Intensivt rollspelande

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
En kompis till mig nämnde att han haft en rollspelsvecka då han och ett gäng andra spelat rollspel sex-sju hela dagar i följd. Det handlade om samma spel och samma spelledare. En mindre kampanj alltså. För mig hade detta inte låtit orimligt om vi pratat om något som hänt ett sommarlov under högstadiet men deltagarna i spelhelgen var alla vuxna som lyckats smita från sina vardagliga åtaganden. Frågan är, gör ni någonsin så eller känner ni andra som har spelveckor? Hur orkar ni/de i så fall med detta? Hur lyckas ni/de hålla engagemanget uppe så länge? För egen del känns hjärnan som mos efter att jag spellett två konventspass på en dag. Vidare tycker jag att det är tillräckligt krävande att förbereda några timmars rollspelande. Jag skulle aldrig orka spelleda flera dagar i följd, och inte heller spela så intensivt. Inte med någon slags kvalitet i alla fall.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
I ett av mina spelgäng har vi länge haft en tradition av en spelhelg på hösten. Helgen har sakta växt till tre och fyra dagar och när nu pandemin stal den från oss hösten 2020, gick vi all-in med en hel spelvecka i höstas. Och det ser ut att bli så nu till hösten igen.

Och när det gäller att orka, så omväxlar vi med lite brädspel och annat mellan rollspelssessionerna.
 

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
Jag hade en spelledare förr som spelleder en kampanj över nyår varje år. Ibland 3 dagar, ibland 5, beroende på hur dagarna faller ut. Jag saknar det, det är väldigt kul att spela så länge, påminner mig om när man var ung och spelade hela helger.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I vuxen ålder är det närmaste man kommit att man kört en spelhelg under semestern i någons stuga. Då har vi kört fredag till söndag men vi har ju haft pauser under dagen för matintag , sol och bad , promenader , kvällsgrill med öl och vin .
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Som förälder är det en ren utopi att ens spela både lördag och söndag en helg. Men om några år skulle det nog kunna gå. Jag tror att jag hade orkat spelleda ganska många dagar, om vi bara bröt av med andra aktiviteter, samt att vi kanske någon dag pausade kampanjspelet och körde ett kortare scenario med en annan spelledare. Men det krävs att spelarna har samma ork.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag har ju typ inga andra intressen än att spela rollspel. Hade lätt kunnat spelleda en vecka. Lyfte det på skoj med min grupp men intresset var svalt. Mitt drömscenario är en vecka i typ Skottland/irland med rollspel, slottshäng, sprit, öl och cigaretter. Spel på morgonen mellan 10-14 sen på puben för mat. sen spel 16-20 sen till puben för öl sen spel mellan 23-02 och sen sov.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har spelat en vecka i sträck med pausar för mat, sömn och liknande då. Detta var betydligt mer frekvent när jag var student eller yngre men har även inträffat under tid då jag varit äldre än så. Om alla i en grupp under semester bestämmer sig för att hålla på med sin hobby en vecka så ser jag inget konstigt alls med det.

Hade det gällt att ett gäng med vänner reser iväg till något spännande land en vecka tillsammans då resa kan vara deras hobby, så hade få tänkt att det var något konstigt. Men självklart blir saker av det liknande slag svårare med barn, familj och olika typer av jobb. Men jag personligen skulle lätt kunna vara SL i en hel vecka igen med mina vänner, eller samla vännerna och göra en NHL-resa och se så mycket av USA man kan samtidigt som det blir mycket hockey att titta på!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har spelat en vecka i sträck med pausar för mat, sömn och liknande då. Detta var betydligt mer frekvent när jag var student eller yngre men har även inträffat under tid då jag varit äldre än så. Om alla i en grupp under semester bestämmer sig för att hålla på med sin hobby en vecka så ser jag inget konstigt alls med det.

