Nekromanti INTE en sida i mängden!!!

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Ah, lägg av...

Vad all "kritik" rör sig om är huruvida hemsidebyggare skall ha samma motto som en vanligt affärsidkare, dvs "kunden har alltid rätt". Skulle i det här fallet vara "besökaren har alltid rätt". Alla besökare har inte dyra skärmar och grafikkort. Det är en prioriteringsfråga, några kunder har framfört "klagomål", och du väljer att bemöta dessa på ungefär samma sätt som en dörrvakt till en nattklubb hanterar problem.

Inget ont i det, vi har hamnat i dödläge här då våra åsikter går isär. Självklart är det du som byggare av hemsidan som bestämmer hur ditt bygge skall se ut. Du vet i alla fall om problematiken nu.

/Azagthoth
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Ah, lägg av...

jojo, men vadå besökaren har alltid rätt, där har du nog fel =). okej att kunden har rätt, så man får sälja mera.

Men en besökare, kom igen, vi säger att det kommer in en besökare på min sida och säger att man inte stavar Ereb Altor så, utan det stavas "Erabas Altorias", då har väl för helvete inte han rätt!!! (Nog för att det kanske heter så på latinska 8)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Ah, lägg av...

Det är ganska stor skillnad. Ditt exempel om hur Ereb Altor stavas är ganska dåligt, då det rör sig om en faktauppgift. Det är ungefär samma sak som att en kund skulle säga att affärens namn skall stavas på något annat vis. Om däremot en kund anmärker på att det är dåligt utbud på tex rollspelsmusik så har ju kunden rätt, och som näringsidkare så försöker man då tillfredställa kunden.

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kunden är Gud [OT]

Några goda råd från en som jobbar inom yrket:

Vad som menas med "kunden har alltid rätt" är egentligen att "kundens behov ska tillgodoses". Principen är enkel: får inte kunden sitt behov tillgodosett så går han någon annanstans där han kan få det. Därför ligger det även i ens eget intresse att man faktiskt tar hänsyn till kundens behov.

I fallet webbdesign innebär det att man måste göra det möjligt för folk att kunna ta till sig innehållet på webbsidan. Att ha en oflexibel design som gör att man inte kan tillgodose sig detta utan att maskinvarukrav X eller mjukvarukrav Y uppfylls innebär att man stänger ute vissa delar av ens "kundkrets" från innehållet.

Just skärmupplösningar är ett känsligt kapitel. En stor del av Sveriges hemmasurfare har fått denna möjlighet tack vare facket eller arbetet. Det är ofta inga hemskemaskiner, och en stor del av dem har några år på nacken. 800x600 på en femtontumsskärm är vanligare än man tror.

Lägg dessutom till att de flesta av dessa datorers ägare inte är datanördar, och ser med yttersta misstro på uppgraderingar. En stor del av folket anser att de har fått en dator som ska fungera. De ska inte behöva uppdatera den - den ska funka i alla fall. I vissa skräckexempel innebär det fortfarande Internet Explorer 3.0.

Nu brukar i alla fall din målgrupp ha lite bättre kunskap, i alla fall i hemmet, men en stor del av målgruppen har sin huvudsakliga internettillgång i skolan. Det räcker med att öppna en slumpvist vald dagstidning så hittar man en massa artiklar om skolans ekonomiska problem, nedskärningar, et cetera. Det finns många skolor som inte har råd att investera i nya datorer varje år (jag extraknäcker på en av de få skolor som faktiskt har det).

Vidare, att begränsa storleken är en bra idé - 246 k innebär 50 sekunders laddningstid på ett 56k-modem, vilket fortfarande är Sveriges vanligaste uppkoppling (trots allt fagert tal om bredband - själv får jag kanske ADSL i vinter, men än så länge kör jag på 56k). Efter tio sekunder börjar man tappa besökare - är sidan inte färdigladdad då förlorar man ca hälften av besökarna var femte sekund, på grund av att de helt enkelt inte orkar vänta. Sidan bör helst vara surfbar innan tiosekundersgränsen - gärna nere på tre eller fyra sekunder. Det innebär att HTML-koden inte får ta mer än 20 kb, och att sidan i sin helhet inte bör ta mer än 50 k, båda minus tid för http-requests. Personligen brukar jag räkna på 28k8 med samma tidsgränser (11 kb HTML respektive 30 kb totalt), eftersom Telia inte garanterar högre hastighet än så via telenätet.

Att kunden har ISDN, ADSL eller kabelmodem gör det inte så mycket bättre - kunden blir bara mer kräsen. Dubbla hastigheten på uppkopplingen så halverar man den tid som besökaren är villig att vänta.

Slutligen så tyckler i alla fall jag att det är arrogant att ställa krav på en viss upplösning, när det är så enkelt att göra sidan relativt upplösningsoberoende. Det är mer ett tecken på lättja hos webbdesignern, enligt min ringa åsikt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kunden är Gud [OT]

<I>Att ha en oflexibel design som gör att man inte kan tillgodose sig detta utan att maskinvarukrav X eller mjukvarukrav Y uppfylls innebär att man stänger ute vissa delar av ens "kundkrets" från innehållet.</I>

Hänger som alltid lite på vad (och vem) den specifika sajten är till för. På en privat hemsida är det förstås frivilligt om man vill vara technofascist (och önskvärt i vissa fall, t.ex om själva syftet med sidan är att visa upp vad man duger till som designer) men jag minns en diskussion för några år sen när webmastern hos Sverok hade just såna åsikter - och syftet med <I>deras</I> hemsida måste ju rimligen vara att sprida sin information till så många människor som möjligt.

<I>I vissa skräckexempel innebär det fortfarande Internet Explorer 3.0.</I>

Själv utformar jag fortfarande de flesta av mina sidor för att vara surfbara på Netscape 2.0. (-:

<I>Sidan bör helst vara surfbar innan tiosekundersgränsen - gärna nere på tre eller fyra sekunder. Det innebär att HTML-koden inte får ta mer än 20 kb, och att sidan i sin helhet inte bör ta mer än 50 k, båda minus tid för http-requests.</I>

Ett enkelt men nästan ovanligt sätt att snabba upp det hela är att <I>undvika</I> att lägga allting i en enda jättestor tabell. (Och om man nu <I>måste</I> ha det av nån anledning så kan man iaf sätta height- och width-taggar på eventuella bilder så att burken inte måste börja ladda ner dem innan den vet hur stort utrymme de ska ha). Tabeller används ofta helt i onödan; vet inte hur många gånger jag har hamnat på ställen där man egentligen skulle ha kunnat börja läsa det som står först medan resten laddas ner, men istället har tvingats att titta på en bakgrundsfärg tills varenda byte har blivit nedladdad till tabellen.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag är en bakåtsträvare

Lägg dessutom till att de flesta av dessa datorers ägare inte är datanördar, och ser med yttersta misstro på uppgraderingar. En stor del av folket anser att de har fått en dator som ska fungera. De ska inte behöva uppdatera den - den ska funka i alla fall. I vissa skräckexempel innebär det fortfarande Internet Explorer 3.0.

Vaddå "skräckexempel"? Jag körde version 3 av netscape (som i.o.f.s. är bättr än IE3) i det längsta. Min inställning är att om hemsidesbyggaren inte bryr sig om att vara browseroberoende eller bygger in mycker kritisk funktionalitet i dumheter som javascript eller liknande så är han/hon/de sannolikt ett pucko vars sida jag inte vill läsa ändå...

En stor anledning till att jag uppgraderade var faktiskt att rollspel.nus forum inte funkade i N3... (okänsliga puckon ;)
 
Top