögn. Om det bara fanns en sak som neogames skulle få applåder för ligger regelsystemets kontinuitet ganska bra till. Det är möjligt att det finns spel som har ett mer lättfattligt regelsystem, och i så fall får någon gärna upplysa mig om det, för jag har då inte stött på något.
Och så slutligen att nästan alla gillar Eon - ett tag på världen så skulle det varit sant att alla gillade Eon. Och även om det sedan blev ganska trendigt att säga att Eon var dåligt tror jag faktiskt inte att Eon är sveriges bäst säljande rollspel för inte.

// eot
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hmm

Påståendet att striderna är snabba har väl redan skapat tusen meddelanden på både det ena och det andra forumet - för mig går det fort trots förhållandevis mycket regler, för dig kanske inte men om man skall göra reklam för sin produkt är det klart att man sällar sig till den sidan som tycker sakern är bra.

Bra och snabbt är inte samma sak. Eons stridssystems styrka kan inte (rimligtvis) sägas vara dess ovanligt höga hastighet (imho). Att säga att en av eons styrkor är dess förmåga till "fast paced action" antyder att det skulle finnas ett snabbt stridssystem i det som skulle kunna tävla i hastighet med Feng Shui eller BESM. Det är vilseledande imho.

Att påstå att regelsystemet är något annat än strömlinjeformat, vore väl en rejäl lögn.

Det tycker jag inte... strömlinjeformat antyder att det skulle vara optimerat för hastighet. Den stora mängden detaljer är ett exempel på att så inte är fallet. Valet av tärning är ett annat.

Om det bara fanns en sak som neogames skulle få applåder för ligger
regelsystemets kontinuitet ganska bra till. Det är möjligt att det finns spel som har ett mer lättfattligt regelsystem, och i så fall får någon gärna upplysa mig om det,
för jag har då inte stött på något.


Jag kan inte räkna upp alla spel som är enklare och mer lättfattliga än Eon... för att bara ta några exempel kan man nämna Gondica, Gemini, Vägen, Västmark, PlayElf 2,. Sannolikt också DoD men det återstår att se när den nya utgåvan kommit ut.
Om man går utanför Sverige eller tittar på äldre spel blir antalet oöverskådligt...

Något _kan_ vara bra utan att vara lättillgängligt.

Och så slutligen att nästan alla gillar Eon - ett tag på världen så skulle det varit sant att alla gillade Eon. Och även om det sedan blev ganska trendigt att säga att
Eon var dåligt tror jag faktiskt inte att Eon är sveriges bäst säljande rollspel för inte.


Är det trendigt att säga att Eon är dåligt? Det hade jag missat...
 

theReaper

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
5
Location
Somewhere in the webway(Knivsta,Sverige)
Re: Om Neogames världsherravälde

Nja... Jag tror nog att det faktiskt kan gå bra med ett "International Edition EON", därför att:
•1. Eon är ohyggligt realistiskt. Ok, man kanske måste läsa igenom regelboken ett par ggr innan man kan spela, men detta kompenseras mer än väl av spelets realism!
•2. Va' då LOW-FANTASY??? Varför nu det då??? Är det så vidare värst realistiskt att "Smutsiga-Sammo" i diket också har en dvärgiskt rusvärd/yxa i bakfickan???
Bara för att alla inte har en Strids-klocka, eller en enhörning att rida på så behöver det väl inte vara LOW-FANTASY?, Eller??!!
•3. Det må så vara att om man tänker slå tärningar för varje handling man gör, så är det ju klart att det blir segt!!!

Så; med lite intensiv marknadsföring och mördande reklam så tror jag att EON kommer att bli en succé!!!

--Människans storhet överträffas bara av hennes dumhet.
++Aléan'ta'nairoy av Sanari's stamm++
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Smaken är som... världen över

<I>Nja... Jag tror nog att det faktiskt kan gå bra med ett "International Edition EON", därför att:
•1. Eon är ohyggligt realistiskt. Ok, man kanske måste läsa igenom regelboken ett par ggr innan man kan spela, men detta kompenseras mer än väl av spelets realism!</I>

Du radade precis upp dom anledningarna till varför det kan gå åt helvete =)
Amerikanarna och många med dom AVSKYR realism och krånliga regler. Jag säger absolut inte att det är något bra, jag bara konstaterar att så är det. =)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Om Neogames världsherravälde

1. Eon är ohyggligt realistiskt. Ok, man kanske måste läsa igenom regelboken ett par ggr innan man kan spela, men detta kompenseras mer än väl av spelets realism!

Realism ligger i betraktarens öga, inte i mängden hanterade detaljer. Jag upplever t.ex. PlayElf 2s system som realistiskare än Eons av en rad skäl som finns i arkiven.

Va' då LOW-FANTASY??? Varför nu det då??? Är det så vidare värst realistiskt att "Smutsiga-Sammo" i diket också har en dvärgiskt rusvärd/yxa i bakfickan???
Bara för att alla inte har en Strids-klocka, eller en enhörning att rida på så behöver det väl inte vara LOW-FANTASY?, Eller??!!


Realism, låg magimängd och relativt få legendariska varelser är några saker som karaktäriserar low-fantasy imho. Low-fantasy är inget negativt... det är bara en genrebeteckning.

3. Det må så vara att om man tänker slå tärningar för varje handling man gör, så är det ju klart att det blir segt!!!

Ännu mer så om det är många tärningar och stor risk för omslag :)

Så; med lite intensiv marknadsföring och mördande reklam så tror jag att EON kommer att bli en succé!!!

Med ärlig och rättvisande reklam tror jag att Eon har en (liten) chans (för hela Eons spelstil är rätt otrendig, internationellt sett). Med missvisande, bait-and-switch reklam tror jag att det är helt chanslöst.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Smaken är som... världen över

"Amerikanarna och många med dom AVSKYR realism och krånliga regler."

