Nekromanti Interbook kundnummer?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Nej, föreningen har inte det. (Rätta mig om jag har fel, men jag har då aldrig hört talas om det)
Ja, föreningen borde kunna ta reda på om det går att ordna. Dvs jag har utsett mig själv till representant för föreningen i den här frågan och skickat ett mejl till Interbook för att ta reda på vad som krävs. Jag postar uppdateringar här när jag har något att komma med :)

EDIT: Föreningen har inget organisationsnummer. Om det är ett måste-krav så kan det bli bekymmer. Det återstår dock att se.
chrull said:
MINDRE ÄN TRE
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Goda nyheter:
Det är busenkelt att regga en förening som kund i det där systemet. Man fyller i ett formulär, så är det klart.

Dåliga nyheter:
Vi måste ha ett organisationsnummer (sånt kan man få genom skatteverket) samt skicka med underskrivet årsmötesprotokoll som visar vilka som sitter i styrelsen och vilka som är firmatecknare. Ett sånt protokoll behövs också för att ansöka om organisationsnummer.

Kan någon som sitter i styrelsen möjligen kommentera om/hur möjligt det här är att genomföra i föreningens nuvarande skick?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ta kontakt med Sveroks kansli. När man t.ex. ordnar bankkonto används Sveroks organisationsnummer. Kolla om man kan/får göra samma sak med detta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hej Christian.

Tyvärr så kan ni inte använda Sveroks organisationsnummer då vi är olika juridiska personer och det är vi som förbund som blir ansvariga om det skulle hända något. Ni kan dock skaffa ett eget organisationsnummer hos Skatteverket, på sidan jag länkade till finns instruktioner för hur ni gör detta. Tyvärr så känner vi inte till ifall andra Sverokföreningar använder sig av Interbook, förbundet centralt gör det dock inte. Ett tips är också att ni hör av er till Sverok Stockholm vårt Stockholms distrikt så kan de möjligtvis hjälpa er med att hitta en lokal i Stockholmsområdet. Ni kan komma i kontakt med dem på distriktskansliet på 076-107 60 34 eller kontakt@sthlm.sverok.se.

Vänliga hälsningar

Carl Löfstrand Administratör, Sveroks kansli


 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kan knappast registrera föreningen hos skatteverket, det måste ju någon i styrelsen göra i så fall.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Det är föreningens firmatecknare som måste göra det. Dvs Magnus Seter eller Möller.

Att det funkar så med Nordea beror sannolikt på att Nordea och Sverok har en deal för att möjliggöra att föreningar med bara minderåriga medlemmar har egna bankkonton. Dvs Sverok blir i någon mån "borgenär" för alla konton som dess föreningar upprättar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n47945 said:
Styrelsen, kan man få ett utlåtande?
Förlåt min negativitet, men som någon som tycker att föreningen är påväg ner i graven ställer jag mig frågan "varför?".
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag är inte jättetänd på att föreningen skaffar ett org.nr. Det är endel jobb med det, bl.a. blir föreningen deklarations-skyldig (vilket man visserligen kan få till blott en gång vart femte år, men ändå).

Så, jag stämmer i Rymdhamsterns fråga. Vad ska vi med detta till? Lokalbokning hos Stockholms Stad, okej. Finns det rollspels-vettiga lokaler? Frågar eftersom du länkar till idrottsförvaltningen.

Dessutom är jag lite överraskad om lokalbokningen är öppen för föreningar utanför Stockholms Stad, men så är det alltså?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
De frågade inte om föreningens hemkommun, så jag antar att de bara bryr sig om att föreningen har verksamhet i stockholms stad (vilket man rimligen har om man bokar lokaler där).

Jag visste inte att deklarationskrav följde med ett organisationsnummer. Det är nog inte något man vill dra på sig som liten ideell förening.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Det är framför allt inget man vill dra på sig i en liten ideell förening där folk inte har ork eller tid att utföra de uppgifter de redan har på sitt bord, trots att de är få.

Ge mig en driven, engagerad styrelse som har ork, lust och framför allt TID att driva såna här grejer så kommer jag vara betydligt mer positivt inställd.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Möller;n48819 said:
Så, jag stämmer i Rymdhamsterns fråga. Vad ska vi med detta till? Lokalbokning hos Stockholms Stad, okej. Finns det rollspels-vettiga lokaler? Frågar eftersom du länkar till idrottsförvaltningen.
Det går att boka alla möjliga sorters lokaler, däribland skolsalar.

Men eftersom inställningen är som den presenteras här så kan ni stryka det här helt och hållet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag kontaktar skatteverket om det här. Ska reda ut vad kraven för ett organisationsnummer är.

Observera att jag inte förväntar mig att Föreningen WRNU kommer att ta det här vidare i någon kapacitet. Jag är däremot nyfiken på hur regelverket ser ut.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
chrull;n48887 said:
Det går att boka alla möjliga sorters lokaler, däribland skolsalar.

Men eftersom inställningen är som den presenteras här så kan ni stryka det här helt och hållet.
Trist, men tja, man ska väl vara realistisk också.
Nå, att gå via Sverok Stockholm då – som Sverok föreslog – och se vilka lokaler de kan bistå med?
 
Top