Nekromanti Inspiration för intriger

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jepp, jag vill ha lite tips om det går för sig. Jag ska dra igång en kampanj med intrigerande slempukar och ränksmidande krabbfiskare snart och vill gärna ha lite inspiration i form av böcker eller film.
Hittills har jag skrapat ihop George RR Martin's serie, Gormenghast, Eagle, Peach Girl, Sanctuary och... ja... that's kinda it.
Alla tips om intriger av realpolitisk eller relationsmässig karaktär emottages varmt.


Storuggla, biter i en kaka
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
McBeth, kanske ??

Är det inte en välldans massa hjärta, smärt & intriger i kubik i McBeth.
Eller är det jag som är helt ute & cyklar ?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Att jag glömde Mackan...

Pinsamt. Macbeth, Richard III osv av den gamla Skakspjut är ju givna. Tack för att du påminde mig!


Storuggla, skäms lite
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Big brother, Farmen och Baren [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Här är några filmer du bara måste ha med då om du skall ha intriger:

De tre musketörerna (den gamla versionen med Cristopher Lee). Skurkarna är riktigt härliga. Annars är ju Dangerous beauty rätt intressant som film.

Tror du kan hitta rätt mycket ränksmidande och intrigeranade i de flesta av Shakespeares pjäser.

/Ulfgeir
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Daughter of the Empire av Janny Wurts och Raymond E Feist, full av intriger.

/Per
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
På tal om intriger, ta en titt på mellanäventyret (Baronen i Gabrika eller något i den stilen tror jag det hette) i <a href="http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/museum/target/dod/001-0222.htm">Magilremodulen</a href> om du kan. Lirade det med kusinerna på juldagen.

[ot]Juldagen är en av 3 årliga möjligheter att spela med kusinerna, påsk och nånstans i sommaren är de andra två. Kusinerna är för tillfället placerade i Linköping, Karlstad, Lund och Kalmar vilket ställer till det. [/ot]

Det blev rätt mycket intrigerande och dubbelspel och inte minst skratt. Vi hade helt enkelt skitkul, jag tyckte det var mycket inspirerande läsning även om det är rätt kort. Man får förutsättningarna klara för sig, resten är upp till SL.

Blev ett kul slut med en spännande slutstrid mellan två sidor där RP:na valde fel sida och har numera ett dödsstraff hängande på sig om de någonsin återvänder. :gremsmile:
 
Top