Nekromanti Inspiration eller kall fakta?

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Hej på er.

I mörkrets tidevarv har jag plötsligt fått inspiration igen och skriver på mitt rollspel. Spelvärldsbeskrivningen är i princip klar. Men...

Jag har i stor utsträckning satsat på att beskriva platser, kulturer och relationer allmänt för att ge läsaren en helhetsbild, snarare än att bombadera honom/henne med en massa statistik som ändå aldrig används. Vackra och balanserade texter som ger ett något "ofärdigt" intryck (och som förhoppningsvis ger mersmak) har varit mitt mål, skrivna mer som prosa, snarare än onyanserad information rakt upp och ner. Nu är min fråga: Hur mycket använder ni av kartor och rena fakta ur spelvärldsbeskrivningar? Behöver man verkligen tabeller över brott & straff, siffror på area över samtliga geografiska områden eller motsvarande BNP för varje civiliserat samhälle? Vad har ni störst användning för och var drar ni gränsen?
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jag ger tråden 5 stjärnor.

1: jag har spelat Eon många gånger. Varje gång jag spelar det höjs mitt förakt emot spelet.
2: Jag spelade nyligen Dogs in the Vineyard (eller DitV), där spelmakaren stort sätt låter sl och spelarna skapa världen, och fyller regelboken med inspirerande text.
3: Se mina favoritspel till vänster.

Kort sagt: screw the statistik.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Areaor och liknande mått har aldrig hjälpt mig särskilt mycket.
Kartor och i alla fall grundläggande information om t.ex. brott och straff och liknande saker gillar jag dock.
Inte för att de är exakta utan för att man lätt får en bra uppfattning om hur det är och så där.

Exakyhet och nogrannhet är därför inte så viktigt för mig men jag vill dock ha en grundläggande ide och uppfattning om liknande saker.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Behöver man verkligen tabeller över brott & straff, siffror på area över samtliga geografiska områden eller motsvarande BNP för varje civiliserat samhälle?

Tja, om man spelar Eon kanske... :gremtongue:

Personligen gillar jag ditt upplägg. Lite fakta dödar inte, givetvis, sånt som kan vara intressant för framställningen av landet när man sedan rollspelare. När jag själv skriver försöker jag hålla mig på ungefär den nivån, det vill säga, generella texter avsedda att ge en tillräckligt god överblick för att spelledarna ska kunna göra sitt eget av detaljerna.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Inspiration (ANT)

Inspiration är bättre än rena fakta. (Men det skadar inte med lite fakta också.)

Dewil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är nog ganska väntat att de flesta svarar "inspiration". Jag själv går igång på både statistik och inspiration, men på helt olika sätt. Om man känner sig som en del i världsskapandet kan siffror säga lika mycket om världen som ett par meningar prosa. Nu är ju BNP-mått och dylikt den mest extrema faktan man kan komma dragande med i sammanhanget, så det är ett missvisande exempel. Mer vettig fakta är att rada upp stadsdelar, prefekturer i ett land, myndigheter, namn på viktiga personer, fakta om landets soldater, etc.

Satsar man helt på att inspirera så kan man glatt skippa all fakta - det funkar finfint. Gillar man dock den värld man skapat så vill man kommunicera även den och inte bara stämning. Då är en kombination det bästa - stämningstexter med faktaboxar eller faktatexter med stämningsboxar.

/RD
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Jag har inget emot substantiell information om befolkning, ekonomi och liknande. Varför? Om jag vill spela någon som faktiskt har makt, till exempel en handelsman eller en feodalherre, är det jäkligt behändigt att ha koll på hur ekonomi och liknande faktiskt funkar i världen. Ett bra exempel är boken "Sjöfarare & Pirater" till Eon. Om man bara spelar vanlig äventyrare kan den kanske upplevas som fylld med onödig information (jaha, här exporterar man tenn...), men om man beslutar sig för att köra en kampanj där rollpersonerna ägnar sig åt handel är det en ovärderlig resurs.

