Inte så allmän allmänbildning: insikt i spelsystem

FlamingoFred

Gammal och god
Joined
22 Nov 2022
Messages
23
Location
Stockholm
Jag satt och tänkte... som man så ofta gör... på rollspel. Det finns så många. Så många som verkar vara roliga. Det finns så många man vill spela. Det kommer nya hela tiden.

Jag har nyligen kommit tillbaka till rollspelandet efter ett uppehåll på ungefär 20 år och känner att jag har missat en del under den tiden. Jag känner mig lite obildad helt enkelt. Så om man skulle sätta ihop en läslista, hur skulle den bli? Vilka system borde man ha koll på och om man ska ha koll på dem vilka spel/böcker borde man läsa? Hur får jag allmänbildning i vår underbara spelhobby? Vilka system är måsten att ha kolla på och vilka kräver lite mer 'avancerad kunskap'. :) Vad säger ni? Låt oss göra en lista!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Några spelsystem man bör känna till:
  • D20, t.ex. D&D5e, Pathfinder
  • YZE (År Noll-motorn), t.ex. Mutant År Noll, Ur varselklotet, Alien RPG
  • BRP, t.ex. Call of Cthulhu, Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar, Runequest
  • Powered by the Apocalypse (PbtA), t.ex. Apocalypse World (alla PbtA-spels moder), Monster of the Week, Dungeon World
Vincent och Meguey Baker skriver rätt mycket om AW och PbtA här. I övrigt har jag dålig koll på om det finns någon mer allmängiltig information. Fria Ligan har kanske någon referensdokument för YZE, och Chaosium har nyligen uppdaterat BRP-motorn.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
157
Om jag bara skall göra en lista på spel att läsa, men inte vad som definierar dem, skulle den nog se ut ungefär såhär:

Nya skolans mainstream:
Dungeons & Dragons 5e
Pathfinder 2e

"Neotrad", klassiskt rollspelande för 2020-talet:
Call of Cthulhu 7th edition/Call of Cthulhu Sverige
Väsen
Vampire The Masquerade 5
Dune: Adventures in the Imperium
Drakar och Demoner (senaste från Fria Ligan)

Narrativa vågen:
City of Mist
Dungeon World
Blades in the Dark

Sedan finns det flera aspekter av hobbyn som jag själv är för ytligt bekant med för att göra några verkliga rekommendationer om vad du bör läsa. Men vill man ha allmänbildning kan det vara en idé att även spana in spel som Lovecraftesque, Blood Feud, Ironsworn mfl.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Att göra en lista över vilka spel och system man ska ha koll på efter tjugo års frånvaro i hobbyn är ju svårt som bara den. Och att fråga på detta forum där alla kommer ha en egen lista.

Min lista skulle vara
Western
CoC på svenska
Mutant UA
Mutant YZ
Kopparhavets Kapare
Warhammer
Tw2000
Mouse guard

För det är de spel jag spelat de sista tjugo åren. Jag vet inget om de amerikanska fantasyspelen som verkar vara så poppis men jag har varken läst D&D eller Pathfinder och jag känner att jag ändå kan tycka saker om dem. Baserat på att jag har spelat Baldurs Gate på en datamaskin
 
Last edited:

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Jag instämmer i Rangerthemans förslag men skulle också vilja lägga till något spel som använder meta-currencies till listan, så som Wrath & Glory eller något av Modiphius 2D20 spel (Achtung Cthulhu, Dishonored osv).
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Om du gillar att lyssna på podd tycker jag Ludonarrative Dissidents gör det bra.

I två säsonger -- en tredje är på gång -- diskuterar de både specifika regelsystem samt regelkoncept som "Meta currencies" och "Initiative" med fokus på ett tema varje avsnitt. Det ger inte någon komplett syn på något, men kan kanske vara en utgångspunkt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Några spelsystem man bör känna till:
  • D20, t.ex. D&D5e, Pathfinder
  • YZE (År Noll-motorn), t.ex. Mutant År Noll, Ur varselklotet, Alien RPG
  • BRP, t.ex. Call of Cthulhu, Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar, Runequest
  • Powered by the Apocalypse (PbtA), t.ex. Apocalypse World (alla PbtA-spels moder), Monster of the Week, Dungeon World
Vincent och Meguey Baker skriver rätt mycket om AW och PbtA här. I övrigt har jag dålig koll på om det finns någon mer allmängiltig information. Fria Ligan har kanske någon referensdokument för YZE, och Chaosium har nyligen uppdaterat BRP-motorn.
Glömde Fate som system, vilket är en stor miss.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag tror det viktigaste är det här:

Apocalypse World: playbooks och moves.
Mutant: År Noll: inkorporerandet i ovanstående i ett mer traditionellt skal.
Into the Odd: minimalistiskt OSR (superavskalad klassisk D&D + weird värld).

