Nekromanti Inspirationskällor för kärnvapenhistorier

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Hej!
Sitter och knåpar på ett synopsis till en novellfilm som utspelar sig i Sverige under kalla kriget, mellan det att någon har tryckt på knappen, tills att kärnvapenrobotarna förintar Europa.

Det är tänkt att historien ska vara väldigt down-to-earth och handla om vanliga människor som försöker acceptera deras öde, och inte om någon som kan påverka förintelsen.

Skulle tacksamt ta emot fakta- och inspirationskällor om den här situationen, gärna i form av rollspelsmoduler (finns det några bra före-apokalypsen rollspel?), filmer, eller serier.

Om det finns en bättre forumavdelning än den här så flytta gärna tråden dit =)
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag var livrädd för kärnvapenkrig i barndomen efter att ha läst min pappas gamla SoldiFält där man helt kallt och brutalt fick se hur länge olika material stod emot strålning (jag minns att jag gick omkring och frågade folk hur lång sprängradie en kärnvapenladdning hade och planerade hur långt bort från Malmö jag behövde ta mig för att klara mig undan ett eventuellt kärnvapenangrepp).

Frågan är dock hur den hade funkat som inspiration idag...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Skulle tacksamt ta emot fakta- och inspirationskällor om den här situationen, gärna i form av rollspelsmoduler (finns det några bra före-apokalypsen rollspel?), filmer, eller serier.
Miracle Mile

Enligt min åsikt är den betydligt bättre än vad betyget på IMDB indikerar.

/tobias
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nån gång hittade jag ett svenskt litet rollspel som hette typ Borderline - Skymningsland: det postnukleära Sverige. Det innehåller en massa researchad info om just, eh, ett postnukleärt Sverige. Kan säkert innehålla nåt. Vet inte var man får tag på det nu, dock.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Lycan said:
Jag var livrädd för kärnvapenkrig i barndomen efter att ha läst min pappas gamla SoldiFält där man helt kallt och brutalt fick se hur länge olika material stod emot strålning
Ursäkta min dumhet, men vad är SoldiFält? Varken google eller Wikipedia gav något vettigt svar.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Threads: http://video.google.com/videoplay?docid=-2023790698427111488

En brittisk dramadokumentär om vad som skulle hända med Storbrittanien om kärnvapenmissilerna skulle smälla ned i backen. Fokuserar delvis på en enstaka familj och dess öde men ger även en del överblickande fakta om hur stora skadorna skulle bli, vilka slags problem de överlevande skulle ställas inför och vilka förberedelser regeringen tar innan anfallet (I dokumentärern så utgår de från att de har några dagar/veckor på sig att förbereda sig). Dokumentären sträcker sig från några veckor innan kärnvapenkriget till ca tio år efter kriget.

Rekommenderas inte om du är känslig då den är väldigt "rå" och "verklighetstrogen" (kärnvapenkriget som framställs i filmen är fruktansvärd, men verkligheten skulle nog vara ännu värre).
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Hej!

Jag anordnade ett konventsscenario på SävCon 2007 som hette "2008" och temat var ett Sverige efter kärnvapenkriget. En ganska dystopisk historia. Jag skulle kunna maila den till dig om du vill.
 
Top