Nekromanti Intelligenta magiska föremål.

Weslock

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
11
Location
Härnösand
När man får ett sådant föremål så kan det ju ha en del roliga saker som man kan använda sig av. Nu har jag en fundering rörande dom ranks i Search, Spot, Bluff osv. Dessa ranks har jag låtit spelaren utnyttja till sin ex.vis bluff. Så har denne 9 så med hjälp utav ex.vis dolken så får han 19 på bluff när han greppar den men när han inte har den i handen så har han 9 på bluff. Har jag gjort rätt eller?

"Det är aldrig för sent att ge upp!"
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nja, intelligenta föremål skall normalt behandlas som ett slags varelser. De har intelligens (förstås) och lite skills och/eller magi.

Har ett föremål 10 i Bluff är detta inte en bonus för användaren, utan helt enkelt hur bra föremålet självt är på att bluffa.

Men till själva frågan: om du tycker att PCn blir lite väl bra som du har tillåtit honom att fungera hittills så har du gjort fel. Om du vill köra exakt som i DMG har du gjort fel. Om det funkar bra i alla fall har du gjort rätt. :gremsmile:
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Dock kan du göra så att du tillåter en liten synergy bonus när saken och spelaren vill testa en skill tillsammans (dvs både medverkar i tex Intimidate en NPC). Då använder man sig av den som har högst skill och lägger till +2 från vapnets skill.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Dock kan du göra så att du tillåter en liten synergy bonus när saken och spelaren vill testa en skill tillsammans (dvs både medverkar i tex Intimidate en NPC). Då använder man sig av den som har högst skill och lägger till +2 från vapnets skill.
Visst kan man göra det. Fast det kräver att hjälparen klarar ett DC 10 slag.
 

Weslock

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
11
Location
Härnösand
Varför jag frågar är att det finns ju Ring of Camelion Power som ger +10 på Hide och Boots of Elven kind som ger +5 på Move Silently och massor med andra migiska föremål som ger plus på lite av varje. Så varför inte detta på ett väldigt mäktigt vapen som man först kan få på hög level.
Tycker att det blir lite snett med ett vapen som kan gömma sig speciellt om det är ex.vis ett Tvåhands Svärd. Men jag förstår samtidigt Ert resonemang. Själv skulle jag hellre se att det hade magiska förmågor om jag som Spelare skulle hitta det. Dessa har jag ju användning av men inte skillsen om nu vapnet och jag kommer överens.

"Det är aldrig för sent att ge upp!"
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Varför jag frågar är att det finns ju Ring of Camelion Power som ger +10 på Hide och Boots of Elven kind som ger +5 på Move Silently och massor med andra migiska föremål som ger plus på lite av varje. Så varför inte detta på ett väldigt mäktigt vapen som man först kan få på hög level.
Tycker att det blir lite snett med ett vapen som kan gömma sig speciellt om det är ex.vis ett Tvåhands Svärd. Men jag förstår samtidigt Ert resonemang. Själv skulle jag hellre se att det hade magiska förmågor om jag som Spelare skulle hitta det. Dessa har jag ju användning av men inte skillsen om nu vapnet och jag kommer överens.
Nejdå, mitt resonemang hade inte med mäktighet i sig att göra, utan handlade bara om hur intelligent föremål fungerar i grundreglerna.

Intelligenta föremål är inte nödvändigtvis bättre än andra föremål. Själva poängen med dem är just detta att de har en egen vilja och inte alltid gör som man tror. De har ju till och med ett eget käfta-emot-värde (Ego). :gremsmile:

Däremot är det inget som hindrar att man tillverkar ett magiskt vapen som också ger bäraren en bonus på en eller flera skills. Man kan ju också i efterhand förstärka ett magiskt föremål med de bonusar man har möjlighet och resurser att åstadkomma.
 
Top