Säger bara två saker som motsäger detta:

* Phoenix Command, angående realism. PhC har en tendens att ta upp så mycket detaljer så att det är hemskt!
* AD&D, angående krångliga regler. Värre sörja av motsägelsefulla och krångliga regler får man leta efter. Kan det bli krångligare än ett helt spel som består av "undantaget bekräftar regeln"?

Dessutom, är det inte dumt att dra alla över en kam?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Lite fördommar kanske??? :)

Amerikanarna och många med dom AVSKYR realism och krånliga regler. Jag säger absolut inte att det är något bra, jag bara konstaterar att så är det. =)

Alltså hur fördommsfull får man vara egentligen? Min erfarenhet är att amerikaner är "någorlunda" som folk är mest, jag tror absolut inte att amerikaner skulle vilja ha mer "orealistiska" spel än svenskar. Dessutom finns det ju redan engelskspråkiga spel med hög grad av realism/detaljism och ganska gott om dem dessutom. Däremot så finns det säkert på den amerikanska marknaden möjlighet att ge ut "smalare" spel än på svenska efterssom marknaden är så mycket större.


/Bjorn
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
allt jag gjorde var att generalisera lite..=)

<I>Min erfarenhet är att amerikaner är "någorlunda" som folk är mest, jag tror absolut inte att amerikaner skulle vilja ha mer "orealistiska" spel än svenskar. </I>

Det som slår en när man läser på forum och insändare är vilka power-gamers dom är! =)
Det diskuteras in i allra minsta detalj "fördelarna" med olika klasser, eller det orättvisa i att vissa raser får vissa bonusar, och det görs det utan någon som helst skam! =)

Bara en sån sak, hur mycket energi la inte Wizards of the Coast ner på balanserande av klasserna när dom gjorde 3edition.

Men nu har jag raljerat i nästan 15 rader utan att ens nämna Eon så det är bäst jag håller käften, annars hamnar jag i OT-helvetet när jag dör.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jaja, Eon vs. alla andra igen då.. :)

<I>Bra och snabbt är inte samma sak.</I>

Där sade du ett sant ord. De spel jag sett som kan benämnas som snabbare än Eon (bland flera) har jag samtidigt uppfattat som allmänt sämre än Eon, vilket klargör att ett rollspelsstyrka IMHO inte ligger i hastigheten.

<I>Det tycker jag inte... strömlinjeformat antyder att det skulle vara optimerat för hastighet. </I>

Riktigt så enkelt är det inte, IMHO. Jag skulle vilja definiera strömlinjeformat mer allmänt, som smidighet, stabilitet och kanske även enhetlighet. Eons regler är ofta alldeles utmärkt snabba. Däremot segar stridssystemet (det utbyggda) ner, vilket även skadesystemet gör. För min del struntar jag i det som tar lång tid, och slipper därmed alla problem. För de som inte vill göra det kan man personligen strömlinjeforma reglerna _ännu_ mer. Men det är ett faktum att Eons regler "slipats" fram under många års speltestning, vilket verkligen borde ha gjort dem strömlinjeformade.

<I>Jag kan inte räkna upp alla spel som är enklare och mer lättfattliga än Eon... </I>

Två motfrågor. Är det positivit med enkelhet och lättfattlighet, om man på kuppen förlorar annat? (rent retorisk fråga, eg.) Och vad menar du preciserat med enkelhet och lättfattlighet?
Jag tycker att både Geminis och DoD:s system (som är de enda jag vågar uttala mig om) är mindre enhetliga och _ibland_ därmed mindre lättfattliga än Eon. I allmänhet kan jag tänka mig att båda är enklare än Eon (utan att ha byggt ut dem för mycket, som man som bekant kan göra med DoD), men jag tycker inte det är värt det, då ordet "enkel" har en dubbel bemärkelse. Man vill säkert få ett "enkelt" prov, men vem vill ha ett "enkelt" hotellrum?

/RipperDoc - med risk för flum

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jaja, Eon vs. alla andra igen då.. :)

Där sade du ett sant ord. De spel jag sett som kan benämnas som snabbare än Eon (bland flera) har jag samtidigt uppfattat som allmänt sämre än Eon, vilket klargör att ett rollspelsstyrka IMHO inte ligger i hastigheten.

Det är en fråga om vad man prioriterar helt enkelt...

Jag skulle vilja definiera strömlinjeformat mer allmänt, som smidighet, stabilitet och kanske även enhetlighet.

Mjo.. smidighet OK. Stabilitet och enhetlighet ser jag som separata egenskaper. Det är mycket en definitionsfråga, men strömlinjeformning är något jag primärt förknippar med hastighet. Åtminstone måste hastighet vara en betydande del i begreppet strömlinjeformning.

Två motfrågor. Är det positivit med enkelhet och lättfattlighet, om man på kuppen förlorar annat? (rent retorisk fråga, eg.) Och vad menar du preciserat med enkelhet och lättfattlighet?

Nej, lättfattlighet är inte målet över allt annat. Det är naturligtvis en bra egenskap men ibland kan något som är svårt vara värt att lära sig. Min poäng var enbart att Eon inte är det lättfattligaste systemet på marknaden (som Olav verkar anse).
Lättfattlighet är naturligtvis litet subjektivt men att det finns lättfattligare system än Eon lär jag nog inte vara ensam om att tycka :)

Att jag sedan prioriterar snabbhet långt högre än vad NeoGames gör och inte tycker att Eon är värt sin höga inlärningströskel hör egentligen inte till just denna tråd... /images/icons/smile.gif
 
Top