Instant play med barn

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Jag vill testa rollspel med en 10-åring. Jag tänker mig något som går att starta direkt när tillfället är rätt. Inget rollformulär eller regler. Kanske t6 och slå minst 4 föra att lyckas, men fokus på val och inte fokus på att slå tärningar. Har ni tips på äventyr som kan passa? Trad, med en tydlig uppgift att lösa. Tillräckligt kort för att jag ska kunna ha det i huvudet.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
222
Location
Helsingborg
Så här på rak arm kommer jag inte på något rollspel som man kan ta till så där snabbt. Jag sitter lite i samma situation, in yngsta är nio och innan jag är klar med rollformuläret så har ju han hunnit tappa tålamodet flera gånger om. Men om man har lite mer tid och lite mer tålamod så skulle ni kunna testa Äventyr. Jag tycker att det funkar riktigt bra och det riktar sig helt klart till barn i de lite yngre åldrarna utan risk för at det blir fjantigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Diegetiska äventyr
Det här är mitt superenkla FKR spel (det är alltså typ fri form) som är typ det lättaste spelet jag spelleder. Jag har inte skrivit ner det innan nu så det kanske inte är bäst formulerat.

När någon skapar en karaktär har de 3 saker utöver sitt namn:
1: En fantasy ras. Om karaktären är en människa har de istället för en ras ett extra yrke för de är basic. Exempel: Alv, Troll, Dvärg, Strutsman.

2: Ett yrke. Om de är en magiker av någon typ måste det framgå vilken sort, ingen kan vara bara en ”Trollkarl” men de kan vara en nekromantiker eller en Blixt Trollkarl.. Exempel: Riddare, Repslagare, Björn-Häxa, Dansare, Tjuv, Revisor.

3: En magisk pryl eller magisk kompis. Exempel: Det själätande svarta svärdet Sorgbane, en ovanligt intelligent hund, ett oändligt långt rep, en ko som är omöjligt stor, en sked som det alltid finns mat på.

Exempel karaktärer: Lage är ett troll, en repslagare och har ett kollektiv av magiska ekorrar med sig.

Ixion är en riddare och förbannelse-häxa med en oförstörbar svart rustning.


Spel går till så här:
Om någon har ett ord som självklart löser något klarar de den situationen automatiskt. Lage är en repslagare så han kan så klart slå knutarna som behövs för att förtöja en båt. Ixion kan slå ihjäl den här arga drängen för hon har en oförstörbar rustning och är en riddare.

Om någon har ett ord som uppenbart gör att de misslyckas så misslyckas de. Lage kan inte charma byrådet för han är ett troll. Ixion kan inte passera genom portalen som bara släpper igenom de godhjärtade för hon är en förbannelse-häxa.

Om något är osäkert slår man 1 sexsidig tärning + ytterligare 1 tärning för alla relevanta ord. Är någon tärning en 5a eller 6a lyckas det. Så Ixion ska slåss mot en drake, här är oförstörbar rustning och riddare relevanta men det är inte säkert att hon vinner. Så hon slår 3 tärningar. Man slår aldrig mer än 4 tärningar.

Misslyckas en karaktär med något får de inte försöka igen innan de lagt till ett nytt relevant ord till situationen. Kanske hittar de en stege att stå på för att nå draken bättre? Eller så förgiftar de drakens mat? Då kan de testa igen.


När saker är farliga:
Om något är farligt berättar spelledaren det innan situationen uppstår och berättar vad konsekvens är för att misslyckas. Konsekvenser är relevanta ord. Till exempel, om du ramlar ner för berget kommer du att bryta benet. Om spökhuset skrämmer ut dig kommer det göra dig vithårig! Om du förlorar duellen mot den svarte riddaren kommer han hugga av din arm.


Bli bättre på saker:
Äventyrare blir bättre på saker genom att i spel hitta, lära eller bli saker som ger dem nya eller bättre relevanta ord. Det är alltså bara diegetiskt karaktärer kan bli bättre. Hittar någon ett magiskt Alviskt Svärd har de nu det svärdet. Om en gömd mästare på ett berg lär dem kung fu kan de nu kung fu. Om en galen vetenskapsman byter ur deras arm mot en robotarm har de nu en robotarm.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Diegetiska äventyr
Det här är mitt superenkla FKR spel (det är alltså typ fri form) som är typ det lättaste spelet jag spelleder. Jag har inte skrivit ner det innan nu så det kanske inte är bäst formulerat.

När någon skapar en karaktär har de 3 saker utöver sitt namn:
1: En fantasy ras. Om karaktären är en människa har de istället för en ras ett extra yrke för de är basic. Exempel: Alv, Troll, Dvärg, Strutsman.

2: Ett yrke. Om de är en magiker av någon typ måste det framgå vilken sort, ingen kan vara bara en ”Trollkarl” men de kan vara en nekromantiker eller en Blixt Trollkarl.. Exempel: Riddare, Repslagare, Björn-Häxa, Dansare, Tjuv, Revisor.

