Nekromanti Inte en duell

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Eftersom jag inte skulle ha en suck att vinna någon duell i rollspelsutmaning så utmanar jag istället alla ankälskare att göra intressanta spel i duck20-systemet. Skulle nämligen vilja se helt annorlunda saker jämfört med de saker som min galna lilla hjärna hittat på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Måste man formge det?

<H2 ALIGN=center>Ankorna i parken</h2>"'Ni vet alla dem där änderna man ser i parken.. De som går omkring.. Som bryr sig inte så mycket om världen.. Som ibland blir matad av någon gammal gumma eller gubbe som inte har allt för mycket tid i världen att spendera sin menlösa tid på.. Eller de som ibland blir mat för grannens katt.... eller uteliggaren..

Ni vet alla de där ankorna som går omkring i par.. Verkar lyckliga.. Har hittat sin egen livkamrat och är nöjd över det.. Ingen stress i livet.. Det är bara att gå omkring och kanske ibland akta sig lite för människorna.. Det är nästan som om de lever i sin egen lilla värld.. Vad gör de egentligen? Vad är det som driver de framåt i livet? Vad är det som verkligen gör att de vill leva?

Jo.. Det ska jag tala om för dig.. De är egentligen sända från Mars för att spionera på oss människor, kartlägga vår infrastuktur och uppskatta vår potential för motstånd.. En del i den Första vågen för att underminera vår trovärdighet mot ankorna och ändernas fara för det mänskliga samhället..'

Studenten singlade iväg fimpen mot en av ankorna och reste sig från parkbänken.. 'Heh.. Vilka fåniga idéer jag kommer med..' Han vände sig mot sina övriga kamrater.. 'Ska vi dra?' De två andra reste sig och de vandrade iväg medan killen fantasifullt fortsatte berätta för de andra varför ankorna är i par.. 'Jo, det är för att ankorna har kommit fram till att agentpar är det mest givande för spioneri, så de har synkat sina hjärnor så att de numera delar medvetande..' Hans egna tankar och ord föll i glömska men det fanns andra som minndes.. Det fanns andra, där hans fimp landade, som kastade ondskefulla blickar efter honom..

Det är natt i studentens lägenhet och han har gått och lagt sig.. Nattlampan i rummet kastar ett vagt sken över hela rummet i den lilla ettan.. 'VA?! Aaaah!! Vad är det här' Han stirrar öga mot öga mot en anka som står på hans bröstkorg.. 'Du vet för mycket", väser ankan hotfullt fram.. Ankan tar ett hotfullt steg i riktning mot studentens ansikte när den liggande upptäcker rörelser från andra ankor i lägenheten.. 'Jag drömmer!', säger killen med en förskräckt röst.. 'Det här är inte sant.. Aaaah! Bort!' Ankans ögon glimmar i nattlampans sken och dess näbb förvrids i ett leende.. En ung mans skrik.. 'Aaaaaaaaaaaaaaahhhh!'..

En ung mans skrik.... som dör ut i natten..."


Tja.. Vad kan jag säga? Det här är väl inte precis en idé jag har ruvat på länge.. Hehe.. Det är väl mest en sak jag har kläckt ur mig precis nu.. Försök förstå konceptet.. Ankor och änder.. Sända från rymden.. Alla ankor meddelar varandra telepatiskt men meddelandena går via ljudvågor så även de enklaste ljud (snatter) kan användas för att skicka meddelanden.. Alla ankor kan tala det språk som är huvudspråket i det land de befinner sig.. Två av fågeldjuren delar sinne, vilket utgör ett ankentpar, vilket spelaren spelar.. Detta innebär att en spelare spelar två rollpersoner.. En manlig och en kvinnlig.. Normala dagar tillbringar alla ankentpar med att samla föda i parken men också samla information från alla samtal som människorna för där..

För att testa människornas förmåga att hantera katastrofer så ordnar de fjäderklädda kräken små olyckor i människornas samhälle.. Det kan vara allt från att stänga av en hel stads belysning, sabotera alla bussar i staden till ännu större attentat.. Norrköpings vattenledning, som brast förra vintern, var ett verk utfört utav varelserna från rymden.. För exempel på större händelser; Vem har glömt den Boeing som kraschade på grund utav att flyttfåglar flugit in i jetmotorerna? En ärofyllt utfört uppdrag av de som offrade sitt liv för denna sak.. Vem minns inte Tjernolbyl? Vem minns inte terroristdådet mot Empire State Building? Ankorna i parken snattrar sig fortfarande harmynta åt det dådet.. En sådan våldsam och långvarig reaktion av människorna hade de inte förväntat sig..

