Nekromanti Inspiration, motivation och balans

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Det är inte mitt första äventyr, men det är ett som känns väldigt genuint och inte lika framtvingat som andra jag har skapat.

För några veckor sedan hade jag en semi-mardröm om en alternativ version av min en äldre brors stora gamla hus. Ett stort bottenlöst hål i källaren omgiven av en balkong och 50-tals belysning längs bergväggarna. Något som ständigt iaktog de som bodde i huset och två försvunna personer, ett källarutrymme fullt med blodstänk. En av de första tankarna när jag vaknade var att det kunde vara ett häftigt äventyr om man kunde forma om det som ett sådant, så jag började på med det.

Dessutom när jag börjat fundera på det så har jag en del andra drömmar jag kommer ihåg som säkert också kunde vara intressanta att utforska som något andra kan uppleva genom rollspel, modifierat. Semi-mardrömen blir ett Eon äventyr så bland annat skippas elbelysningen.

För tillfället ligger motivationen i att jag vill dela med mig av upplevelsen i nån form med andra. Höra deras reaktioner och reflektioner om själva upplevelsen, sån länge jag får in rätt stämning. Att få feedback på något jag gjort eller skapat är uppskattat.

Balanseringen vet jag inte alls hur jag ska gå till väga med, förståss beror det ju på hur man vill att handlingen ska flyta, hur svårt det ska vara och så vidare. Men att komma till de resultaten känns svårt.

Äventyret utspelar sig norr om Kamor, i Cirefaliskt område under vintern, eller i ett snöigt landskap. Rollpersonerna kommer i någon form att komma till ett större Inn mitt ute i ingenstans, där finns nog ett handfull byggnader, och det fungerar som ett mellanstop för handelsresanden, gruvarbetare mm, dess lokalisering där är näst intill perfekt.

Rollpersonerna anländer till Innet antingen just då en oväntad snöstorm tar form, eller tvingas uthärda den ett par timmar innan de kommer fram. Hur som helst blir de fast där om de inte vågar riskera att gå ut i snöstormen, som även av någon anledning är extra kylig. En halvtimme eller så kan man spendera ute under dagen innan man börjar känna av den, och på natten ännu kortare, förutsagt att man är varmt klädd. För att man ska kunna röra sig mellan byggnaderna.

Det tar dock inte länge förän underliga saker börjar hända. Personer försvinner, andra beter sig annorlunda, hasande steg i korridorerna under natten, dörrar som testas halvslappt, isande skrik och köld.

Vad har ni som inspiration och motivation, och hur gör ni för att balansera era äventyr?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Ingång till äventyr. Också inspirerad av en dröm.

En man bor ensam i ett hus. Han är hemifrån någon månad och är sedan tillbaka, men är förändrad. Han är folkskygg och aggressiv och en dag avlossar han ett skott mot en som kommer för nära huset. Polisen tillkallas genast, mannen skjuter ett par skott mot dem, men när insatsstyrkan slår in dörren skjuter mannen sig själv.
Den som letar igenom mannens tillhörigheter hittar en "reseskildring". Han har skrivit ner vad han var med om under månaden då han var borta. Han blev tillfångatagen på en ö, tillsammans med en kompis han var ute och åkte med. Han och kompisen lyckades rymma, men varelserna på ön tog fast kompisen igen. Han trodde att han var säker här i sitt hus, men varelserna verkar ha hittat honom. Sista raden är skriven snabbt och spretigt: "Nej nej de kommer in det är slut".
Alternativt blev han och kompisen inte tillfångatagna utan upptäckte bara fasorna som de var tvungna att gömma sig från. Alternativt var det ingen ö utan en särskilt plats ute i skogen.

Detta går kanske inte att bygga ett helt äventyr av, men det kan vara en bakgrund eller en ingrediens. Får se om jag själv får användning av det någon gång.
 
Top