Nekromanti Intelligens

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Jag tänkte på det där med intelligens, vad gör man om Rp:n har mer intelligens en de som spelar den eller tvärtom. Om det är t.ex en gåta som en Rp med hög intelligens borde klara men spelaren inte har det. Eller tvärtom om det är t.ex. en gåta som inte Rp borde klara men spelaren gör det, vad gör man då?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tänkte på det där med intelligens, vad gör man om Rp:n har mer intelligens en de som spelar den eller tvärtom."

Tja, i Eon är det ju inga problem, iom att attributet "Intelligens" inte finns. Attributet "Psyke" finns iofs och omfattar delvis intelligens, men det är enkelt att skippa intelligens-biten av attributet, och låta spelarens intelligens vara rollpersonens.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
OPch om "Psyke" inte innehåller "Intelligens", vad omfattar det då. Där finns ju redan "Viljestyrka" som en motsvarighet till DoD:s Psyke.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Intelligens är ett jäkligt diffust begrepp som i omfattar en hel del faktorer, men minne och slutledningsförmåga är definitivt två av dem...

Nightowl
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
"men minne och slutledningsförmåga är definitivt två av dem"

Skulle nog personligen lägga till Logik också.

/Alexander Gyhlesten
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Alltså för mig är logik en del av slutledningsförmåga (ungefär som reflexer är en del av reaktionsförmåga)...

Sedan finns det folk, typ jag, som anser att en person som är väldigt kreativ är "intelligent", och jag kan förstå att det kan vara svårt att ha som värde på ens gubbe... Men som jag ser det står Psyke exakt för vad man låter Intelligens stå för i, säg, Drakar och andra BRP-deriverade spel, men det kallas inte för Intelligens.

Nightie
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Alltså för mig är logik en del av slutledningsförmåga (ungefär som reflexer är en del av reaktionsförmåga)...

Jovarss, visst går det att baka in det så. Fast exemplet du
gav hänger dock inte ihop i mina ögon - Det finns folk med
jättebra reaktionsförmåga (ser när glaset faller över
bordskanten) men dåliga reflexer (kan inte förmå armen att
ta glaset).

Sedan finns det folk, typ jag, som anser att en person som
är väldigt kreativ är "intelligent"


Samma här. Dessutom finns det faktiskt 7 intelligenser, vilka
dessa är kommer jag inte ihåg så här på rak arm - Men de
finns och logik/slutsatstänkande är en av dessa.

/Alexander Gyhlesten
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Varför inte ta sju attributer i intelligens vid sidan av som beror på färdigheter så som språk, matematik och etikett. Själv tycker jag att medspelarna ska få "rollspela" sina charaktärers intelligens istället för att man slår tärning om det.
lite roligt får man allt ha, tänk om en gåta kommer upp för rollpersonerna och de bara är inaktiva medan SL sitter och kastar tärningar för att se om de klarar gåtan, hur roligt är det egentligen?
 
Top