Nekromanti Interplantärt färdandes...

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nån som har bra koll på det här med avstånd mellan planeter i vårt kära solsystem., eller snarare mellan deras banor, och gärna lite info om "launch windows" dvs när planeterna är så nära varandra som möjligt, alltså hur ofta de dyker upp och hur länge de varar.

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nån som har bra koll på det här med avstånd mellan planeter i vårt kära solsystem., eller snarare mellan deras banor, och gärna lite info om "launch windows" dvs när planeterna är så nära varandra som möjligt, alltså hur ofta de dyker upp och hur länge de varar."

Nja, "startfönster" är ett begrepp som omfattar en viss tid och rymd då man kan genomföra sin resa, givet begränsningar som drivmedel, massa, planeternas inbördes läge, hur mycket man har viftat med gummikycklingen och om man har ringt mamma på sista tiden. Ju mer drivmedel man har (delta-v) och ju mer tid man kan ta på sig för sin resa desto större är startfönstret.

Som ett exempel: när rymdfärjan Discovery ska upp och hälsa på den internationella rymdstationen nu i augusti så måste man ta med följande:

1) Rymdstationens bana.
2) Floridas bana.
3) Hur mycket delta-v som rymdfärjan kan kräma ur sig under starten, givet vad den och dess last av bränsle, prylar och astronauter väger.

Resten är en bunt med matematik av enklaste (fniss) sort, där man räknar och räknar och räknar och kommer fram till att den 9 augusti klockan 17:32 lokal tid kan starten ske, att startfönstret är ca 2,5 till 5 minuter långt, att den först ska upp till omloppsbana på ca 200 km för att sedan stiga och docka på ca 400 km. Det är också en smal sak att konstatera att rymdstationen vid starten befinner sig ovanför Saudiarabien, det vill säga inte ett dugg på det kortaste avståndet från södra Florida, men om man startar rymdfärjan klockan 2001-08-09 kl 17:32 så kommer rymdfärjans bana att korsa rymdstationens bana på ett sådant sätt att det är möjligt att docka.

Matematiken för detta är snorsvår. Jag roade mig med att försöka räkna lite på detta, men gav upp. Vi talar sisådär femdimensionella integralkalkyler som (bokstavligt talat) inte är av denna värld. Jag började med att bygga en förenklad version för rollspel. Sedan gav jag upp och började bygga ett program som skulle göra beräkningarna åt mig. Sedan gav jag upp igen, samlade på mig en kasse data och tog fram någon form av statistik på hur lång tid interplanetära rymdfärder skulle ta, och sammanställde denna statistik i en gosig tabell som finns på nedanstående sida:

<A HREF="http://www.foxtail.nu/ev_rymdf.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/ev_rymdf.html</A> Tabellen är en bit ner och inte direkt lättläst, men den finns där och den ger i alla fall trovärdiga resultat, komplett med startfönster, restid och hur svårt det är att plotta banan.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tack så mycket o allsmäktige guru
*bugar djupt och betygar sin vördnad*

Om man skulle skaffa sig en egen Krille och ha stående i hörnet... till att konsultera vid behov...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Muha......Tror du det är svår matte....då har du inte sett svår matte......fast du menar komplicerad matte så jag förstår dig ändå.......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Liten OT-fråga...

mmm, det stämmer, jag är mattemupp. Hållit på med ren matematik, strängteori och nu med finansiell matematik.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
självberöm luktar..

..illa. krille är oxå lite självberömlig av sig, men inte alls så som [vem du nu är].

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: självberöm luktar..

jo självberöm är rätt illa faktiskt ifall det inte sköts på ett snyggt sätt. *host* (hänvisar till EON forumet angående kemi i EON... ). näe men allvarligt talat så är självberöm bara skit, däremot kanske det är som så att personer som pysslar med det en del kanske inte får det sådär mycket och så blir de ju lite sådär att de bara måste ha uppskattning och då fixar de det själva /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jävla jantelag!

"Jag ber tusen gånger om ursäkt för vårt stinkande hem och min fula fru"

Så välkommnar japanerna en, för att vara artiga... Kan vi låta Sverige bli likadant? N E J var nöjda och stolta över er själva !! (!)




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: självberöm luktar..

Smaffy, det här är vad jag pysslar med. Det kan inte vara självberöm att säga att man pysslar med något.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
verkar juh astufft! [nt]

..så ska jag nog göra i fortsättningen.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: självberöm luktar..

jo.. jag måste nog erkänna att jag själv ibland självberömmer mig.. men det känns liksom fel..

och det kändes faktiskt fel att hacka på dig, förlåt.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: självberöm luktar..

Det är lugnt...Vi skyller det på tilfällig sinnesförvirring...

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top