Nekromanti Internet Explorer 7, osorterat gnäll

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag har drabbats av IE 7 på grund av arbetsplatsens centraliserade datordrift som attackuppgraderade mig strax före lunch. Det innebär att jag för första gången sedan 1995 använder en webbläsare av senaste snitt.

Microsoft har lyckats över förväntan med att fucka upp användargränssnittet, det ska de ha ett erkännande (eller ett straffknull med grovsalt, välj själva) för.
- Rullgardinsmenyraden sitter inte längst upp på fönstret som rullgardinsmenyrader har brukat göra sedan början av 1980-talet.
- Inga knappar ser ut som de gjorde i tidigare versioner och sitter inte på samma ställen.
- Det går inte längre att flytta de olika verktygsfälten dit man själv tycker som man har kunnat göra i de senaste versionerna av IE.
- De har gjort något med typsnitten som gör att jag sitter och blinkar med ögonen och tror att jag måste skaffa glasögon. Allt är suddigt och påminner om när man lät 1200:an använda skalbara typsnitt och upplösningen 1280*512 på en fjortontums sovrums-tv från sent 1970-tal (förutom att bilden inte fladdrar som Amigans interlaceläge gjorde). Typografinissarna på WRNU vet säkert vad det är. Dumt är det i alla fall.

Jag har inte blivit så irriterad på en webbläsare sedan Netscape 2 (vilket är skälet till att jag, fram tills nu, framgångsrikt har undvikit nya webbläsare).

Grmbl.

Dewil
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Typsnittsfix ...

Verktyg > Internetalternativ > Avancerat

Under »Multimedia« kryssar du ur rutan för »Använd alltid Clear Type för HTML«.

Starta om IE7.

Klart.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Ja.

Alla deras nya typsnitt har den finessen inbyggd. Microsoft-fanbois älskar det, övriga verkar hata det. Själv tillhör jag den andra gruppen som inte förstår mig på varför de ens utvecklat finessen.

Men vill du surfa säkert, portabelt och minimalt så finns det alternativ. TorPark är en sådan lösning som bygger på Firefox 2's motor. Släng in den på en USB-sticka och surfa i godan ro.

http://www.torrify.com/
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Alla deras nya typsnitt har den finessen inbyggd. Microsoft-fanbois älskar det, övriga verkar hata det. Själv tillhör jag den andra gruppen som inte förstår mig på varför de ens utvecklat finessen.
Håller med. Det funkar prydligt i stora storlekar för att ge fina tecken, men under 24 punkter eller så så är det en katastrof.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Typsnittsfix ...

Verktyg > Internetalternativ > Avancerat

Under »Multimedia« kryssar du ur rutan för »Använd alltid Clear Type för HTML«.

Starta om IE7.

Klart.
Låter jättelätt, men i Internet Explorer 7 är det faktiskt svårt att hitta till Verktygsmenyn... :gremsuck:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Typsnittsfix ...

Ja, men lite datorvana får man väl ändå anta att karln har.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Typsnittsfix ...

Ja, men lite datorvana får man väl ändå anta att karln har.
Problemet är väl att IE7 bryter mot alla tidigare windowskonventioner (utan att egentligen tillföra något vettigt rent funktionsmässigt i interfacet)...
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag hittade inställningen innan Dantes tips (ANT)

Jag hittade faktiskt inställningen innan Dantes tips men var tvungen att kräkas lite över programmet ändå.
 
Top