Eventuellt även något med FATE för att veta vad man inte ska göra. :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Är man intresserad av att bredda sina vyer lite bortom det traditionella kan man kolla in mina spel (länk i signaturen). Rekommenderar dem för att de är på svenska och gratis, och har få andra publicerade svenska indiespel att hänvisa till. Kolla in Nerver av stål och Svart av kval, vit av lust för lite andra perspektiv. Båda är spelledar- och tärningslösa och ganska poppis för sin genre (vilket betyder att de är sjukt obskyra och absolut inte kan sägas tillhöra allmänbildningen).
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
197
Jag tror att du separat behöver titta på lite designfilosofier också. Att läsa flera hela spel tar lång tid och många mixar flera koncept för att få sitt önskade resultat.

Det finns massor av rollspelsteori och det är ett hopplöst uppdrag att läsa allt, men ett förslag på förenklat sätt att kategorisera kan se ut så här:

* Ren slump
* Riskhantering
* Resurshantering

Ren slump handlar om att bara slå tärningar och se vad som händer. Slå fram grundegenskaper, använda reaktionstabeller, inget sätt att pre- eller postprocessa färdighetsslag för att påverka chansen att lyckas, med mera.
I min erfarenhet är det ganska vanligt att ”återvändare” vill ha det så här. Folk som spelade rollspel på 80- och 90-talen och känner sig bekväma med hur det funkade då. Kan uppleva att spelupplevelsen störs av att behöva göra en massa val.

Riskhantering innebär slump men spelaren har samtidigt någon sorts val att göra. Som low risk - low reward vs high risk - high reward. Exempel på spelsystem som gör detta är Fria Ligans D6-motor i Mutant År Noll mfl spel: om jag väljer att pressa slaget ökar jag min chans men det finns då samtidigt risk för att det händer något dåligt, är det värt det i just den här situationen?

Resurshantering handlar om att på ett effektivt sätt använda tillgångar som är begränsade, som kraftpoäng eller förmågor som kan användas X gånger per dag.
Det vanligaste exemplet är nog Dungeons & Dragons. Med några levlar under bältet ska det mycket till för att rollpersonerna ska förlora äventyrets första fajt, men det kan gå åt så mycket resurser (besvärjelser, helning mm) att spelarna inser att de inte bara kan traska på utan kanske måste backa.

Du har fått ett gäng bra förslag på spel att kolla in och när du gör det ser du exempel på alla de här sakerna. Inte sällan alla tre i samma spel. Finesserna sitter i detaljerna - vilken lösning konstruktörerna valt att använda till vad.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Så om man skulle sätta ihop en läslista, hur skulle den bli? Vilka system borde man ha koll på och om man ska ha koll på dem vilka spel/böcker borde man läsa?
Det är inte så komplext som man först tror. Genesis, Entomophobiac och Krank kör såklart saker som "inte ens är rollspel".
Det är bara att gå in i vilken tråd som helst och kolla vilka perverterade saker de håller på med. :gremshocked:
Alla andra, i hela världen, spelar fortfarande - VJR.
Det är bara att plocka upp vilken version som helst av DoD/D&D/CoC så märker man att nästan ingen utveckling sker.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Det här är ju en superspännande tråd, om inte annat för att den visar på vad som ses som allmänt. Jag tror det här är högst individuellt.

Saker jag läst, spellett, eller spelat, som har haft någon form av effekt på mitt rollspelande och min syn på rollspel:

Dungeons & Dragons: egentligen bör du spela varje generation av detta spelet, helt enkelt för att de är väldigt olika varandra men ändå på något sätt samma spel. I stora delar av hobbyn är det helt synonymt med hobbyn som helhet.

Mutant: År noll: inte så mycket reglerna i sig, men däremot upplägget med Hot-kort (som ger äventyrsfrön) och idén att boxen är en helhet, inklusive regler, kampanj, och allt du behöver. Något fler spel borde göra!

