Nekromanti Internationell vatten och brottslighet

Re: Brottsbekämpning på internationellt vatten

"Det är också fullt möjligt att myndigheterna har följt ubåten med passiva sonarsystem. T ex har US Navy ett rejält sådant nätverk på havsbottnen sedan 1960-talet. Det är så mycket vi inte vet i det här fallet, eftersom tidningsartikeln var så kort."

Jepp. Det är för övrigt inte bara USA som har sådant, andra länder som har ubåtsskräck har även investerat i sådarna system i vissa... öhm... arkipelager.
Jäkla mesig ubåt det var förresten, inte precis en Röd Oktober:)


Storuggla, brandlarmssabotör
 
Re: Amatörbondar

Om vi nu följer din definition av internationellt vatten som avsaknades några lagar (ergo, kokain är lagligt), så är det ju lika lagligt att ta sitt örlogsfartyg och borda lite jollar :gremsmile: Hey, vilken lag säger att man inte får det? Eller, för den delen, spränga atombomber och skjuta valar.

(Nu finns det ju förstås internationella avtal, som inte är lagar, men överenskommelser om vad som är okej eller inte... att köra runt med 3 ton kokain är nog lätt att tolka som ett brott mot något av dessa avtal - om inte annat är det nog få som tolkar att ett ingrepp mot kokaintransportörer som ett brott mot avtalen, det krävs en Troberg för att försvara den sysslan :gremwink:... om nu de inte skulle snorta alla 3 tonnen själv på en svensexa någonstans där passadvindarna går i stiltje)

Tss. :tekopp:
 
Re: Brottsbekämpning på internationellt vatten

Enkelt: kokain växer inte i havet. Det växer på träd.

Liksom, smuggling kräver egentligen bara att man för en illegal vara över en gräns. In eller ut eller från och till spelar faktiskt inte någon större roll.

Och nånstans slutar väl även Colombias och Bolivias territorialvatten.

Och hur vet du att det inte lastades över från ett annat fartyg på internationellt vatten?
 
Re: Brottsbekämpning på internationellt vatten

OK, oavsett hur diskussionen går nu så har redan Storuggla gått segrande ur den. Inget vi kan göra kan slå honom nu.
 
Re: Amatörbondar

att köra runt med 3 ton kokain är nog lätt att tolka som ett brott mot något av dessa avtal - om inte annat är det nog få som tolkar att ett ingrepp mot kokaintransportörer som ett brott mot avtalen, det krävs en Troberg för att försvara den sysslan

Jag försvarar inte sysslan, jag ifrågasätter om gripandet gjorts på ett formellt korrekt sätt. Om man har en polis som ignorerar laglig procedur så har man ett värre problem än smuggling. Personligen skulle jag avvaktat och klippt dem när de passerar en territorialvattengräns.

Däremot så försvarar jag narkotika. Jag har sett på nära håll hur det kan hjälpa folk att få ett drägligt liv. Innan morfin uppfanns var sjukhusen "fulla" med patienter som bokstavligen skrek sönder sina stämband och lungor av smärta, nu kan de få ett drägligt liv, tack vara narkotiska preparat. Människor som kan få dö lugnt, utan smärta, istället för att dö i svåra plågor. Människor som kan sova, trots att de annars skulle vridit sig av smärta.

Narkotika är bra. Klaga på de som använder den fel, klaga inte på verktyget.
 
Re: Brottsbekämpning på internationellt vatten

Och hur vet du att det inte lastades över från ett annat fartyg på internationellt vatten?

Då är ubåtsbesättningen medhjälpare till brottslingarna, och det är också brottsligt!
 
Tror förvirringen kommer sig av att man tror att internationellt vatten (the High seas) är ingenmansland, det är snarare så att det är allemansland.

Utan att gå in i detalj så har stater (läs: dess örlogsfartyg och kustbevakning) ganska stor rätt att kontrollera identiteten på faryg på internationella vatte, och rätt att genomsöka fartyg som går utan flagga. (Iaf enligt UNITED NATIONS CONVENTION ON THE LAW OF THE SEA)
 
Back
Top