3: En magisk pryl eller magisk kompis. Exempel: Det själätande svarta svärdet Sorgbane, en ovanligt intelligent hund, ett oändligt långt rep, en ko som är omöjligt stor, en sked som det alltid finns mat på.

Exempel karaktärer: Lage är ett troll, en repslagare och har ett kollektiv av magiska ekorrar med sig.

Ixion är en riddare och förbannelse-häxa med en oförstörbar svart rustning.


Spel går till så här:
Om någon har ett ord som självklart löser något klarar de den situationen automatiskt. Lage är en repslagare så han kan så klart slå knutarna som behövs för att förtöja en båt. Ixion kan slå ihjäl den här arga drängen för hon har en oförstörbar rustning och är en riddare.

Om någon har ett ord som uppenbart gör att de misslyckas så misslyckas de. Lage kan inte charma byrådet för han är ett troll. Ixion kan inte passera genom portalen som bara släpper igenom de godhjärtade för hon är en förbannelse-häxa.

Om något är osäkert slår man 1 sexsidig tärning + ytterligare 1 tärning för alla relevanta ord. Är någon tärning en 5a eller 6a lyckas det. Så Ixion ska slåss mot en drake, här är oförstörbar rustning och riddare relevanta men det är inte säkert att hon vinner. Så hon slår 3 tärningar. Man slår aldrig mer än 4 tärningar.

Misslyckas en karaktär med något får de inte försöka igen innan de lagt till ett nytt relevant ord till situationen. Kanske hittar de en stege att stå på för att nå draken bättre? Eller så förgiftar de drakens mat? Då kan de testa igen.


När saker är farliga:
Om något är farligt berättar spelledaren det innan situationen uppstår och berättar vad konsekvens är för att misslyckas. Konsekvenser är relevanta ord. Till exempel, om du ramlar ner för berget kommer du att bryta benet. Om spökhuset skrämmer ut dig kommer det göra dig vithårig! Om du förlorar duellen mot den svarte riddaren kommer han hugga av din arm.


Bli bättre på saker:
Äventyrare blir bättre på saker genom att i spel hitta, lära eller bli saker som ger dem nya eller bättre relevanta ord. Det är alltså bara diegetiskt karaktärer kan bli bättre. Hittar någon ett magiskt Alviskt Svärd har de nu det svärdet. Om en gömd mästare på ett berg lär dem kung fu kan de nu kung fu. Om en galen vetenskapsman byter ur deras arm mot en robotarm har de nu en robotarm.
Bra inspiration! Liknande som jag tänkte hantera reglerna.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Oh, min erfarenhet är att barn klarar ganska mycket vid tio. Vi spelade F28 i "rollspels-läge" med 9-11 nyligen, och det fungerade väldigt bra. (I orginalutförande krävs så klart figurer, men det går ju att anpassa till papperslappar vid behov)
Som sagt "något som går att starta direkt när tillfället är rätt".
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Som sagt "något som går att starta direkt när tillfället är rätt".
Jag kan inte se att ett traditionellt rollspel (regler, tärningar, rollformulär) inte skulle gå att starta direkt. Om du har gjort en rollperson i förväg som du tror kan passa barnet, och dessutom har skrivit ut en passande bild på rollpersonen via AI så är det bara att köra igång äventyret direkt när intresse finns. Du behöver ju inte förklara regler eller allt på formuläret utan bara säga att ”det är siffror som visar hur bra du är på olika saker, du märker sen hur det funkar”. Jag upplever absolut inte att tärningar och rollformulär är något som skrämmer bort barn, tvärtom så skapar de nyfikenhet och ger en fingervisning om att det här med rollspel är något speciellt, att det skiljer sig från dockskåp/legogubbar/barbie och andra hobbies där man ju också gestaltar personer och skapar berättelser ihop.

Reglerna kan komma efterhand som situationer uppstår. Vill t.ex. barnet att rollpersoner klättrar, ja då pekar man på Klättrafärdigheten och siffran som står efter och säger att barnet ska slå under det värdet med T100. Det kommer garanterat att ge mer avtryck att få slå en T100 eller en T20 jämfört med en trist Alga-T6 som tioåringar redan hunnit tröttna på pga Försvunna diamanten, Fia med knuff etc.

