Nekromanti Insikt

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
läste i gamla inlägg om insikt, själv använder jag det inte då jag inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar! Någon skrev tidigare att om man slår under sitt värde och under insikt så får man insikt om killen manöver men man måste ju välja sin manöver innan man slår så då har det ju ingen effekt av att veta om han hoppar eller duckar?
någon som har lust att förklara mer ingående?
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
jag tar ett exempel

stadsvakten Runo slås mot en tjuv tjuven träffar med sitt kortsvärd och Runo slår för undvika med 3t6 han får 4 vilket är lika med hans insikt Runo ser tjuvens drag och får -ob1t6 nästa runda på att vinna tillbaks insiativet

alltså kortfattat

när någon slår och man undviker eller parerar med minimum 3t6 (det finns inget maximum) och slaget lyckas och också kommer under ens insikt så får man -ob1t6 på att vinna tillbaks insiativet nästa runda
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Mot attack?

aaah så enkelt altså, shit vad folk kan förklara snurrigt, uppskattas!! Så man får -ob1T6 på vinit slaget sedan?
så om personen gjort ett kraftfullt utfall och man har undvikit det med under insikt får man altså -Ob2T6 med att lyckas med vinit slaget! nästan bättre att vara försvarare ifall man har fet rustning, mot attack går inte att undvika eller?
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
Re: Mot attack?

mm

det är vad jag fattat det som och ingen annan har sagt imot så ja det stämmer
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Motanfall

Jo det gör det om man väljer instiktivt försvar (men då förlorar man initiativet).

Det är ju bättre att försöka vinna initiativet särskilt om man har en fet rustning, då slipper man repor :gremtongue:
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Motanfall

Nu har jag inte boken här (eftersom den inte är min) men som jag mindes det var motanfallet en försvarsmanöver.

För att göra det enkelt:
Motanfallet är när försvararen försöker slå på anfallaren. Det påverkar inte vinit på något sätt.

Däremot kommer anfallaren att förlora initiativet om han får en extraskada.
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Motanfall

Eller om man misstänker att motståndaren tänker köra motanfall (lätt att förstå om personen i fråga tuggar fradga och morrar eller nått liknande bärsärkaktigt :p) så kan man alltid bestämma sig för att göra 2 handlingar, 1 undvika och 1 anfall, slipper man förlora initiativ.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Motanfall

jo precis, men om du har en pil i benet du blöder du är stressad och trött och inte har råd med ytterligare en tärning till slaget och förlitar sig på utrustningen :gremsmile: hehe

det sker i våra spel jämt alla står och blöder och vinglar och lider :gremsmile:
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Re: Motanfall

"För att göra det enkelt:
Motanfallet är när försvararen försöker slå på anfallaren. Det påverkar inte vinit på något sätt.

Däremot kommer anfallaren att förlora initiativet om han får en extraskada."

Vil bare legge til at angriperen taper initiativet hvis han velger og gjøre en instinktiv forsvarsmanøver også! (?)
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Motanfall

låter som en klok idé, finns inget som stressar upp spelare mer än när deras rpn blöder hehe, det gör EOn väldigt kul man får raseri utfall bara i hopp om att dräpa snubben så man fort kan undersätta sin blödning!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Mot attack?

Generellt gäller att antingen har man insikt eller så har man det inte - det finns inte olika mycket insikt, eller bättre/sämre insikt.

Om man har insikt har man koll. Detta medför att om man själv skall slå nästkommande VINIT-slag så är det en nivå enklare (-Ob1T6). Om fienden slår VINIT-slaget blir det en nivå svårare för denne (+Ob1T6). Skulle båda får insikt tar de ut varandra utan modifikation.

Insikt kan ske på vilken stridshandling som helst.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Re: Motanfall

Forsvareren kan jo gjøre alle forsvarsmanøvrene itilegg, og så kommer motangrepet helt til slutt,,
Eller missforsto jeg deg nå?
 
Top