Nekromanti Inspiration till hård sf-rollspel?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag bygger på Ett Steg Framåt (Star Trek Cyberpunk-style), krank har (snart färdiga) Rotsystem och vi har ett par andra SF-rollspel på gång.

Jag har puttrat på lite men börjat få mer fart nu efter att ha börjat läsa mer SF.

Vilka inspirationskällor till SF-rollspel, speciellt hårda, skulle folk rekommendera? Både böcker, spekulation och andra rollspel är gött.

Jag tänker på Eclipse Phase, Transhuman Space och Traveller på rak arm, även om jag har för mig att systemen inte är direkt bästa någonsin för mina syften.

Böcker har jag läst Culture-romaner av Iain M Banks och en del Heinlein - och häromveckan råkade jag läsa lite Alistair Reynolds (i novellform) som verkade rätt trevlig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Mars-trilogin; Red Mars, Green Mars, Blue Mars
av Kim Stanley Robinson.

Skitbra hård science fiction om terraforming av vårat solsystem och politiska konflikter mellan kolonier och jorden, mellan megakorporationer och de som vill befria sig från dem (på olika sätt).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Mekanurg said:
Arthur C Clarke: "Möte med Rama" (främmande rymdskepp utforskas)
Skriver under på den. Jag vill fortfarande göra ett 2001/Möte med Rama/Eon-rollspel.

Vilket påminner mig: Greg Bears Eon är lite samma stuk som Möte med Rama. Eller ja, det blir lite mer fantastik i det hela men i grunden fick jag liknande vibbar.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Cybot said:
Mars-trilogin; Red Mars, Green Mars, Blue Mars
av Kim Stanley Robinson.

Skitbra hård science fiction om terraforming av vårat solsystem och politiska konflikter mellan kolonier och jorden, mellan megakorporationer och de som vill befria sig från dem (på olika sätt).
Jag håller med fullt ut, jag vet också att Kamrat 9356 kommer äga den om om inte allt för avlägsen framtid.

/Luna Lovegood
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är inte Arthur C Clarke soft science fiction? Han var ju intresserad av en massa flummiga sociala teman och annat sånt som hårda scifinördar inte gillar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
The Gap Cycle av allas vår Stephen 'What the Hell, Author?' Donaldson. Den är Nibelungenlied in space, med en väldigt hård och smutsig setting där rymden mest består av gruvbrytning, tomhet, ångest och starfish aliens.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Ymir said:
Är inte Arthur C Clarke soft science fiction? Han var ju intresserad av en massa flummiga sociala teman och annat sånt som hårda scifinördar inte gillar.
En del som Clarke skrev var utpräglat "hårt" (t.ex. romanen Möte med Rama, novellen "Möte med Medusa", novellen "The Sentinel"), medan annat var "mjukare" (t.ex. romanerna Sands of Mars och Childhood's End)).
 
G

Guest

Guest
krank said:
Mekanurg said:
Arthur C Clarke: "Möte med Rama" (främmande rymdskepp utforskas)
Skriver under på den. Jag vill fortfarande göra ett 2001/Möte med Rama/Eon-rollspel.

Vilket påminner mig: Greg Bears Eon är lite samma stuk som Möte med Rama. Eller ja, det blir lite mer fantastik i det hela men i grunden fick jag liknande vibbar.
Det hade varit ruggigt sweet.. Eon är så jävla bra!
 
Top