Nekromanti Inspirera/kopiera från populärkultur

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Misstänker att det var mitt inlägg. :gremsmile:

För det första tror jag antingen att jag förklarade dåligt, eller att vi helt enkelt inte fick tillfälle att diskutera i den andra tråden, eller så kanske de som otryckte sitt oförstånd gjorde detta, i min mening, lite väl ivrigt.

Jag tycker absolut inte att det är fel att stjäla. Jag gör det själv, allt som oftast. Alltid har jag ju som SL stulit någonting i mitt äventyr. Må det vara den grundläggande handlingen, en speciell NPC eller något annat. Men hela konsten ligger i att göra om det till något. Att som flera i den här tråden har poängterat, sno och sen koka ihop det och spelarna ska inte riktigt förstå att de kanske sitter och spelar Sagan om Ringen.

I Händelsen jag var med om var ju dock så inte fallet, därav vår besvikelse.
SL gjorde främst två tabbar, som hänger ihop lite med varandra.
1. Han skröt och hypade i veckor i förväg om vad han planerat och skrivit.
2. Han avslöjade sedan källan till det hela.

Nummer 1 hade inte varit ett problem, om det var sanning. Hypar man, så måste man leverera. För det första var inte äventyret SÅ ballt, trots att det var stulet. Det hade inte gjort hypen rättvisa även om han skrivit det själv, men det gör inget. Smaken är som baken.
Nummer 2 hade inte varit ett problem om det var så att han hade kokat ihop allt till en egen soppa. Men när vi i efterhand upptäckte att 90% var rakt av stulet, med samma namn på karaktärer, föremål och platser och allting. Det var DÅ det blev en besvikelse.

Ska jag, utan min vetskap, spela Sagan om Ringen som äventyr. Då vill jag inte träffa Aragorn, Frodo och Gandalf utan det kan lösas väldigt simpelt med att jag träffar Evert, Kurt och Bengt istället. Men inte ens en så liten justering hade vår SL gjort.

Summan av kardemumman. Kopiera och stjäl gör vi nog alla, så även jag. Men min personliga åsikt är att man isåfall ska bemöda sig med att använda det som ett recept och koka en egen soppa av det. Inte stjäla soppan direkt från kockens spis och sen servera och kalla det sin egen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
The Ghost said:
Misstänker att det var mitt inlägg. :gremsmile:

För det första tror jag antingen att jag förklarade dåligt, eller att vi helt enkelt inte fick tillfälle att diskutera i den andra tråden, eller så kanske de som otryckte sitt oförstånd gjorde detta, i min mening, lite väl ivrigt.

Jag tycker absolut inte att det är fel att stjäla. Jag gör det själv, allt som oftast. Alltid har jag ju som SL stulit någonting i mitt äventyr. Må det vara den grundläggande handlingen, en speciell NPC eller något annat. Men hela konsten ligger i att göra om det till något. Att som flera i den här tråden har poängterat, sno och sen koka ihop det och spelarna ska inte riktigt förstå att de kanske sitter och spelar Sagan om Ringen.

I Händelsen jag var med om var ju dock så inte fallet, därav vår besvikelse.
SL gjorde främst två tabbar, som hänger ihop lite med varandra.
1. Han skröt och hypade i veckor i förväg om vad han planerat och skrivit.
2. Han avslöjade sedan källan till det hela.

Nummer 1 hade inte varit ett problem, om det var sanning. Hypar man, så måste man leverera. För det första var inte äventyret SÅ ballt, trots att det var stulet. Det hade inte gjort hypen rättvisa även om han skrivit det själv, men det gör inget. Smaken är som baken.
Nummer 2 hade inte varit ett problem om det var så att han hade kokat ihop allt till en egen soppa. Men när vi i efterhand upptäckte att 90% var rakt av stulet, med samma namn på karaktärer, föremål och platser och allting. Det var DÅ det blev en besvikelse.

Ska jag, utan min vetskap, spela Sagan om Ringen som äventyr. Då vill jag inte träffa Aragorn, Frodo och Gandalf utan det kan lösas väldigt simpelt med att jag träffar Evert, Kurt och Bengt istället. Men inte ens en så liten justering hade vår SL gjort.

Summan av kardemumman. Kopiera och stjäl gör vi nog alla, så även jag. Men min personliga åsikt är att man isåfall ska bemöda sig med att använda det som ett recept och koka en egen soppa av det. Inte stjäla soppan direkt från kockens spis och sen servera och kalla det sin egen.
Jag känner rent spontant att det är ettan som möjligtvis är problemet här, och inte tvåan.
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
2:an blir ju ett problem tack vare 1:an, lite så jag menade med att de hänger ihop. :gremsmile:
Men annars håller jag med, punkt 2 är inte ett problem egentligen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
The Ghost said:
2:an blir ju ett problem tack vare 1:an, lite så jag menade med att de hänger ihop. :gremsmile:
Men annars håller jag med, punkt 2 är inte ett problem egentligen.
Det jag menar är att ettan är den punkt som påverkar spelupplevelsen, och inte tvåan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag stjäl saker från filmer, serier och böcker hela tiden. Om jag inte stjäl saker till äventyr så stjäl jag dem till mina karaktärer.

Min senaste karaktär i Dark Heresy är nästan helt snodd från en TV-serie, men lite inspiration snodd från en annan karaktär i en annan TV-serie, men lite psi-krafter instoppade för den goda sakens skull. Av en händelse är båda karaktärerna olika version av Jack the Ripper =)

Det viktiga tycker jag är att om man snor något så ska ska man inte känna igen det föränns äventyret är över och det inte spelar någon roll längre, eller så ska det inte spela någon roll att man känner igen det eftersom tillräckligt mycket är annorlunda för att man inte ska ha någon särskild fördel av att känna igen det.

Jag kan till och med tycka att de allra roligaste äventyren är där man känner igen olika saker. Senast jag spelade hade vi två NPCer med oss. Den ena hette Childres och den andra MacCrade (varav Childres var svart) och vi befann oss på en planet vars klimat påminde mycket om Anarktis. De andra undrade varför jag satt och fnissade =)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Jag är helt obesvärad av sådana lån. För ca 20 år sedan skrev jag delar av modulerna Kin-strife och Southern Gondor till Middle-earth Role-playing. Och jag lånade friskt från Sergio Leone, Sam Peckinpah och Conan Doyle när jag byggde äventyr. I ett fall där bad Rosen mig om hjälp med ett äventyr och jag rekommenderade att han skulle läsa en specifik Sherlock Holmes-novell. Han omvandlade den sedan till ett schysst who-dunnit-äventyr.
 
Top