Inte så allmän allmänbildning: insikt i spelsystem

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Två spel, som inte passar in under något av ovanstående system, utan som tagit inspiration från flera olika, är Daggerheart och Fabula Ultima. Båda går att testa kostnadsfritt genom betatestmaterialet respektive genom äventyret Press Start.
Var det inte du som snackade om Fantasy World? Kändes också väldigt solitt när jag läste det och kan tjäna som ersättning för PbtA-spelen, eftersom det är tillgängligt gratis.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Två spel, som inte passar in under något av ovanstående system, utan som tagit inspiration från flera olika, är Daggerheart och Fabula Ultima. Båda går att testa kostnadsfritt genom betatestmaterialet respektive genom äventyret Press Start.
Vilka spel har de hämtat inspiration från?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Vilka spel har de hämtat inspiration från?
Mycket från Fate och ganska mycket från PbtA för båda två, skulle jag säga. På ytan verkar Daggerheart ha hämtat massor från D20 (D&D och Pathfinder), men i de flesta fall går det inte särskilt djupt. Känslan är mer åt de förstnämndas håll.

Jag funderar på om det finns eller har funnits något rollspel i Italien som de flesta har spelat, likt DoD här. Jag upplever nämligen att det finns många likheter i designfilosofin bakom Fabula Ultima och Fantasy World, båda utvecklade av italienska speldesigners, men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Jag blev inte förvånad när jag såg att huvuddesignern för Daggerheart, Spenser Stark, även ligger bakom Alice is Missing. Dels det visuella med olika kort istället för långa listor av färdigheter/besvärjelser, dels sättet att använda mekaniken för att inspirera till rollspel, finns i det spelet också.

För Fabula Ultima kommer så klart den allra största inspirationen från de japanska datorrollspelen :)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
För att få koll på osr skulle jag föreslå att läsa och spela någon variant av B/X D&D (Old School Essentials, Sword and Wizardry, Labyrinth Lord, Lamentations of the Flame Princess, Svärd & Svartkonst) samt att läsa Muster av Eero Tuovinen och Principia Apocrypha.
 
Top