Tycker att Drakar och Demoners grundregler från 80-talet eller versionen som kom 2016 funkar bra för nybörjare (bortsett från rollpersonerna blir värdelösa men den saken är ju lätt att modifiera). Gällande äventyr så skulle jag rekommendera något av de enklare Drakar och Demoneräventyren från 80-talet. Spindelkonungens pyramid, Svart duell, Skönheter & Odjuret, Döda skogen, något från Sinkadus etc. Om du väl läst dem vid något tillfälle kan du garanterat starta utan förberedelser den dagen ni väl startar spelet. Vill du gardera dig mot situationen att själva äventyret inte finns tillhands när ni ska spela så kan du ha garderat dig genom att fota av de viktigaste sidorna med telefonen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Nu är min yngsta förvisso 12, så lite äldre, men när jag körde med honom och hans lite äldre syskon i julhelgen så skapade vi världen och rollpersonerna vid ett tillfälle och sedan hade vi allt redo för att köra när andan föll på. Jag improviserade allt, så det var ingen prepp. (Älskar att improvisera med barnen, det är mycket enklare när man läst så mycket mer böcker och sett så mycket mer filmer än dem. Den enes trop är den andres helt oväntade twist! :D)

Vi körde väldigt korta (för att vara mig åtminstone) omgångar på kanske 30-60 min. Jag siktade på att bryta innan de tröttnade snarare än efter. Och det var kul att bryta vid cliffhangers! :devilish:

Vi körde FW, men jag kan inte tänka mig att t ex DoD23 skulle vara något problem att göra på samma sätt med.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Älskar att improvisera med barnen, det är mycket enklare när man läst så mycket mer böcker och sett så mycket mer filmer än dem. Den enes trop är den andres helt oväntade twist! :D
Blev tvungen att kommentera här eftersom en av mina pet peeves är när folk klagar på nåt med kommentaren "åh vad dåligt, det där har man ju sett 100 gånger". Det kanske är uttjatat för dig, men det kanske görs bra och det kanske är andra gången någonsin jag ser/läser det, och för någon kommer det alltid att vara första gången. (Ja givetvis tycker jag också att saker är gjorda för ofta ibland också, men kämpar med att bara släppa det.)

Är kass på att rollspelifiera familjen, men kör ibland improviserade godnattsagor med minstingen (fyller 6 år snart). De börjar alltid med "Det var en gång en prinsessa", har alltid hög tramsfaktor och slutar som regel abrubt. Och hon älskar det. Så bara att berätta att det finns tre hundar och att de har olika färg kan få barnögon att tindra. Det är värre att imponera på 40-åringar.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Du känner ju tioåringen bäst själv, så tänker utgå från vad som passar bäst där. Jag skulle nog bara tagit något du vet att tioåringen gillar, typ en film eller tv-serie, och utgå från lite samma backstory men klippa vad som kommer att hända, och köra på.

Men, rent allmän kommentar utifrån egna och vänners barn när de var i den åldern och vi spelade endel rollspel med dem. Vi började med Basic D&D, rakt ner i grottor och de dog hejvilt under jubel och skratt, de älskade att slå fram nya karaktärer och ofta blev det bra take 2 och 3 av samma karaktär som de började med. Dottern låg på golvet och högg vilt med svärd i luften och visade hur hennes krigarprinsessa dog i strid mot skelett. Min takeaway från att spela med dem är att de behövde reglerna för att gilla det hela, att tiden tickade ner och deras facklor gick åt, att de försökte hitta ut men misslyckades på grund av kartritarfällor, att de kunde se deras kp minska och glädjas åt det där magiska svärdet de hittade osv. Det bidrog till spelet. Vad jag säger är väl egentligen att det finns en sanning som brukar kastas runt här på forumet som typ är att när man spelar med barn så ska det 1) vara enkla eller inga regler och 2) man ska aldrig säga nej och de ska alltid få vad de önskar och därmed 3) måste man vara extremt försiktig med motstånd så de inte dör eller misslyckas med vad de försöker sig på. Min erfarenhet är den totala motsatsen, ge dem regler att använda, ge dem motstånd och överraskningar, visa på att man runt spelbordet har olika roller och ibland är det en persons uppgift att säga "nej, dörren går inte upp" och då tvinga fram andra tankegångar och lösningar.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Min erfarenhet med min egen dotter och hennes kompisar liknar den som @Christoffer har. De fixar det mesta inom rollspel; regler, våld, misslyckanden. lagom otäckt, m.m. Det enda jag inte haft med är rena "vuxenämnen", men de delarna hoppar jag helst över även om hela gruppen består av vuxna. Jag känner mig inte bekväm med dem i rollspel. Nu har dottern visserligen spelat sedan hon var 5, men komplicerade regler är inget problem heller. Hon kan t.ex. DnD5e långt mycket bättre än jag kan det. Kanske inte ska välja det som introduktionssystem för en 10-åring dock :) Lite mer tålamod, fler pauser och större acceptans för påhittighet räcker långt, tycker jag.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Min son som är tio år är med och spelar Cyberpunk Red samt Eon med mig och mina kompisar. Och precis som Rangertheman säger, så undviker vi de mest "vuxna" delarna men spelar annars som normalt. Tror inte man skall underskatta förmågan hos barn när det gäller att lära sig saker de tycker är kul. Min son är extremt smart(ja han är testad för det precis som min dotter och de både har haft möjligheten att hoppa över årskurser). Men han är lika lat som jag var i hans ålder och har väldigt lite energi till "tråkiga" saker. Men rollspel gillar han och har verkligen fokuserat och har lärt sig att tex läsa på ett "vuxnare" sätt när han insåg att böcker inte måste vara tråkiga.
 
Top