Hade det gällt att ett gäng med vänner reser iväg till något spännande land en vecka tillsammans då resa kan vara deras hobby, så hade få tänkt att det var något konstigt. Men självklart blir saker av det liknande slag svårare med barn, familj och olika typer av jobb. Men jag personligen skulle lätt kunna vara SL i en hel vecka igen med mina vänner, eller samla vännerna och göra en NHL-resa och se så mycket av USA man kan samtidigt som det blir mycket hockey att titta på!
En tanke är kanske att vid en resa så behöver man inte vara fokuserad och tänkande och va med i stunden på samma sätt som vid rollspel och det blir heller inte så intensivt som om man skulle spela rollspel 7 dagar i sträck typ 8 timmar om dagen utan på resa kan man titta på en borg eller nån tavla av nån död gammal renässans konstnär i en timme sedan kan man göra nått annat en stund och sen går man och sover i 2-3 timmar på hotellet sedan kan man gå ned på stranden och fläcka upp brassestolen och ta fram kokosnötsdrinken och bara koppla bort hjärnan och låta alkoholen föra en in i dimman.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En tanke är kanske att vid en resa så behöver man inte vara fokuserad och tänkande och va med i stunden på samma sätt som vid rollspel och det blir heller inte så intensivt som om man skulle spela rollspel 7 dagar i sträck typ 8 timmar om dagen utan på resa kan man titta på en borg eller nån tavla av nån död gammal renässans konstnär i en timme sedan kan man göra nått annat en stund och sen går man och sover i 2-3 timmar på hotellet sedan kan man gå ned på stranden och fläcka upp brassestolen och ta fram kokosnötsdrinken och bara koppla bort hjärnan och låta alkoholen föra en in i dimman.
Så ser det dock inte ut med mina vänner jag rest med. Resorna brukar vara minst lika påfrestande eller ännu hellre utmanande, för sinnen och hjärnan än vad rollspel är. Varken jag eller de jag reser eller har rest med är speciellt glada i alkohol och tillbringar hellre vår tid med att vandra i japanska bergspass och undersöka slott och tempel.

Men visst, jag har varit på sol och bad resor till Förenade Arab Emiraten, Tunisien etc, men då är det med familjen. Nästa resa med vänner ser ut att bli till Israel där vi ska vandra till och undersöka alla heliga platser vi hinner med. Det eller nämnda NHL resa till USA och Canada med stop i häftiga platser som Deadwood och andra historiska städer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så ser det dock inte ut med mina vänner jag rest med. Resorna brukar vara minst lika påfrestande eller ännu hellre utmanande, för sinnen och hjärnan än vad rollspel är. Varken jag eller de jag reser eller har rest med är speciellt glada i alkohol och tillbringar hellre vår tid med att vandra i japanska bergspass och undersöka slott och tempel.

Men visst, jag har varit på sol och bad resor till Förenade Arab Emiraten, Tunisien etc, men då är det med familjen. Nästa resa med vänner ser ut att bli till Israel där vi ska vandra till och undersöka alla heliga platser vi hinner med. Det eller nämnda NHL resa till USA och Canada med stop i häftiga platser som Deadwood och andra historiska städer.
Vad jag tänker kring semester respektive intensivt rollspelande i 7 dagar är att rollspelande är väldigt intimt man är tätt inpå varandras space och efter 5-6 dagar 8 timmar per dag så kan det börja skava.

I ett semester scenario är det lättare att göra sin grej , tycker jag att Olle är full och jobbig efter att suttit i hotelbaren i 4 timmar och pimplat all inclusive bärs så tar jag med mig Kalle och går och tittar på slott och får jag nog av slott och ruiner tar jag med mig Lisa och går och käkar en bit på nån trevlig bodega och om jag är trött på att umgås med båda två av dom så kan jag bada med Sara och är jag trött på alla tre så gör jag min egen grej eller helt enkelt stannar på mitt egna hotellrum.

Det blir lite svårt om man är 5-6 Pers som skall knö på varandra i tex en sommarstuga och umgås intensivt under intima former i 7 dagar.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag och några vänner försöker få till fem dagar tillsammans i sommar för en intensiv monsterheart kampanj.

Vi har typ gjort liknande saker förr och det är rätt så givande
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag och några vänner försöker få till fem dagar tillsammans i sommar för en intensiv monsterheart kampanj.

Vi har typ gjort liknande saker förr och det är rätt så givande
För mig personligen så är det liknande tillfällen som du beskriver som har givit mig mest underhållning som SL. Jag var själv SL i en kampanj som var extremt intensiv och spelades delvis under sju dagar i sträck en sommar, den kampanjen utvecklades till att bli en av de bästa jag själv varit med i. Så all lycka till er och jag är säker på att ni kommer få fem väldigt givande dagar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Efter gymnasiet så har det närmast varit några dagars spelande över jul och nyår och andra långhelger/långledigheter. Jag skulle kunna spelleda och spela en vecka i rad 12-24, men jag tror bara en av mina spelare skulle vara på för en sån sak. Inte för att folk har barn och såna vuxenheter i gruppen nu utan snarare dumheter som datorspel, andra vänner utanför rollspelandet (!) och sånt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Imponerande hur intensivt en del av er spelar, eller åtminstone känner att ni skulle klara av att spela. Min grupp kör spelhelger lördag - söndag ibland och det är trevligt. Att starta upp redan fredag kväll skulle nog också funka. Mycket längre än så känns dock inte rimligt för mig, inte av praktiska skäl - tid har jag gott om - utan för att jag inte skulle orka hålla mig fokuserad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag körde ju nio pass på två dagar på GothCon. Jag var mos i huvudet efteråt, men det var snarare sömnbristen. Att spela typ åtta timmar per dag i en vecka känns knappast särskilt ansträngande, och eftersom jag inte förbereder så blir inte det ett problem.
 
Top