Apocalypse World: tokigt intressant helhet. Att konkretisera vad spelledaren gör och sätta upp ett spel som är tydligt skrivet för kampanjspel och både drivs av och driver samtalet runt bordet. "Moves" är lite av en acquired taste, har jag märkt, och i slutänden tycker inte jag något Powered by the Apocalypse-spel (som jag läst) lyckas lika bra som originalet.

Star Wars d6: älskar reglerna, älskar känslan, och ser det här som ett av de bästa regelsystem som skrivits till rollspel överhuvudtaget. Viktigt dock att det är första utgåvan en läser och ingen annan. Den svenska översättningen har jag själv inte läst, men den verkar inkorporera regler som skrevs till Rules Companion i Amerikatt och är därför inte riktigt lika awesome.

All Flesh Must Be Eaten: ett intressant karaktärs- och spelardrivet rollspel, som fick mig att upptäcka intraparty conflict och värdet av att ha för- och nackdelar som handlar om sociala och emotionella saker och inte bara extra slåssvåldsfärdigheter.

Sorcerer: verkar ha varit ett tongivande spel för vissa rollspelsrörelser när det kom ut, men är i slutänden helt enkelt ett ballt rollspel med stort fokus på att det skall spelas och fullproppat med åsiktsfulla verktyg för att hjälpa dig förstå ditt rollspelande.

Fate: tycker att Fate-reglerna är supercoola. De har reda nämnts av flera andra, men sättet det driver samtalet runt bordet och hur hela systemet bygger på just det är väldigt coolt. Bra nog för Wil Wheaton.

Fiasco: ett av de kanske bästa sätten att få folk som aldrig spelat rollspel att förstå delar av "grejen". Roligt, enkelt, och samtidigt annorlunda nog att bli kallat uselt av nästan alla rollspelarläger på egen hand, eftersom de alla saknar fantasi. ;)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Allt enligt ovan. Samt Barbarians of Lemuria.

Lady Blackbird.
Havoc Brigade.
Tunnel Goons.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Har man spelat/prövat BRP eller varianter på D&D för tjoget år sen så har det inte hänt nog mycket för att man ska måsta prova nya varianter.

Men prova för all del ett OSR-spel för att fylla detta behov.

Annars tycker jag nog att viktigast är att ha koll på är: Fate, PoweredbytheApocalypse, Gumshoe och något av det @Genesis gav förslag på. … eller om inte annat prova Ironsworn.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Vad gäller Powered by the Apocalypse. Han har lite speciellt tilltal i texten den där Baker, en del diggar det, en del stryker det mothårs. Samma regler används i ett spel som heter Monsterhearts, och det är mer "lättläst".

Det har väl både kommit och gått under din frånvaro, men Luke Crane har skrivit en del spel som lämnat ett avtryck hos många. De är dock rätt regeltunga och även här lite jobbigt skrivna. Burning Wheel, Burning Empires och Mouse Guard. Av vilka jag har svårt att starkt rekommendera något utan att veta mer om din smak, men kanske Mouse Guard är vägen in där, det har iaf jättemysiga bilder. :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Det har väl både kommit och gått under din frånvaro, men Luke Crane har skrivit en del spel som lämnat ett avtryck hos många. De är dock rätt regeltunga och även här lite jobbigt skrivna. Burning Wheel, Burning Empires och Mouse Guard. Av vilka jag har svårt att starkt rekommendera något utan att veta mer om din smak, men kanske Mouse Guard är vägen in där, det har iaf jättemysiga bilder. :)
Glöm inte Torchbearer (OSR-igt, ”Encumbrance the RPG”) som ju också är en del av Burning Wheel-familjen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Och har du varit borta i 20 år kanske det kan vara kul att höra att folk gör podcasts om rollspel nuförtiden. Dels sådana där de spelar in när de spelar (ofta kallat Actual Play) och sådana där folk pratar om rollspel. Jag är nog inte rätt person att tipsa i den första kategorin, men i den andra kanske du borde kolla in "Spelhyllan", där rollspelssveriges B-lagskändisar pratar om coola spel som de inte själva skrivit till. Det är ett rätt raskt sätt att få höra lite om många olika spel, av folk som verkligen är passionerade i hobbyn.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag har ångrat mig. Har du inte spelat på 20 år och nyss upptäckt vad roligt det är igen. Välj då bara ett spel och kör det. (Jag har inte läst hälften av vad de andra rekommenderar och haft superroligt ändå)
 
Top