Som spelledare kan du skicka ut rollpersonerna på olika uppdrag där de ska sabotera för människorna.. Med fördel i din egen stad, eller den som ligger närmast dig.. I regel så behåller inte ankorna några föremål som de tar eller använder under ett uppdrag.. Föremålen brukar bli dumpade i vattnet i närheten (har ni inte sett alla gamla cyklar och metallföremål som ligger i vattnet i städer?) eller i parken, där de kan bli funna och spårade till människor som blir ditsatta för attentaten.. För inspiration till uppdrag, gå runt i staden och kika på lite byggnader eller titta i vattnet om det finns något där som ankorna kan ha dumpat..

Vilket regelsystem spelet använder sig av får ni upptäcka själva, men det kan vara duck20 Gaming System..


<blockquote><font class="small">Citat ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Inspiration i form av uppdragsgenomgång ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~:</font><hr />

Vildänder!



Vi får försöka hämta oss från förlusten från det förra uppdraget när alla medlemmarna i truppen Näbbjägarna omkom i en tragisk olycka när de försökte köra en av Vägverkets vägvältar genom skyltfönstret på Hennes & Mauritz..



<TABLE ALIGN=right BORDER=1 WIDTH=100 HEIGHT=100 CELLPADDING=0 CELLSPACING=0><TR><td> </td></tr></table>
Denna gång ska vi bryta oss in på Hennes & Mauritz istället och försöka utlösa brandlarmet.. Här till höger så kan ni se ett flygfoto taget på byggnaden.. Det... eeeeh.. Ja.. Hrm.. Kanske inte är till så stor hjälp men det ligger ett stort jobb bakom det hela så ni får vara tacksamma för den hjälp som ni får! Jag menar.. Det krävdes mycket arbete för ankenterna att först stjäla kameran, sedan släpa med sig den stora mojängen upp i luften och slutligen bryta sig in i en framkallningsbutik för att framkalla bilderna.. Dessutom så var manualen till kameran på tyska.. Det tog ett tag att flyga till våra tyska bundsförvänter för en översättning..



Ni tar er in via ventilationstrummorna på taket och tar er ner till den femte våningen.. Där ska ni tränga er in i larmcentralen för att avaktivera alla kameror.. Därefter försöker ni på något sätt utlösa brandlarmet.. Det är få ord för en sådan svår uppgift men jag vet att ni kommer klara av den..



Må lyckan vara med er..



Flyg i frid!



Vildänder, ut..

[/quote]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas ni får många roliga <STRIKE>flygtim</strike>... ehmm... speltimmar med detta spel
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: länka för den late[NT]

duck20 finns i bland annat Zombie Ducks på baksidan av pappret. Har tänkt att jag ska lägga ut enbart systemet separat också, men det har inte blivit av.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Måste man formge det?

Självklart behöver det inte layoutas!

Vilken underbar värld! Konspirerande rymdankor, kan det bli bättre?! =]
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Måste man formge det?

Man måste inte formge, men det är nog större chans att det används om du har det som en bifogad fil än om det bara är inläggstext. Det blir liksom spelvänligare och lättare att spara för att spela vid ett senare tillfälle då.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Måste man formge det?

Klickar man på skrivarikonen under inlägget får man upp en hyfsat utskriftsvänlig version.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Måste man formge det?

Klickar man på skrivarikonen under inlägget får man upp en hyfsat utskriftsvänlig version.
Iofs, men ett hederligt dokument är ändå bäst att spara i sitt digitala rollspelsbibliotek på sin egen filserver. Man kan spara en HTML-sida, men det är inte lika upphetsande.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
jo, det måste man nog

Huruvida man "måste" formge sitt spel beror på vad du menar. Vill du att ditt spel inte bara ska vara en forumspostning utan ett regelrätt dogmarollspel (tm) så måste du åtminstone posta det i PDF-format. DOC-format lär däremot inte duga, överhuvudtaget.

Fast man måste ju inte nödvändigtvis skapa ett dogmarollspel, fast då borde du antagligen posta ditt spel på något annat forum. Men om någon annan kan hjälpa mig med formgivningen så kanske det klarar sig ändå?

