Nekromanti inspiration???

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
Vad får ni er inpritation till era äventyr..

Jag själv är spelledare fast jag e skitkass på att hitta på äventyr!!!! hjälp ge mig lite tips någon../images/icons/sad.gif (snyft)
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Alt 1: Sno ifrån alla bra böcker du läst.
Alt 2: Sno ifrån alla dåliga böcker du läst.
Alt 3: Som 1 och 2 fast med film...
/images/icons/smile.gif
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Vi är några stycken som börjat en sajt där vi delar med oss av idéer. Kolla in på www.theproject.nu. Det är fortfarande lite i betastadiet men det finns en del artiklar att hämta idéer ifrån.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Böcker, filmer & verkliga livet... (NT)

NT = No Text (Ingen text)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Inspirationen har en tendens att slå till i duschen, men var den kommer ifrån, hmm.

Rollspelsmaterial.
När man läser igenom regelböcker och ser diverse coola monster, skatter, föremål kan ens tanketåg rusa iväg och vips har man om inte ett äventyr så åtminstone grunden till det.
Bakgrundsmoduler som beskriver miljöer är en stor källa. Man kan vara mitt i beskrivning av en glad liten fiskeby och så har de slängt i nån rad om att ibland på riktigt dimmiga dagar händer det att nån ensam fiskare aldrig kommer tillbaks. Och då drar fantasin igång igen, är det olyckor, är det dimman, eller är det nåt otäckt i vattnet, eller nåt trevligt i vattnet som bara dyker upp vid dimman, eller kanske som orsakar dimman. Och så har man att arbeta på igen.

Litteratur.
Fiktion, fakta, serier, nyhetstidningar har alla idéer som är intressanta. Jag får dock oftare inspiration från korta beskrivningar av serier än av de färdiga produkterna, sådana beskrivningar som finns i Wizard och Advance Comics. Faktalitteratur som inspirerar mig är vetenskapsböcker på lättfattlig nivå som Stephen Hawkins Universum och arkitekturböcker med mycket bilder.
Fiktion brukar vara inspirerande, som med det mesta andra är det kärnan som inspirerar eftersom det är grundidén man lättast gör nåt bra och eget ifrån istället för att försöka efterlikna hela verket med dess händelseförlopp.

Film och TV.
Tja, allt är inspiration. Nyheter fungerar bra som idéer till nutida äventyr även om det givet kan göras om till framtid eller forntid. Dokumentärer om andra kulturer, medicinsk forskning, krig, vad som helst är inspiration liksom tv-serier och film.

Några specifika tips.
Byt gärna genre om du plankar nåt så att det inte blir så tydligt.

Läs mina artiklar i Codex :gremsmile: Kampanjkurs i nummer 6 och Äventyrskurs i nummer 10, finns för REA-priser på www.hobbygames.se.

Försök få tag på Storytreller's Guide till Vampire the Masquerade, Creative Campaigning och Campaign Guide & Catacombs Guide, de två sistnämnda till AD&D 2nd edition.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Precis som alla andra som svarat stjäl... ehmm... lånar jag en hel del från böcker, filmer osv (jag lämnar tillbaka idéerna då jag inte behöver dem längre...), men jag har ett annat tips också, ett som jag har på känn att används alltför sällan.'

Fråga dina spelare. Det är de som ska spela äventyret, det är de som kommer att klaga om det inte blir som de vill, så det är inte mer än rätt att de talar om hur de vill ha det först. Till att börja med får man tolerera svar som "mer skatter" och "en dvärgstad", men så småningom kommer de att hitta på intressantare saker. Hoppas jag. Jag har inte kommit så långt än. Precis som med idéer från böcker eller filmer är det bättre med grundläggande idéer än med detaljerade förslag.

Och tänk på att två ganska vanliga och tråkiga idéer ofta går att kombinera till ett intressant äventyr.

-JPS-
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,495
Location
Helsingborg
Försöker använda gamla klyschor och ge de en ny tvist..

Tänka på ett yrke och vad en person med det yrket kan åstadkomma och hitta på hur personerna dras in i det hela..

Hitta på ett ballt slut (och kanske en början) och arbeta mig framåt (till introduktionen).

Sök på "net book of plots" i en lämplig sökmotor. F.ö. så är "net book" ett superbt sökningsord.. Sök bara på "net book of demon" för demoner, "undead" för odöda.. Du kommer att hitta bra sidor om du inte är helt förståndshandikappad vad gäller nätet. Sök på forumet.. Själv har jag laddat upp några filer (kanske för 6 månader sedan) med massor av plottar..

Spendera tid på forum.rollspel.nu (sidan kan rekommenderas).. Ibland dimper det ner en tanke som du kan använda. Du kan söka på forumet på trådar som tagit upp detta tidigare.. "Plott" och "insperation" kan vara bra sökord.

Ha du ser en ball grej som kan funka i rollspel. Skriv ner den! Ta sedan dina anteckningar och gör något med de..

/[color:448800]Han</font color=448800> som säkert har några tips, till men håller inne med dem (en magiker avslöjar aldrig sina tricks)
 
Top