Tack till alla som har bidragit till tråden. Det var väldigt många saker som jag inte hade tänkt på.
Rollpersonens själsliv
självrespekt
...drivkrafter, vad de bryr sig om, mål på kort och lång sikt...
Just moralen är jätterolig att sätta på spel.
Rollpersonens sociala liv
Det kan ta tid att bygga relationer...
...olika grupperingar, familj, etc. Även dessa kan råka illa ut...
...saker spelaren [via rollpersonen] bryr sig om...
status
...deras lojalitet mot olika fraktioner i samhället...
Spelet
...resurshantering /.../ kan få slut på resurser om man använder dem ovist...
I något system jag har något vagt minne av fanns det typ hjältepoäng som man kunde satsa för att lyckas med något. Men om man misslyckades eller ansågs betett sig som ett svin medan man använde dem så gick de åt.
Ens rollpersons /../användbarhet, /.../ bli av med de saker som gör den kompetent/effektiv.
rollpersonens hälsa och frihet
Spelandet
"positivt" engagemang /.../, där man bryr sig för att man tycker att allt är så jäkla häftigt.
berättaransvar
Tid är alltid en insats i rollspel. Ger spelmötet nog mycket kul...
Erkännade i brist på bättre ord handlar om hur ens prestation under spelmötet tas emot.
...en emotionell insats. Belönas din sårbarhet är det värt det...
/Han som undrar om "själsliv" verkligen var en vettig sammanfattande term