Nekromanti Inspiration!

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Tja. Är så trött på att jag inte har några ideer kvar längre till rollspels äventyr, känns som att jag använt alla. Iaf dom som är bra. Behöver få inspiration från något nytt...

Har egentligen inte så svårt att komma på ideer för plots.
Det är mer att jag har svårt att komma på innehållet i äventyr och detaljer som inte använts förut... så ofta.

Så såhär lite enkelt. Någon som har nå bra tips/länkar på vart jag kan få inspiration?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Tråkigt tips

Tillgodogör dig kultur av olika slag. Film går nog snabbast, men noveller kan vara bra också. Läsa böcker är förstås också ett bra sätt. Det mesta jag skriver kommer av saker jag läser, ser eller lyssnar på. Det framstår som någorlunda unikt, men är förstås en blandning av intryck från en bok där, en föreläsningsserie där och en film där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Själv lyssnar jag på musik för inspirartion. Beatles, Sex Pistols, Jefferson Airplane. Jag utgår från tankar och känslor som väcks av låttitlar och textrader.

Vad gäller plots. Jag känner samma sak själv och har börjat titta lite mer på fisktanksliknande modeller - vilka är huvudaktörerna, och vad vill de ? Hur kan man skapa konflikt i berättelsen? Om man t.ex låter två aktörer erbjuda olika saker, vem litar man på?

//Krank, kraftigt onykter
 
G

Guest

Guest
The Beatles??

Yellow Submarine??

In the town where I was born,
Lived a man who sailed to sea,
And he told us of his life,
In the land of submarines
:gremconfused:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Testa White Album i största allmänhet... Bungalow Bill och Sgt. Pepper (ok, annat album) har funkar som SLP.er... Helter Skelter är ju klockren genom Mainson (charles, inte marilyn)... Och Revolution 9 ger mig sköna vibbar genom hela kroppen... Och Glass Onion kan vara en an de mest inspirerande låtarna rent stämningsmässigt, någonsin...

//Krank, på lyset
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Googla på "book of net plots" och du får en hel del <strike>skit</strike> saker att sålla bland. :gremlaugh:

/Han som själv har permanent inspirationsbrist och har använt det där en hel del
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ta en titt på Razor Ridge, en skräckkampanj i massor av delar med inslag av Riket, Twin Peaks, Buffy/Angel och min underliga fantasi. Använd hela, eller plocka intressanta delscenarios.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Tråkigt tips

Om du har en spelgrupp. Varför inte fråga eller diskutera intressanta ploter/intermezzon. Alla i spelgruppen har lika stort ansvar för spelet. Ofta kan väldigt enkla intentioner 'Jag skulle vara intresserad utav...' starta upp tankeverksamheten hos andra på ett roligt sätt.

Bränjstorming - i grupp - är din vän.

Luktar vid(ut)bränd klassisk SL:ande här. Tyvärr.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Re: Tråkigt tips

Tack för alla bra förslag!
HMm jag har ändå spelat rollspel ganska länge nu. Tar tid på mig att skriva men har spelat typ 3 kampanjer till olika DOD versioner. Den senaste var jag skit nöjd med alla äventyr i, vet liksom inte riktigt hur jag ska överträffa den.

Egentligen har jag väll inte brist på ideer. Snarare att jag blivit mer självkritisk och vill inte skriva "halvdana varken eller äventyr" som ändå ingen kommer minnas. Jag vill att varje äventyr ska innehållan något helt nytt, vara roliga och minnesvärda.

Har inte spelat på ett tag. Jag och några kompisar ska försöka komma igång och spela varannan helg. Få ett flyt liksom.
Funderar oxå på å köra varannan starwars varannan DodT.
Har som en utmaning att skriva ett nytt äventyr till varje helg.
Så att jag helt enkelt "måste" göra klart äventyr och inte sitter å grubbla i ett år på äventyr som aldrig blir klart. Kan nog bli kul tror jag, hoppas jag... :gremsmile:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Tråkigt tips

Bränjstorming - i grupp - är din vän.
Det här tycker jag nog är det bästa sättet att göra det på om man nu är lagd åt det hållet. Känner man dessutom för att spela ganska gemensamt med mycket spelarinflytande är det ännu bättre. Jag vill passa på att länka till vår korta kampanj kallad Haragada (som du kan läsa om på Krönikeforumet genom att klicka här). Den handlingsutvecklingen blev riktigt häftig och då gjorde vi nästan allting gemensamt, från miljön vi spelade i till statister och hur handlingen skulle utvecklas.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Jag tror framförallt att man ska söka inspiration utanför fantasyn (eller det område man spelar inom). Några var inne på låttexter vilket är en mycket bra idé.

Min egen absolut största inspirationskälla är annars historien, särskilt som inspiration till maktintriger. Framförallt har jag fastnat för centralEuropa under 1400 - 1600tal och för republiken Rom, exempelvis under diktatorn Sulla. Just nu läser jag om familjen Borgia. Maken till korrupta människor finns knappast.

