Internationellt zombie-index

Hur ligger du till på internationella zombie-skalan idag?

  • 0. Jag vet inte, eftersom jag är en zombie.

    Votes: 1 2.3%
  • 1. Full zombie-mode. Autopilot påkopplad hela dagen.

    Votes: 2 4.5%
  • 2. Zombie en stor del av dagen, med korta stunder av klarhet då jag faktiskt fick något gjort.

    Votes: 8 18.2%
  • 3. Bara halv-zombie, alternativt hel-zombie ungefär halva dagen.

    Votes: 10 22.7%
  • 4. Halv-zombie under kortare stunder, till exempel efter lunch eller strax innan jobbet slutade.

    Votes: 18 40.9%
  • 5. Inte zombie alls. Energin på topp och hjärnan i topptrim.

    Votes: 5 11.4%

  • Total voters
    44
  • Poll closed .

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag hör många som är tröttare än vanligt den här hösten, med covid, krig, klimatignorans och politiska rysare. Men hur ligger det till egentligen? För att få svar vänder jag mig till det internationella zombie-indexet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag ifrågasätter påståendet på alternativ 2. Jag fick jättemycket gjort idag när jag var en zombie!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag är nästan aldrig zombie och har heller inte varit det på hela hösten, förutom just nu, så bra tajming. Precis kommit hem från Brasilien och jetlaggad som tusan. Knappt sovit i natt.

Men liksom, hur är detta "kultur"? Känns ju bara som OT-post, eller?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Kanske går det att köpa några Philosophical zombies (does not have conscious experience, qualia, or sentience) på black friday som man kan ha i reserv när en spelare ställer in?
Det låter som en bra affärsidé för de som ofta hamnar på låga poäng.
Men liksom, hur är detta "kultur"? Känns ju bara som OT-post, eller?
Jag tar tempen på kulturskapare inom rollspel - det kan väl gå under kultur tänker jag?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag skyller min zombie-nivå på att jag var till naprapaten igår. Ett tag där trodde jag att jag skulle bli ett huvud kortare men det sitter kvar, dock inte lika stadigt som tidigare.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Alla röster är ju anonyma, men det låter som om du har röstat på alternativ noll : ) Att huvudet sitter löst är ett vanligt symtom. Annars har jag fått lite Jesus-vibbar vissa gånger hos naprapaten - krympling på vägen dit, full rörlighet en halvtimme senare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag skulle önska att jag kunde vara lite mer zombie. Men idag läste jag faktiskt en vanlig old fashioned bok! I lugn och ro i säkert 30 minuter! Det har inte hänt på många år så visst zombie-mode är kanske på ingång?
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Jag ifrågasätter påståendet på alternativ 2. Jag fick jättemycket gjort idag när jag var en zombie!
Till vissa arbetsuppgifter är det ju till och med fördelaktigt att ha zombies. Tvätt och disk, slipa väggar som ska tapetseras eller titta på elever som skriver prov. Det borde nog utföras av vandöda faktiskt, det känns humanast
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Till vissa arbetsuppgifter är det ju till och med fördelaktigt att ha zombies. Tvätt och disk, slipa väggar som ska tapetseras eller titta på elever som skriver prov. Det borde nog utföras av vandöda faktiskt, det känns humanast
Jisses vad olika betydelse folk lägger in i ordet. Jag hade typ inte pallat med att göra nått av det där när jag är i zombieläge, förutom möjligen att hålla ett öga på provskrivarna.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Runt klockan 14 idag ligger vi oförändrat på 3,2 i zombie-index. Det låter kanske inte jättebra, men nästan hälften (44%) av alla som svarat ligger på index 4-5. Det är skönt att se ändå.

Själv ligger jag inte på de nivåerna och skickar därför en sympatikram till alla som ligger på 3 och lägre. Det känns lite lättare att vara zombie när man inte är ensam (vilket kanske förklarar horderna i zombiefilmer).

Så, vilka är era bästa tips för att komma ur zombie-mode? Mina är:
  • Kort promenad vid lunchtid
  • Meditation en gång om dagen
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Runt klockan 14 idag ligger vi oförändrat på 3,2 i zombie-index. Det låter kanske inte jättebra, men nästan hälften (44%) av alla som svarat ligger på index 4-5. Det är skönt att se ändå.

Själv ligger jag inte på de nivåerna och skickar därför en sympatikram till alla som ligger på 3 och lägre. Det känns lite lättare att vara zombie när man inte är ensam (vilket kanske förklarar horderna i zombiefilmer).

Så, vilka är era bästa tips för att komma ur zombie-mode? Mina är:
  • Kort promenad vid lunchtid
  • Meditation en gång om dagen
Bra påminnelse att ändra. Jag är inte så jetlaggad längre.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Att röra på sig överhuvudtaget är definitivt en bra början. För mig blir det lätt en ond cirkel: jag är trött, så jag bestämmer för att jobba hemmifrån. Alltså får jag inte min promenad till och från jobbet. Alltså blir jag nu trött för att jag bara suttit vid skrivbordet en hel dag och kväll. Så nästa dag jobbar jag hemifrån för att jag är trött...

Promenader är bra. Lite frisk luft, kanske lite solsken.

Det och att inte blanda ihop ens vitaminer så man slutar ta de man faktiskt behöver äta tillskott för XD
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Zombie-indexet är mer aktuellt än jag trodde. Produktiviteten i USA har under 2022 sjunkit mer än på 50 år och ingen vet varför.

”Burnout is high. Engagement is low. People are working more hours, but they’re doing less with them.”

Både quiet quitting*, the great resignation och covid spelar antagligen in enligt artikeln, men experterna verkar mest spekulera. Hårda data saknas.

https://www.washingtonpost.com/business/2022/10/31/productivity-down-employers-worried-recession/

* = Quiet quitting innebär att man är kvar på sitt jobb, men gör minsta möjliga. Nytt begrepp för mig.
 
Top