Så, ja, släng in en massa fakta. Att bara ge vaga stämningsbeskrivningar gör det svårare för folk att använda ditt spel till saker som faktiskt grundar sig i ekonomi, politik och andra "tråkiga grejer".
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Men mina texter är så inspirationsgivande att läsaren automatiskt skapar tabeller och sammanhang för allt det nödvändiga, utan att ens vara direkt medveten om det! :gremwink:

Skämt åsido, jag håller med dig lite grann. Det är därför de 2-4 sista sidorna i världbeskrivningen blir tillägnade sammanfattande statistik man kan behöva. Men i den löpande texten prioriterar jag mer saker som kan ge uppslag till kampanjidéer och dylikt. Har man ingen sidbegränsning på sitt rollspel kanske man kan köra hela klabbet. Jag vill max ha 150 sidor allt som allt, vilket gör mig nödgad att skära bort vissa saker, på gott och ont. Men vem vet, det kanske blir aktuellt med moduler? :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför välja bort något av det ?
Jag skulle gjärna vilja se en grund av kall fakta, där man tar upp saker som fokmängt, stora städer, största yrkesgrupper & dylikt.
Sena så får dessa saker gjärna vara inbakade i texter som beskriver dessa plattser. En bra inspirerande text, med tillhörande fakta om de olika länderna & sakerna, skull jag tycka vara skitnajs, hela vägen !! :gremlaugh:

/ Johan K, som just avnjutit ett lass med pasta & hemmagjord pastasås
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Mer vettig fakta är att rada upp stadsdelar, prefekturer i ett land, myndigheter, namn på viktiga personer, fakta om landets soldater

Hmm, jo, det kan vara användbart. Men jag ser att jag borde förtydliga mig lite: Jag vill att detaljerna ska vara lite oklara och diffusa, eftersom lite av grejjen med spelet är att världen ska "växa fram" under kampanjspel, där mina texter ska fungera som referenspunkter om man villar bort sig.

Nå, sådant som du nämner ämnar jag samla längst bak på några få sidor som avslutning på världskapitlet. Mitt mål är dock att hålla hela klabbet under 150 sidor - som det ser ut nu blir det snarare 200+ när alla bilder, texter och tabeller är på plats...
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Enkelt sagt, någonting i mellan...

Tycker att det gått kan finnas rätt enkla men översiktiga "fakta rutor" med sådan info som man snabbt kan tänka sig vilja ha. Ett lands BNP, area och liknande skulle jag kalla onödigt. Vänner, fiender, militärmakt, innevånare, språk, valuta, klimat och sådana saker är bra att enkelt ha tillgängligt.

Personligen så gillar jag kartor då man snabbt kan få reda på ganske mycket om landet. Kartorna kan gärna vara skapades så att de passar in på spelet.

Texter som beskriver landet ska vara med. Om en spelare kommer från ett land så ska denna kunna läsa igenom texten och veta det som den borde veta om landet samt få en känsla om landet och den kulturen i säg. Olika personer känner ju desutom olika om ens hemlande än andra vilket gör att om allt är konstant och beskrivet så hindras det.

Olika texter beroende på klass kanske vore kul om det skrivs på ett snyggtsätt.

Så, någonting där i mellan...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Jo, om du har tänkt dig något på mindre än 150 sidor känns det som om en detaljerad beskrivning är något av det man får skära bort. Man får ju trots allt satsa på att tillfredställa det "vanliga" spelandet först och vänta med att ta sig an den mer strategiskt inriktade spelstilen.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Den sortens rollspel jag bygger och spelleder är sådana som bara bygger på min inspiration. Jag bryr mig sällan om att definiera exakt hur många som bor i mina städer, vilken rikets yttre gräns egentligen är eller vilka monster som är myt och vilka som faktiskt finns.

Däremot tycker jag om detaljistisk fantasy när jag spelar. Jag älskar Eon och Gondica, och hade säkert diggat typ Hârnmaster också (om jag hade läst det). Av någon anledning gör det en massa för min inlevelse när jag kan läsa på om världen. Blir alltid mobbad för det, men så är det :gremtongue:

Så om du ska lyssna på mig ska du definitivt syssla med en massa detaljer. Matkultur, musikkultur, danskultur, arkitektur, naturresurser, handelsvägar, bankväsende, religion, statsskick, lagstiftning, administrativt arbete, moral... ja... you get the drift.

