Vilka spel har de hämtat inspiration från?
		
		
	 
Mycket från 
Fate och ganska mycket från 
PbtA för båda två, skulle jag säga. På ytan verkar 
Daggerheart ha hämtat massor från 
D20 (
D&D och 
Pathfinder), men i de flesta fall går det inte särskilt djupt. Känslan är mer åt de förstnämndas håll. 
Jag funderar på om det finns eller har funnits något rollspel i Italien som de flesta har spelat, likt 
DoD här. Jag upplever nämligen att det finns många likheter i designfilosofin bakom 
Fabula Ultima och 
Fantasy World, båda utvecklade av italienska speldesigners, men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. 
Jag blev inte förvånad när jag såg att huvuddesignern för Daggerheart, Spenser Stark, även ligger bakom 
Alice is Missing. Dels det visuella med olika kort istället för långa listor av färdigheter/besvärjelser, dels sättet att använda mekaniken för att inspirera till rollspel, finns i det spelet också.
För Fabula Ultima kommer så klart den allra största inspirationen från de japanska datorrollspelen 
