KH Insikt/skuld som sinneshälsa?

Joined
3 Nov 2023
Messages
15
Location
Jönköping
Jag vrider och vänder lite på hur man kan få in "sinneshälsa" och skräckaspekten. Gillar verkligen zonegenskaper som exempelvis fasansfull men skulle vilja krydda det lite mer. Är det någon som kokat hemma och lagt till någon form av långvarigt men. Tänker så klart som sanity i CoC.
Kanske att ge någon fobi och även spåra karaktärens skuld dolt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag vrider och vänder lite på hur man kan få in "sinneshälsa" och skräckaspekten. Gillar verkligen zonegenskaper som exempelvis fasansfull men skulle vilja krydda det lite mer. Är det någon som kokat hemma och lagt till någon form av långvarigt men. Tänker så klart som sanity i CoC.
Kanske att ge någon fobi och även spåra karaktärens skuld dolt.
Jag hade nog kört på sänkning av Viljestyrka isf. Skuld handlar mer om att man egentligen förhandlar med andar och andra väsen (demoner m.m.).
 
Joined
3 Nov 2023
Messages
15
Location
Jönköping
Bra där, tack. Viljestyrka som Sinneshälsa och kanske check mot Insikt för att ta in mer om det som är på "andra sidan"
Kanske okonventionellt att dra KH åt det hållet men jag tycker att Insikt öppnar dörren lite på glänt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Bra där, tack. Viljestyrka som Sinneshälsa och kanske check mot Insikt för att ta in mer om det som är på "andra sidan"
Kanske okonventionellt att dra KH åt det hållet men jag tycker att Insikt öppnar dörren lite på glänt.
Asså möten med främmande andar än förfäderna eller lokala naturanden eller gårdväsendet borde väl kunna vara rätt skräckinjagande. Särskilt som de mötena normalt sett säkert är rätt immateriella och mer känslor än faktiska möten. När Odysseus färdas till porten till dödsriket och offrar och spiller blod för att locka fram de döda andarna och hela tiden måste skydda sig med järnsvärd och befinna sig på andra sidan skålen med blodet till de döda och offrar en svart bagge för att binda Teresias att svara är ju inte utan skräckelement.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Jag har funderat lite på detta, jag tror att ha en separat sanity meter är det bästa, där du förlorar san vid betydelsefulla moment typ om det är något riktigt jävla läskigt monster, eller om de är i någon skrämmande mörk plats och allas ljuskällor försvinner och man hör ljuden av annalkande monster, kanske dom får rulla för viljestyrka för att ha en chans att inte ta en sanity hit.

Om man når gränsen på sin san meter, typ 3 eller 5 poäng eller vad man nu känner för, får man en fobi som är ett nytt typ av särdrag som spelledaren får hålla reda på (in theory anyway), där spelledaren kan vända en spelares lyckade slag i en situation som triggar fobin en gång per session, precis som en spelares särdrag. Ett Anti-Särdrag.

San-mätaren skulle kunna vara gömd men jag hade nog föredragit att spelaren vet om den, för att kunna ha en chans att få tillbaka lite san med downtime events, typ slå tärning som är modifierad med hur mycket vila som karaktären tar sig, hur mycket silver som spenderas för nöje, och sen möjligern läka san med tärningsslaget.
 
Joined
3 Nov 2023
Messages
15
Location
Jönköping
" ersätta ett särdrag"
Just ordvalet "ersätta" är genialiskt - det blir en tydlig karaktärsförändring som på sikt kommer ge en annan drivkraft för karaktären.

"Anti-särdag"
Att spelledaren kan vända slag åt spelaren kan nog uppfattas som spelförstörande hos vissa spelare och kanske skapa missnöje eller dålig stämning. I en mogen grupp kan det säkert fungera.


Tack för era idéer
 
Top