Nekromanti Instalera projektor?

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Scroll?

En Scroll är en formaliserad besvärjelse nedteckand på ett papper som rullas ihop till en rulle, pappret försvinner när besvärjelsen används. Förekommer i DnD.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
En magisk skrift (som det heter i Eon) har hela besvärjelsen i sig, därför behövs ingen projektor. Allt en projektor behöver är filament för att väva en effekt.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
En Scroll är en formaliserad besvärjelse nedteckand på ett papper som rullas ihop till en rulle, pappret försvinner när besvärjelsen används. Förekommer i DnD.
sådan förekommer i DnD. men i EON så lyser texten under aktiveringen och både papperet och texten stannar kvar.

för att svara på originalfrågan. Nej, det är ingen skillnad på att använda en magisk skrift (som vissa här kallar scroll) och en besvärjelse i något sammanhang.

en annan sak som är värt att notera är att man inte behöver använda några besvärjelser för att göra en projektor.

däremot när man gjort färdigt projektorn så behöver man alstra filament för att aktivera den.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Knepigt värre, egentligen. Ett scroll i Eon är ju en artefakt för engångsbruk. Kan man använda en artefakt för att skapa en annan?

Sen blir det mycket att hålla reda på färdighetsvärdet i Besvärjelse för den som gjorde scrollen - då det magiska föremålet ska aktiveras så ska man ju slå mot alkemistens lägsta värde av Besvärjelse eller Alkemi (eventuellt även Transformering om det ingår i besvärjelsen). Den biten har jag tolkat som att man, om man haft hjälp av en annan magiker för att skapa en artefakt, så är det dennes värde i Besvärjelse (och kanske Transformation) som man, förutom alkemistens Alkemifärdighet, tar det lägsta av.

Jag skulle luta mot att det inte går att använda ett scroll - det som ska läggas in är ju förmågan att lägga en viss besvärjelse. Ett scroll är ju inget mer än en redan lagd besvärjelse som hamnat i stasis i väntan på att utlösas. Dvs, när en magiker väver in en besvärjelse i en artefakt lägger han inte in besvärjelsen utan snarast förmågan att lägga besvärjelsen. Ett färdigt scroll innehåller bara besvärjelsen men inte kunskapen om hur besvärjelsen ska läggas.

Mina fem trugg / Phelan
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Scroll?

Jo...besvärjelser nedteckande på papper a något slag existerar väl i de flesta fantasy-rollspel.

Men just benämningen Scroll är från DnD och används såvitt jag vet inte Eon eller i de andra vanligare fantasy-spelen.

Vad hette det i Gamla DoD btw?
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: inga besvärjelser behövs.

här svarar jag lite och ger samtidigt svar till darkraven.

Knepigt värre, egentligen. Ett scroll i Eon är ju en artefakt för engångsbruk. Kan man använda en artefakt för att skapa en annan?
en magisk skrift (scroll) är INTE en artefakt. en artefakt görs med alkemi och en magisk skrift görs med teckenmagi. dessa är helt olika forsknings områden.

Sen blir det mycket att hålla reda på färdighetsvärdet i Besvärjelse för den som gjorde scrollen - då det magiska föremålet ska aktiveras så ska man ju slå mot alkemistens lägsta värde av Besvärjelse eller Alkemi (eventuellt även Transformering om det ingår i besvärjelsen). Den biten har jag tolkat som att man, om man haft hjälp av en annan magiker för att skapa en artefakt, så är det dennes värde i Besvärjelse (och kanske Transformation) som man, förutom alkemistens Alkemifärdighet, tar det lägsta av.
man behöver INTE väva någon besvärjelse när man brukar alkemi. undantaget är ELIXIR och STATISFÄLT då dessa är andra sätt att lagra besvärjelser. när man beräknar artefaktens "magiska färdighet" så går man efter alkemistens färdighetsvärde, denna behöver dock INTE väva någon besvärjelse utom i nämnda undantag där denne kan be en annan magiker väva om nu alkemisten vill.

Jag skulle luta mot att det inte går att använda ett scroll
notera att läsaren alltid räknas som den som använde besvärjelsen. oavsett vem som gjorde skriften.
 
Top