RECENSION Insurgent

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
1685444263279.png

Av en händelse sprang jag på ett litet spel av Cezar Capacle kallat Insurgent och fastnade direkt vid beskrivningen:

Welcome to Insurgent, the action-packed tabletop RPG that puts you and your friends at the heart of a thrilling rebellion against tyranny!

In this game, you'll become a member of a group of rebels fighting against oppressive forces, with each mission potentially turning the tide in your favor. As you embark on daring adventures, you'll create your own unique setting, deciding whether to battle in a fantastical realm, a modern city, or futuristic landscapes.

Insurgent's action-driven gameplay is fueled by a system that encourages imaginative and vivid descriptions of your every move. Will you bring down the iron fist of the oppressor and look good while doing it? The fate of the rebellion lies in your hands!
Jag söker det hoppfulla både i det jag gör själv (A World Mending) och det jag blir sugen på att spela (Wanderhome, ARC och till viss del Ecopunk 2044) och Insurgent passar fint där, känner jag.

Spelet är att betrakta som i allra högsta grad minimalistiskt. 24 luftigt satta sidor med, enligt utsago, allt man ska behöva för att spela rebeller inför ett förestående uppror (eller en bit på vägen). Det finns ingen riktigt spelvärld, men genom slumptabeller för att beskriva dystopin får man ändå en känsla av vad det kan handla om: rymdrebeller i kamp mot imperiet, älvfolk mot industrin, cyberbunks i megaföretagens undre värld och så vidare och så vidare, 12 små blurbar som sätter ramen och öppnar upp för egna idéer.

Spelet är spelledarlöst i grunden, men jag tycker ändå att det finns utrymme för att spela med spelledare om man vill. Som stöd finns hur som helst ett orakel som både besvarar ja och nej-frågor och ger tematisk input för berättandet. Tillräckligt vagt och tillräckligt varierat för att kunna fungera bra, tror jag.

Alla har en rollperson som främst definieras av sina expertområden och drivkrafter (det vill säga, inga värden), för när reglerna väl plockas fram har de inget med rollpersonerna att göra, egentligen. I stället bygger det på att man som spelare beskriver vad man gör och ju mer detaljer av olika typ man väver in i berättelsen desto större chans har man att lyckas som man tänkt sig. Exempel: "Jag hugger med mitt svärd" ger 1t20. "Jag hugger med mitt svärd, min mantel vajar av farten samtidigt som jag håller tummen mot turstenen som är infattad i hjaltet" ger 2t12. "Jag hugger med mitt svärd, min mantel vajar av farten samtidigt som jag håller tummen mot turstenen som är infattad i hjaltet och säger 'Din tid är räknad!'" ger 3t8 och så vidare. Vilka typer av detaljer man kan använda sig av är definierat, däribland finns filmiska lösningar, vidarebyggnad på tidigare handlingar, flashbacks från sådant som hänt förr. Man gör eller lyckas alltid med det man säger, men konsekvenserna utgår från tärningsresultatet: 1-5 leder till kaos ett ovälkommet kaos, 6-10 kommer med en kostnad, 11-20 skapar kontroll, 21+ är en seger. Detta ska alltså ge input till berättelsen snarare än simulera någon form av verklighet. Väldigt narrativt, med andra ord.

Kaos-resultat leder till att man får en så kallad "Spark token" vilken kan användas för att introducera en oväntad lösning eller narrativ abrovink, något som i teorin går att introducera ändå, antar jag, men som, tolkar jag det, tillåter ett visst brott mot berättelsens ramar. En insikt, ett väderomslag, en oanad kraft. Något sådant.

Gillar man narrativa och minimalistiska spel och lockas av actionvinkeln tänker jag att Insurgent kan passa ganska bra. För egen del vet jag inte om jag någonsin kommer att spela det, men jag är omåttligt förtjust i vilket fall. Köp det från: https://capacle.itch.io/insurgent
 
Top