Nekromanti Instruktionsvideo

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Jag har en längre tid funderat på hur man skulle kunna göra rollspel mera tillgängligt för nya spelare, tankarna väcktes åter av Starta snabbtkapitel tråden. Jag tror det absolut bästa skulle vara en instruktionsvideo! Videon skulle vara ett komplement till spelboken och ta upp allt som behövdes för att börja spela. T ex vad är ett rollspel, förklaringar av rollpersonsskapande, regler och tillhörande exempel och en övergripande beskrivning av spelvärlden. Spelboken skulle senare användas som referensbok och som en källa att fördjupa sig i. Spelexempel kunde kanske illustreras av enkla tecknade filmsnuttar. Antingen kunde videon följa med som dvd till regelboken eller så kunde den gå att laddas ner eller streamas från nätet. Ett alternativ till en film vore en PowerPoint-presentation med en förklarande röst i bakgrunden. (Att detta stöds rent tekniskt är jag inte helt säker på.)
Personligen har jag märkt att jag med åren läser allt mindre stora textmängder både när det gäller rollspel och annat, i stället blir det flera små texter. Om det beror på informationsstress, ålder eller nått annat vet jag inte.

Vad tror ni om en instruktionsvideo? Hur skulle den se ut?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det skulle faktiskt vara jättecoolt!
Det var faktiskt en tillräkligt bra ide för att få mig (att tro) att jag skall sätta den i verket inom en inte allt för avlägsen framtid.
Powerpoint fungerar jättebra även om det är lite pilligt att tajma in rösten med händelserna och sådär men det är jul ugnt värt att offra en tråkig förmiddag för ändamålet :gremlaugh:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Instruktionsdvd?

Blir det inte enklare med en dvd? Men idéen är inte så dum... även om jag själv gärna hade sett ett enkelt testasnabbt äventyr i boxen / boken.

Personligen har jag märkt att jag med åren läser allt mindre stora textmängder både när det gäller rollspel och annat, i stället blir det flera små texter. Om det beror på informationsstress, ålder eller nått annat vet jag inte.
Jag har fått intrycket att det beror på att många nu gör rollspel för rollspelare, istället för förr då man behövde förutsätta att många köpare inte spelat innan. Och sedan är det nog en fråga om att resten har växt istället för att nått krympt, förr var det väll ett-två uppslag om vad rollspel är på knappa hundra sidor, nu samma sak på trehundra drygt sidor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Jag är, tyvärr, skeptisk till en instruktionsvideo.

Till att börja med är rollspel världens sämsta publiksport (med viss konkurrens från segling, bandy och nattorientering). Det ser helt enkelt inte speciellt kul ut när man ser någon spela rollspel. För att det ska bli roligt krävs en inlevelse som man saknar som åskådare. (Det här kan vara en fördom från min sida, men det baseras på de filmade återgivningar av rollspelsmöten jag sett.)

Nu är det ju inte nödvändigt att filma några som spelar och visa upp dem, så då kan man ducka det problemet (och även problemet att hitta några rollspelare som ser normala och trevliga ut på bild :gremwink: ). Istället får man eventuellt problemet att den nya rollspelaren märker att filmsekvenserna han får se är mycket ballare än hans beskrivningar blir när han väl börjar spela.

Äh, jag tror att jag ska hålla tyst istället. Det här inlägget blir negativt och tråkigt. Det går naturligtvis att göra en bra, pedagogisk och intressant instruktionsvideo till rollspel om man bara ger sig fan på det. Vad jag däremot tror är att just texten är rollspelens styrka och att det därför är enklast och bäst att i text förklara hur rollspel går till. Så har alla rollspelare hittills lärt sig spela, så det kommer nog fungera i framtiden också. Problemet är att det där pedagogiska kapitlet som förklarar hur man gör nästan försvunnit helt från moderna regelböcker.

/tobias
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Gammalt!

En instruktionsvideo (flera faktiskt!) har redan gjorts för DnD på WotC's hemsida (www.wizards.com tror jag) i flash. Det är självklart i reklamsyfte, men man får helt klart en inblick i spelets regler (jag har aldrig spelat DnD). Jag blev till och med lite sugen på att spela spelet :gremlaugh:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
med text, min anm har alla rollspelare hittills lärt sig spela, så det kommer nog fungera i framtiden också.
För att vara en petimeter har ganska många rollspelare lärt sig spela "manuellt" genom att spela med andra. Det var så jag lärde mig och jag har lärt upp ett halvdussin...