Exempel: Lucretia Borgia gifts bort men äktenskapet passar inte pappa påven Alexander VI som framtvingar skilsmässa under förevändningen att maken är impotent (vilket han antagligen inte är). Lucretia gifts åter bort men nye maken tar politisk ståndpunkt som inte passar brodern Cesare. Denne förgiftar svågern som blir sängliggande men när han inte dör så skickar Cesare dit ett par torpeder som tar livet av honom med våld trots att systern gråter och hänger dem i armarna eftersom hon faktiskt älskar sin man. Cesare ursäktar sig med att den mördade "var ett hot". Lucretia (som vid detta lag fått ett mystiskt barn - förmodligen med sin egen far påven) går ilsket i kloster men ska snart giftas bort med hertigen av Ferrara så att man kan lägga vantarna på några landdomäner. Denne försöker skräckslagen att få Franske kungen att ge honom en annan maka som ursäkt för att tacka nej eftersom han inte törs bli fiende med påven. Kungen gör emellertid affärer med påven om makten i Neapel och ställer sig därför på dennes sida. Giftermålets måste med andra ord genomföras mot brudgummens vilja, men han får några borgar och en massa pengar för besväret. Etc.

Cesare Borgia var för övrigt Macchiavellis goda exempel då han skrev "Fursten". Under Cesares tid flyter en jämn ström av kroppar efter "försvunna" nerför TIbern, bland annat hans egen bror som fallit offer för fiender under en vendetta. Likheten med maffian är slående.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Re: Tråkigt tips

Fortsätt gärna komma med fler tips och länkar! :gremsmile:

Jag brukar faktist hämta mycket inspiration från Sci fi. Som ex. Star Trek och Star Gate. Finns väldigt många bra Plots som passar precis lika bra till fantasy som inte använts förut. Är lite trött på att det verkar vara en standard inom fantasy genren att det ska handla om storslagna krig där man måste störta den ondskefulla härrskaren.

Gillar mer dom här lite jordnära äventyren, de med lite mystik,
där rpna måste lösa saker genom att använda huvve å inte våld.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vardagliga ting.

En grej kan ju vara att man helt enkelt tittar sig runt knuten & se vad som händer där. Ta saker som känsn vardagliga & lägg in det, hitta dagliga svårigheter.
Sedan, varför krångla till det.. För min del så tycker jag gamal skåpmat funkar alldlels utmärkt åxå..

/ Johan K, som åxå tycker at det borde finans en tomtesmiley
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Re: Vardagliga ting.

Ja det kan också funka. Men av någon anledning tycker jag det är svårt till just DodT äventyr, vet inte varför. Men kanske för att det är en ganska annorlunda genre som kan vara svårt å hitta inspiration till ifrån vardagen.

Har kommit på ganska mkt ideer nu faktist i helgen. Satt och såg typ på SG1 avsnitt på datorn samtidigt som jag höll på skriva äventyr. Inte för att jag fick någon ide direkt från något avsnitt, men fick inspiration ändå. Det är som att man liksom måste få igång "tänket" på någpt sätt.

Fast ibland är det nästan omöjligt å få ideer när man behöver ideer eller inspiration till en Spesifik sak. Eller ett spesifikt äventyr.
Jag har massa typ äventyr som är klara till "70%" men som jag fastnat för att det fattas en viktig "pusselbit" så att säga.

Ex. har jag ett DODT äventyr där rpna måste bege sig till ett dödsrike för att hämta tillbaka en person som inte ska vara där.
För att ställa tillrätta en sak som blivit för att en halvgud typ klantat sig. (låter bättre än vad det är, jag lovar)
Tänkte liksom att det ska vara en ö där Människor, jättar och troll slåss mot varandra i all oändlighet. De som dör återföds dagen efter. En torteras tills döds, återuppstår nästa dag och totyren fortsätter osv. En kul grej är att personen rpna letar, när de väl kommer fram till honom, så har han tappat minnet å glömt vme han var i livet. SÅ de måste typ övertala honom att följa med.

Men det är just exakt vad som ska hända på "ön" som jag inte kan komma på. Vilka "möten" som kan äga rum, hur "strukturen" ska se ut. Vilka detaljer osv.

Aja blev lite långt kanske... bara smög in det ihopp om att ni har nån ide:p
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kopiera mera... Ta ett antal scener från filmer du tycker är bra eller passar. Blanda från olika filmer och försök sedan passa ihop scenerna med en story. Det blir lite som att konstruera äventyret i efterhand. Risk att spelarna känner igen scenerna för mycket? Nja. Du får dölja dem lite. Bygga om och använda scenerna på ett lämpligt sätt. Funkar det? Ja. Har själv spelat flera äventyr i Sci-Fi miljö där vår SL har använt sig av metoden flera gånger. Exempelvis blandade han scener från Conan, De Omutbara och Gudfadern III i ett och samma äventyr. Visst kände man igen en del men det gör inte så mycket. Det blir en riktig push i äventyret och riktigt kul att spela.
 
Top