/Baldyr, som bara är en aning ironisk
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Förslag på fjäderklädd "häst"

Funderade på en värld av riddarankor faktiskt ridande på fjäderklädda "hästar". Och det är just det som är problemet, vad skall detta djur kallas?

Dust (sammanslagning av Duck och Häst, inte riktigt bra tycker jag)

Duskst (sämre än alternativet ovan).

Några förslag?

// Radagast
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Måste man formge det?

Skrev mest frågan om det var tvungen att formges för jag trodde inte direkt att det som skrev ihop som dueller skulle bli dogmabidrag (varför vet jag inte) utan att det mest skulle hålla sig inom dogmaformerna..

Idén kom mest från ingenstans.. Jag funderade på ankor och var jag ville ha dem.. Såg spionankor framför mig och tänkte på ankorna jag brukar se i parken.. Sedan när jag skrev så föll allt fler saker på plats medan jag skrev.. Det var faktiskt roligt, medan jag skrev, hur jag kunde knyta allt flera och fler saker till konceptet.. Jag är väl hyggligt nöjd med resultatet själv (mest eftersom man med enkelhet kan spela med det).. Jag undrar om någon annan kan prångla ut något.. Det vore lite för lätt för mig om jag var den enda som vågade ställa upp..

Nåja.. Det här var inget direkt dogmabidrag jag kom med.. Det var väl min huvudpoäng..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar om det var någon som såg att det faktiskt fanns tre uppslag till uppdrag i inspirationstexten
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Förslag på fjäderklädd "häst"

Tips är att du funderar lite i termer utav hästraser.. Ardenner, ankenner.. Arab, andab.. Isländsk shetlandsponny, eeeh.... Du får försöka pula in ank, duck eller and där själv.. :gremsmile:

Annars kan du döpa dem till den region som hästarna kommer ifrån.... eller varför inte göra en Chronopia och ha strutsar som riddjur?

Själv skulle jag tycka det vore ballt med flygande riddjur.. Ankor passar på något sätt i luften..

Hmm.. eller i vattnet.. U-571 goes duck tales..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har varit ovanlig inspirerad (med konstiga idéer) och har haft riktigt konstig, bisarr humor de senaste dagarna
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Förslag på fjäderklädd "häst"

"Annars kan du döpa dem till den region som hästarna kommer ifrån.... eller varför inte göra en Chronopia och ha strutsar som riddjur?"

Vaddå? Har du aldrig sett en simmande fjäderklädd häst med anknäbb? :gremlaugh:

// Radagast
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Förslag på fjäderklädd "häst"

Vaddå? Har du aldrig sett en simmande fjäderklädd häst med anknäbb?
En jätteplatypus! Den är ju perfekt! Platypusar är på det hela taget underskattade i rollspelssammanhang.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Måste man formge det?

Jag tycker helt klart att det är en ball ankvärld i alla fall. Jag skulle gärna spela ankspioner och springa omkring i ventilationstrummor och göra smygattacker på intet ont anande stackars människor. =]
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Förslag på fjäderklädd "häst"

Ja, klart Duckvanhoe måste ha en egen värld! Vad hästarna ska kallas vet jag dock inte... Det har varit en del bra förslag av andra redan så jag kanske inte behöver utnyttja mina skillz att ankifiera namn. =] Faktum är att jag inte kommer på något bättre. Jag får skylla på gårdagens forumsöl tror jag.=P

Väntar med spänning på att se ett resultat.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Förslag på fjäderklädd "häst"

Ankor som flyger i luften låter bra. =] Ankor som behöver hjälpmedel för att flyga är också bra, helt rätt. =]

U-571 goes duck tales..
Du inser väl att du måste göra denna nu? =]
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
nej, tack

Fjäderklädda riddjur låter som en riktigt, riktigt dålig idé i mina öron. Fast en riddarvärld med ankor låter däremot helt rätt, men däremot inte ankor som rider på hästar (men kanske ponnyer?). Därför föreslår jag en lösning lik den som Monty Python använde i Holy Grail-filmen. Alltså inga riddjur alls. Eller så har ankornas "riddjur" hjul (ungefär som gunghästar alltså, fast med hjul).

/Baldyr, som drar sig till minnes att det ska finnas en bild på en ankriddare i någon gammal DoD-modul (Ivanhoe?)
 
Top