Nekromanti Inspirera mig. Riktigt ruskig håla i civilisationens utkant.

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Snart ska en glad grupp äventyrare besöka Blackmaw. En småstad befolkad av skurkar, pack, patrask, ölutspädare och framtida ovänner. Jag önskar mig lite inspiration, så, youtubeklipp, musik, anekdoter från spel, förslag på etablissemang och personligheter... ja, jag tar tacksamt mot vad som än bjuds.

Genre är oviktigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Färgad som jag ju förevigt är av Star Wars så kan jag ju inte höra ord av den betydelsen utan att genast tänka på Mos Eisley. Den cantinan har liksom blivit ikonisk för mig när det kommer till skumma hålor och hur en sådan borde te sig. I synnerhet när man ger sig in i extended universe där ALLA som befinner sig i den där cantinan har sin egen story, motivation och anledning till att man är där. Och det tycker jag är viktigt: man hänger inte i den här hålan för att man är en ärlig bonde som vill fira att man sålt överflödet av veckans äggskörd... man är där för att man gömmer sig för någon, letar efter någon, vill sälja något man inte får sälja eller så vill man köpa något man inte får köpa. Och om man inte är där för att man måste, då är man där för att slåss eller för att dö.

Men det finns ju så mycket mer! Första kvarten av "För en handfull dollar" tycker jag är ett fantastiskt exempel på en sån håla du beskriver (första 16 minuterna, inklusive introt, i den jag länkade till). Det första som möter nykomlingen är döden, snabbt följt av sätt att hitta döden på om man inte råkar vara tillräckligt bra eller känner för att kräla i dammet.

Även dess förlaga, Yojimbo tycker jag erbjuder lite annorlunda känsla på samma koncept, inklusive den öde landsbyggden, och bondesonen som överger föräldragården för att söka lyckan som gangster istället. Men i mångt och mycket är det samma sak som förra. Väl inne i staden är döden det första man märker, och alla studerar nykomligen med misstänksam blick; är han ett hot att avvärja eller en tillgång att värva?

För att fortsätta på samma tema tycker jag vikingaversionen av samma film erbjuder YTTERLIGARE en väldigt annorlunda version av samma scen som tillför ytterligare känslor och inspiration till det hela som man dessutom får se "från andra hållet så att säga". Istället för att se allt ur nykomlingens perspektiv får vi se det ur invånarnas synvinkel när en nykomling kommer till stan.

Ytterligare en cantinascen jag tycker är skön stämning, för ärligt talat så är cantinor, barer och krogar en viktig del i vilken ruskig håla som helst. Och om man inte tänker smälta in gäller det att etablera sig i rangordningen på en gång.

Slutligen, för den här gången, har vi också öppningen på Korgoth of Barbaria
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Neurosis-souls at zero går ju alltid att starta med som inspiration.
Filmerna Gumo och happines brukar vara bra källor till misär. båda två är rätt skruvade på sitt sätt och kanske inget man föreslår på första daten så att säga.
Det gick en dokumentär om finska bastubadare för ett tag sen på SVT den kan nog fungera med. Dock var den ganska fin i sig men det framkallar även en dos ångest.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Luftslottet;n177764 said:
Neurosis-souls at zero går ju alltid att starta med som inspiration.
Filmerna Gumo och happines brukar vara bra källor till misär. båda två är rätt skruvade på sitt sätt och kanske inget man föreslår på första daten så att säga.
Det gick en dokumentär om finska bastubadare för ett tag sen på SVT den kan nog fungera med. Dock var den ganska fin i sig men det framkallar även en dos ångest.
Happiness är ruskigt bra. Riktigt svart humor.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Mannen i skogen;n66395 said:
Ljungaverk. No offense till dem som bor där, men som utböling var det lite obehagligt att vara där.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljungaverk
  • ca 3.000-10.000 invånare. Nope. 885 enligt Wiki.
  • ? mycket skog runt omkring staden (inte åkrar).
  • hav och skärgård. Nej, men älven Ljungan rinner genom byn.
  • ? järnväg ? (men helst inte flygplats).
  • polisstation, sjukhus, gymnasieskola, biliotek mm.
  • ? skräckstämning.
Jag råkar veta att en präst som jobbat i Ånge (Ljungaverk hör till Ånge församling) hade särskilda säkerhetsåtgärder när han gjorde hembesök i Ljungaverk, utifall han inte skulle komma tillbaka efter besöket.
?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Det låter som läge att sträck-kolla deliverance och cohenbröderna
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Funkade utmärkt detta! Som att rulla på en go slumptabell :)

I mitt sinne såg jag Deadwood, det blir snarare Gummo.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Peter;n177913 said:
Det låter som läge att sträck-kolla deliverance och cohenbröderna
Cohen-bröderna skulle jag rekommendera väldigt mycket för den obehagliga stämningen som kan komma från "the outback".
 
Top