Sedan har vi en regering som föraktar forskning och kunskap förhållandevis unisont; vår skolminister är väl det tydligaste exemplet, som blankt skiter i allt vad forskning heter. VI har ett mycket tillåtande klimat för ovetenskapligt trams; homeopati jämställs med riktig medicin i vissa kretsar. Vetenskap och kunskap ges ingen status överhuvudtaget; folkbildningstanken och idén att kunskap är makt finns liksom inte.
Att inte satsa eller tro pà forskning är inget som du kan tillskriva den nuvarande regeringen. Det har alltid varit så här. Det bedrivs inte särskilt mycket forskning i Sverige, lite grann på de stora universiteten och några R&D avdelningar i industrin.
Det är väl klart att om vuxenvärlden så tydligt visar att kunskap och forskning och vetenskap, det är inget man behöver bry sig om - jag, då händer det inte så mycket på den fronten hos ungarna heller.
Det var det lite av det är jag menade när jag tog upp kulturellskillnad i hur man ser på kunskap och bildning. Den kan stämma att det finns en skillnad i synen på sådan bildning och synen på allmänbildning. Men det är lite lustigt att folk kan skratta åt amerikaner som inte tror på evolutionen och samtidigt tro på homeopati.