Inspiration till min första OSR-dungeon

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Under de stundande helgerna tänker jag försöka mig på att göra min första dungeon i OSR-stil. Jag har inte en OSR-bakgrund och även om jag spelat SWN ett tag nu så har jag i övrigt en bakgrund inom Indie och World of Darkness. Sannolikt kommer jag utgå ifrån Lamentations of the Flame Princess. Nu vill jag ha tips på bra existerande dungeons, antingen i rollspelsböcker eller från bloggar osv. som jag kan låta mig inspireras av. Då det är mitt första försök så är det nog viktigare att exemplen är lärorika än häftiga, men låt inte det hindra dig om du har ett bra förslag. En sak som jag dock gärna vill ha med är enklare krutvapen, dvs. kanoner och flintlås, så inspiration för hur jag ska hantera 15-1700-tals-technivå är också uppskattat.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Jag gillar Tomb of the Serpent King som en intro, speciellt om en SL inte har spellett OSR innan så har den lite tips och idéer och så. Kanske saknar att den inte har fler fraktioner i dungen, men samtidigt finns det ändå utrymme i den för rolig skit. Bästa med den är väl att den innehåller tips och råd. Gratis här : https://coinsandscrolls.blogspot.com/2017/06/osr-tomb-of-serpent-kings-megapost.html

Hole in the Oak är svinrolig och bra! Rekommenderas även den. Lite sagolikt skruvad på ett skönt sätt.

Tänkt köra Tower of the Stargazer med mina ungar snart, om de överlever Silverprinsessans palats, som väl sägs vara någon liten intro till LotfP.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Tänkt köra Tower of the Stargazer med mina ungar snart, om de överlever Silverprinsessans palats, som väl sägs vara någon liten intro till LotfP.
Tower of the Stargazer är ju skriven som ett intro till LotfP och den har mycket som går att gilla. Det är verkligen Player skill som gäller och den har ett par fällor som inte ser ut som fällor där spelarna kan gå på riktiga minor. Mycket klur, lite strid. Dock gillar jag inte att det inte finns slumpmässiga möten, för det är ju a och o i en OSR-dunge, men det funkar kanske i just detta äventyr där själva poängen är att lära spelarna att utforska.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Dock gillar jag inte att det inte finns slumpmässiga möten, för det är ju a och o i en OSR-dunge, men det funkar kanske i just detta äventyr där själva poängen är att lära spelarna att utforska.
I sammanhanget kanske bör påminnas om att slumpmässiga möten / vandrande monster i en oldschool-dungeon har ett väldigt specifikt syfte som ofta glömdes bort eller luddades till i senare traditioner: nämligen att utgöra en tidspress. Ju längre tid spelarna drar benen efter sig desto större risk att nåt otrevligt monster dyker upp.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
I sammanhanget kanske bör påminnas om att slumpmässiga möten / vandrande monster i en oldschool-dungeon har ett väldigt specifikt syfte som ofta glömdes bort eller luddades till i senare traditioner: nämligen att utgöra en tidspress. Ju längre tid spelarna drar benen efter sig desto större risk att nåt otrevligt monster dyker upp.
Jo, jag är medveten om det, men jag tänker att man har valt att inte ha med det här just för att spelarna ska kunna fokusera på att utforska utan att behöva stressa när de är noobs. Men jag har ingen aning om hur tänket gick när äventyret skrevs, det framstår under alla omständigheter som oerhört genomtänkt. Slumpmöten kanske inte är så viktiga i LotFP överlag?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jo, jag är medveten om det, men jag tänker att man har valt att inte ha med det här just för att spelarna ska kunna fokusera på att utforska utan att behöva stressa när de är noobs. Men jag har ingen aning om hur tänket gick när äventyret skrevs, det framstår under alla omständigheter som oerhört genomtänkt. Slumpmöten kanske inte är så viktiga i LotFP överlag?
Att du är medveten om det tvivlar jag inte ett ögonblick på. :) Tänkte mest på förstagångs-dungeonmakaren.

Vad gäller Tower of the Stargazer var det ett bra tag sen jag ögnade igenom den men det låter plausibelt. Det finns väl inga slumpmöten i Death Frost Doom heller när jag tänker efter.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Att du är medveten om det tvivlar jag inte ett ögonblick på. :) Tänkte mest på förstagångs-dungeonmakaren.

Vad gäller Tower of the Stargazer var det ett bra tag sen jag ögnade igenom den men det låter plausibelt. Det finns väl inga slumpmöten i Death Frost Doom heller när jag tänker efter.
Förlåt om jag var lite stingslig!

Och du har rätt! Inga möten i DFD.

Ni som vet mer, hur är det med LotFP, är det så att Raggi o co inte kör så hört med slumpmässiga möten? LotFP är ju ett andra vågens OSR-spel, och alltså inte en klon, så avvikelser kan ju förekomma.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Förlåt om jag var lite stingslig!

Och du har rätt! Inga möten i DFD.

Ni som vet mer, hur är det med LotFP, är det så att Raggi o co inte kör så hört med slumpmässiga möten? LotFP är ju ett andra vågens OSR-spel, och alltså inte en klon, så avvikelser kan ju förekomma.
Jag tror det är lite blandat. Men Raggi verkar ofta inte ha med slumpmöten i sina dungeons, ivf inte de som är ... bra?

Det är i min mening helt okej att inte ha med tidspressen från slumpmöten med i sin dungeon. Men då kan man också skippa att slå för låsdyrkning och liknande aktiviteter om det inte finns andra skäl till att göra det. Utan tidspress borde varenda (vanlig) dörr gå att ta sig in i. Ska man slösa speltid på att slå för dyrkningen så borde det i så fall vara enbart för attdet finns intresse av att veta om dörren bryts upp ljudligt eller tyst eller om den går att stänga igen bakom sig.
Liknande principer bör nog gälla för hemligheter och sånt man letar efter. Slå inga skill-slag som i orginalreglerna mest finns till för att se hur lång tid något tar. Då kanske man bara ska slå en d4-6 för att se hur många turns det tar med syftet att mäta fackel-åtgången eller liknande. Om ens den är viktig i grottan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förlåt om jag var lite stingslig!

Och du har rätt! Inga möten i DFD.

Ni som vet mer, hur är det med LotFP, är det så att Raggi o co inte kör så hört med slumpmässiga möten? LotFP är ju ett andra vågens OSR-spel, och alltså inte en klon, så avvikelser kan ju förekomma.
Jag har ingen koll på om det är fler/färre slumpmöten i LotFP-äventyr än andra.
Däremot är det nog ganska blandat. Det är många som skrivit för LotFP och alla har sin egen stil.

Oavsett om det är slumpmöten eller inte är mitt minne att det ändå är tidspress.
Death Frost Doom, The God That Crawls och Better than Any Man är exempel på LotFP-äventyr med tidspress på det ena eller andra sättet.
Faktum är att några av de bästa LotFP-äventyren jag gått har varit just de med tidspress.
 
Top