Nekromanti Input behövs

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Tjena!

Gör lite research om d20-grejen, och skulle vilja ha input från er.

Vilka tycker ni är de top fem bästa d20-utgivarna?

Min lista:

1. WotC
2. Sword&Sorcery
3. Kenzer and company
4. Necromancer Games
5. Chaosium

Av dessa är Kenzer och company med mest för att det verkar som om Kingdoms of Kalamar verkar himla bra, det jag läst och sett.

Men vad tycker ni? Platsar Green Ronin, platsar Fiend Games? Ska man kasta ut WotC?

Er input skulle vara rolig och användbar.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Top 5 eh? Svårt. Har inte engagerat mig så värst mycket i floran av D20 produkter. Beror nog främst på att Sword & Sorcery's Creature Collection var en sådan extrem besvikelse. Tyvärr verkar det som många D20 företag ägnar sig mest åt att spotta ut 30 sidiga äventyr. Mer kreativa än så kan de väl vara, eller? Har dock beställt Chaosium's Dragon Lords of Melnibone (fattas bara;) men inte fått den ännu.

Nystartade Mongoose Publishing och Malhavoc Press verkar dock väldigt lovande. De gör produkter som mer är i min smak. Blandad kompott som passar de flesta kampanjer. Fattar inte att Sf-bokhandeln inte kan ta hem Mongoose Publishings produkter. Snacka om tabbe. De skyller dock på sina leverantörer. Stämmer säkert.

WotC förtjänar en hög placering. Förutom Core Rules så tycker jag att Psionics Handbook, FR CS samt Monsters of Faerun är rockande supplement. Class Books är okay men Greyhawk inriktningen, främst på Prestige Classes, drar ned andvändbarheten. Dragon Magazine är föresten underbar nu för tiden. Jag rekomenderar alla DMs att fixa en prenumeration snarast. Dessutom vill väl alla Forgotten Realms lirare ha tillgång till 3rd Ed. varianten av Specialty Priests som nyss börjat som artikel serie i Dragon.

Du då Magnus, vilka produkter från de här 5 företagen motiverade din lista?
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Precis hemkommen från Tradition med "Monsters of Faerûn", "Dragon" special 25-års tidning och ett gratis nummer av CODEX. Hade jag haft flera pengar hade jag också köpt "Chaosium's Dragon Lords of Melnibone". Jag hoppas du får den snart, den är fin.
WotC gör ett bra jobb och ligger också som klart nr.1 på min lista.




Kauris
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Topp ett lista blir det i mitt fall:

1. WOTC.

Detta av den anledningen att precis som jag inte köper andra än TSRs AD&Dprodukter så köper jag inte produkter som inte är gjorda av originalföretaget till mina spel.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Motivering

Jaru, så här tycker jag:

1. WotC = PHB, DMG, MM, FR, Monsters of Faerun
2. Sword&Sorcery = Creature Collection, Relics and Rituals
3. Kenzer and company = Kingdoms of Kalamar
4. Necromancer Games = Rappan Athuk
5. Chaosium = Dragonlords of Melniboné

Som kanske några av er vet lägger jag stor vikt vid produktionskvaliteten, och det är därför Necromancer Games finns med på listan. Jag är inte så förtjust i bara dungeon-äventyr egentligen.

Värsta fem:

5. AEG = Sundered Faith
4. Troll Lord Games = A lion in the ropes
3. Otherworld Creations = Diomin
2. Fiend Games = Galal's Grave
1. Nightshift Games = The Horror Beneath

De sista fem rekommenderar jag att ni inte köper.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag tycker att TSR och palladiumbooks ska med in på listan också kanske... ;P

TSR är mer värt än Wotc

magicspelare luktar svett, de har gjort det på alla konvent jag har varit på hittills iaf

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
TSR har väl inte producerat några D20-produkter heller?

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag vet, det var därför jag reagerade (nt)

NT skrev jag ju!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Input behövs(OT)

Undrar varför alla verkar hålla med varandra om att magicspelare luktar svett, beror det på att de spelar så pass mycket att de inte får tid att duscha eller är det bara en fördom? Jag röstar för fördom.

Weeha!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Palladium Books?

det är som så att palladiumbooks har gjort riktigt sjyst a D20 saker...
dessutom har de en sak som kallas för "Megaverse" vilket innebär att alla spel kör med samma system vilket betyder att det blir väldigt lätt att konvertera från ett spel till ett annat...

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Input behövs(OT)

jag medger att det var litet oprovocerat men jagf ber om ursäkt till dig och alla andra magicspelare...

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Palladium Books?

Kan du nämna ett par D20-titlar som Palladium Books gjort, tror du?

Har nämligen aldrig hört talas om att de gett sig in i D20-svängen /images/icons/wink.gif
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Horsefeathers ...

Palladium Books har mig veterligt inte gjort några d20-prylar och heller inte visat något intresse av att göra det.

/Dante
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Horsefeathers ...

d20 är väl system som använder d20 lr ... ;P
man använder d20or i palladiumbooks prylar, vfan är det i annat fall då ???

högaktningsfullt...
/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Vad "d20" är

Kolla länken:

www.opengamingfoundation.org eller från Wizards of the Coasts egen site:

http://www.wizards.com/D20/main.asp?x=welcome,3 Kortfattat är att "d20" är ett open source regelsystem som ges ut av WotC, som även ger ut D&D som är grunden till d20-systemet (därav anledningen till att min fråga ställdes på detta forum), till skillnad från "rollspel som använder en d20", vilket kan betyda till exempel Drakar och Demoner Palladium eller Dungeons&Dragons.

Det som ges ut till d20-systemet är automatiskt kompatibelt med D&D, är tanken i alla fall.

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Vad "d20" är

Heh, får väl ha lite överseende med Palladium spelare. Då deras spel är största plagiatet av gamla AD&D är det kanske inte så svårt att se dem tro att det även är Palladium Games som står bakom the D20 System och OGF ;)

På tal om Rip Offs, är Gurps influerat av Hero System eller tvärt om, någon som vet?
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Vad "d20" är

Tror inget av dem är ett plagiat av det andra, men om jag förstått saken rätt (Har endast provat GURPS), så är GURPS bäst lämpat för hårda, realistiska kampanjer, medan Hero-systemet är mer heroiskt (därav namnet, kanske?) och bättre lämpat för episkt rollspel.

-E
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Så här ligger det till>>>

WOTC är TSR med tanke på att TSR ägs av WOTC, men jag tycker att TSR gjorde bättre saker när de var ett eget företag. Och det där med Palladium stämmer ju inte...
Om du inte visste det så gjorde Kevin Siembieda en nästan total kopiering av AD&D en gång i tiden, det är det som är palladium idag...
 
Top