Erik
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
För att vara en petimeter har ganska många rollspelare lärt sig spela "manuellt" genom att spela med andra. Det var så jag lärde mig och jag har lärt upp ett halvdussin...
Instämmer i observationen. Flesta jag känner har börjat via andra rollspelare... men känner intresse för att inseprera nya spelare utan att hinna vara där (syskonbarnen bor utanför Huskvarna och jag i Göteborg, så det är så svårt att dra med dem i bra spelgrupper :gremlaugh:)
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Gammalt!

Jag antar att du menar Play the Demo som man hittar från denna sida . Ok, en bra början. Men jag tycker faktiskt dem borde ha lite mer att komma med med tanke på vilka resurser de har till sitt förfogande.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Instruktionsdvd?

Blir det inte enklare med en dvd?
Det bästa och enklaste vore väl att både bifoga en dvd till spelboken och att ha en fil som går att ladda ner från nätet. Då kan man t ex direkt glo på dvd:n om man får den i julklapp, sen kan man maila en länk till sina kompisar som de då kan kolla in innan man ska spela.

även om jag själv gärna hade sett ett enkelt testasnabbt äventyr i boxen / boken.
Det ena utesluter ju inte det andra. Jag tycker också att ett rollspel bör innehålla ett introduktionsäventyr. I introduktionsvideon kan det kanske också finnas info och tips om äventyret.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Instruktionsperson

För att vara en petimeter har ganska många rollspelare lärt sig spela "manuellt" genom att spela med andra. Det var så jag lärde mig och jag har lärt upp ett halvdussin...
Jo, det är naturligtvis det vanligaste sättet att lära sig att spela rollspel. Tyvärr lär det inte vara många rollspelsföretag som har de ekonomiska resurserna att skicka med en färdig rollspelare, som kan svara på alla frågor och spelleda det första äventyret, även om det vore väldigt praktiskt. :gremwink:

/tobias
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Min tanke var inte att det primärt skulle vara en reklamvideo utan i stället en instruktions- och introduktionsvideo. Inte heller tror jag att det vore en bra ide att filma när folk spelar, det var därför jag föreslog tecknade filmsnuttar. Att rollspel inte är någon publiksport anser jag därför saknar relevans i sammanhanget.

Om man nu bortser från att lära av andra så är jag ytterst skeptisk till att text skulle vara det enklaste sättet att lära sig rollspela. Att det fungerar och att alla har lärt sig på det sättet innebär inte att det är det enklaste eller bästa sättet, eller?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Publik

Till att börja med är rollspel världens sämsta publiksport (med viss konkurrens från segling, bandy och nattorientering).
Nu har jag visserligen haft åhörare en bunt gånger som fastnat för rollspel på det sättet. Mitt ex var till exempel inte speciellt intresserad av att rollspela från början, men efter hört min första kampanj från rummet brevid så nappade hon för det och är nu mer nästan mer på än sin make som rollspelat dubbelt så länge...

Samma sak har jag upplevt på konvent när folk stannar till, har själv goda minnen av att suttit utomhus ett LinCon och lyssnat på en kompis som spelledde "The good old boys" i traveller, lika underhållande som om jag själv spelat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad tror ni om en instruktionsvideo? Hur skulle den se ut?
Alltså, visst så skulle det säkerligen funka. Men jag är lite skeptisk till just en video. Föredrr isåfall hellre en enkelt & pedagoiskt upplagd bok. tycker att det är förbaskat mycket enklare att läsa sig till det än att se någon rabbla upp de sakerna i en dvd.
Dock kan jag tänka mig att man t. ex har det som ett en liten del i det hela, där man har spelat in ett spelmöte.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Inkörsporten

Tyvärr lär det inte vara många rollspelsföretag som har de ekonomiska resurserna att skicka med en färdig rollspelare, som kan svara på alla frågor och spelleda det första äventyret, även om det vore väldigt praktiskt.
Jag har fått intrycket att i Georgebushistan*, så är det ganska vanligt att man fixar demos av sitt spel på spelbutiker. Det verkar lite mer ekonomiskt, isynnerhet om man kan utnyttja barnarbetare som glatt demar sitt spel utan att kräva nån lön.

Erik

*Även känt som Fatland.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Re: Gammalt!

Eller vad sägs om den underbara filmen The Gamers?
Visserligen är den fylld av internhumor som man bara fattar om man är rollspelare men den visar ändå att man kan göra roliga saker runt rollspel...
 
Top