Av någon anledning kan jag dock tänka mig att detta inte är betecknande för en bredare publik.

- L

Edit: Efter att ha läst Krilles ypperliga inlägg insåg jag att jag egentligen ville typ skriva vad han skrev. Det är sammanhang och en förståelse för världens och samhällets inre logik man vill ha, för det möjliggör den sorts rollspel jag eftertraktar. Hov- och handelshusintriger och sånt jox.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag vill nog ha varken eller. Inspiration ger mig ingenting särskilt - jag kan inte använda det i spel, och jag har en hel DVD-hylla full med inspiration om jag skulle behöva det.

Nationalekonomi ger mig heller ingenting. Jag kan inte använda det i spel heller, och som inspiration fungerar det inte heller särskilt bra.

Vad jag vill ha är sammanhang: varför är den Vita gudinnans tempel en samhällsgarant i Andra Imperiet? På vilket sätt kan förhållandet mellan Federationen och Tikanari leda till krångel som kan leda till äventyr? Vilken titel borde en adlig person från Altar ha? Liknande frågor har jag jättestor nytta av när jag skapar äventyr och rollpersoner.

Dessutom vill jag ha knapriga saker, alltså crunch. Spelvärden på Templets jaktskepp, spelvärden på en tikanarisk samuraj eller en tikanarisk diplomat, egenskaper för adelsyngel från Altar. Sånt tycker jag också om, för det gör att jag slipper bry mig.

Men inspiration och nationalekonomi? Nä, trist!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Varma fakta

Dvs fakta som man använder.

Ska man inspirera mig ska det vara med själva speltexten . Separata inspirationstexter is teh suck. Suck suck suck.

Åsså ska man väva ihop spelmekanik och spelvärld. Mys mys mys. Inga jävla separata kapitel här inte. Spelvärden konkretiserar spelvärlden, för att göra en slogan av det hela.

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, du ska ju använda text och regler för att tala om ungefär hur spelet är avsett att spelas och sedan se till att läsaren har alla verktyg tillgängliga för att faktiskt spela så. Jag har inget emot inspirationstexter, men dessa ska ha något värde utöver att vara läsvärda till exempel introducera ett tänkande eller en del av världen. De ska inte vara generiska inspirationsnoveller och de ska inte handla om en massa saker som det är omöjligt att praktiskt syssla med i spelet. Ett exempel på en dålig introtext vet jag att Gurgeh har pratat om. Den finns i M:UA och handlar om hur en grupp äventyrare dödar ett monster med ett skott eller något i den stilen. En handling som sett utifrån reglerna är praktiskt omöjligt att genomföra. I en sådan situation kvittar det om texten rent språkligt är jättebra och har ett spännande upplägg, för den ger en helt missvisande bild av världen. Låt alltså ingen del av ditt rollspel bara vara utfyllnad. Ta inte heller med saker för att du personligen gillar dem om de inte också har en koppling till världen och spelet i övrigt. Kill your Darlings heter det ju som bekant.

Allt detta gäller naturligtvis även hård fakta. Ge inte läsaren mer fakta än han behöver. Det är inte intressant att veta hur ett par skor tillverkas om man inte förväntas spela skomakare eller skofetischister. Flera sidor med hårda fakta om vapen säger att vapen är av vikt för att man ska ha framgång i spelvärlden. Tänkt på helhetsbilden och förvirra inte läsaren med en konstig blandning av olika signaler.

Allt detta blir förstås extra problematiskt ju öppnare och mer generiskt som du vill att spelet ska vara. Det är svårt att begränsa sig om man vill att alla ska kunna spela allt. Men det är i alla fall inte möjligt om reglerna bara ska ligga på 150 sidor.
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Sen så behöver ju inte ren fakta skrivas sådär statistiskt tokstelt bara för att liasom. När det gäller kulturella yttringar så väv in dem i stämningstexter och inspirationstexter, gäller det militärmakt, nynasera det också, inte i rena armeförteckningar utan kanske en generals strategiska diskussion med underordnade i en liten text. Folk har nämnt faktarutor, de är bra om man snabbt ska hitta referenser. Sen är det bara att förtydliga dessa i texterna, hur man än vill göra det på för sätt.
 
Top