Nekromanti Innspill & Spørsmål til ildskader i Magikickstarteren

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
1) Når kommer brannskaden når en er antent?

Når kommer påtenningsskaden ved ild? "I eksempelet s. 76 så står det at Anaeus klær fattar även eld och orsaker nu 1T6 Eldskade". Men det står ikke noe om når denne skaden skal slåes.

For eksempel hvis en rolleperson blir truffet av en "fireball" som gjør 3T6 i skade, har grunnutrustning på 2, og får 13 i skade. Han vil da få en ekstraskade, og vil ta fyr.
Kommer denne skaden på slutten av runden? Altså 1T6 i brannskade? Jeg regner med at all brannskade vil komme på slutten av runden? Og hjelper grunnrustningen mot denne skaden?



2) Hvordan slukke ild når en påtent?

I følge reglene så slokker en ild når en er påtent med å å slå motstandslag mot Ildens ildskade. Ildskaden minskes så med 2, og så +2 pr overtak.
Dvs hvis en har fått 7 i ildskade, og prøver å slukke den med et rørlighetsslag på 3T6, så må en slå altså ha 3 overtak, altså klare å slå 22..
Hvis det ikke lykkes så vil en neste runde brenne med 2T6, og får en da 10 i skade, så må en slå 27...

Det gjør jo ild ekstremt dødelig, faller en i et leirbål og klarer å få en alvorlig skade så er en omtrent automatisk død hvis en ikke har en elv rett ved siden av.


3) Hjelper grunnrustning runden etter at en er påtent?

Eller er det slik at grunnrustning kun hjelper når en får ildskaden som forårsaker påtenningen, eller hjelper det mot påfølgende skade?
Hvis den hjelper uansett så kan det jo skje at ilden brenner ut av seg selv. Feks. Runde nr 2 så gjør ilden 2T6 i skade, Skaden blir 3, men siden målets naturlige grundutrustning er på 4 så stopper brannen av seg selv?


4) Slukke ild i strid

Det står at i strid så er "slukke ild" en "ikke stridshandling". Hva betyr dette? Jeg regner med at det er noe en må bruke hovedhandlingen til, og så kan en uansett forsvare seg mot kostnaden av 1 utmattning som vanlig. Men en må vel være fri for å gjøre dette? Er det slik at en må vinne initiativet, og så velge retirera og så begynne å slukke den? Tar det en runde å retirera ut av kampen, og så må en velge å "slukke ilden" etter det? I såfall vil jo selvfølgelig motstanderen automatisk få initiativet. Men en er jo uansett autodød siden ildskaden er da somregel oppe i 3T6.
Si at skaden da blir 13, da trenger en 6 overtak. Og en slår mot 13, altså en må slå minst 43..


Noen tanker
- Ildskaden ved brann kommer på slutten av alle runder (altså der hvor noe er påtent, og ikke direkte brannskade), dvs i runde 2 så vil ildskaden øke til +2T6. Men når en prøver å slukke den så vil den være på +1T6 (siden den øker på slutten av runden). Det vil jo også medføre at offeret som er påtent av en ildkilde vil få 1T6
- Et annen tanke er at skaden for å være påtent begynner i runden etter ildskaden. Hvis en for eksempel blir truffet av en "fireball" i slutten av runden, så vil en ikke få skade for å ha "brent" hele den runden siden det skjer på slutten av runden.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Galdermester;n323419 said:
1) Når kommer brannskaden når en er antent?
Det ska ske i slutet av rundan – det ska vi förtydliga. Eventuell förvärring av skadan sker efter detta slag. Grundrustning skyddar som vanligt (även Eldskydd och lättantändlighet). Det är lite överdrivet att en eldattack i mystikfasen direkt leder till att man skadas i slutet av rundan (om man fattade eld) men det är inte helt olikt att en attack orsakar en blödning som ökar utmattning i slutet av rundan.

Galdermester;n323419 said:
2) Hvordan slukke ild når en påtent?
Det var orimligt svårt att släcka elden så vi ändrade till detta:

För att släcka ett föremål eller sig själv slår man ett motståndsslag mellan Eldskadan och lämplig färdighet (vanligen Reaktion eller Förflyttning). Om man lyckas är elden släckt och Eldskadan upphör. I strid räknas detta som en icke-stridshandling.
Om man har tillgång till vatten eller andra hjälpmedel för att släcka får man en bonus på slaget. +1T6 för en yllefilt till +3T6 för en stor hink vatten eller +8T6 om man slänger sig i en sjö.

Galdermester;n323419 said:
3) Hjelper grunnrustning runden etter at en er påtent?
Ja, men branden stoppas inte av det. Om man blivit antänd slutar man inte brinna av sig själv.

Galdermester;n323419 said:
4) Slukke ild i strid
Icke-stridshandling beskrivs på sida 167 i Grundboken och omfattar bland annat att stoppa en blödning. Man måste dra sig ur en närstrid för att kunna utföra en icke-stridshandling. Man skulle kunna lägga till att man kan få utföra det som anfallare i närstrid också (men att man troligen blir försvarare sen).
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Kaigon Takk for svar :)

Det som jeg skrev over var spørsmålene vi satt igjen med etter at jeg og en kompis prøvde og tolke reglene i kickstarteren, og vi hadde da ikke grunnboken tilgjengelig. Siden det står at disse reglene erstatter reglene i grunnboken, så tenkte vi at de uansett ikke var nødvendige.

Men etter å ha lest igjennom ildskader i hovedreglene (s 187), så fant jeg svaret på ett par av tingene som jeg synes var uklart.
Når jeg kun leser om ildskader i grunn reglene så er alt forståelig, men leser en reglene i kickstarteren så kommer spørsmålene 1-3.
Så jeg synes at alle de punktene er litt uklare.

Men det er en ting som jeg synes har endret seg veldig, og det er hvordan effekten av å være påtent fungerer :cool:

Ifølge de "gamle reglene", første eksempel (s. 187) så står det på slutten: Nästa runda fortsätter han brinna och tar 3T6 även
då. Efter det räknas branden som att den har slocknat.


Det vil si at han brenner en runde til, og så regnes ilden automatisk som slokket.

Også i slutten av det andre og siste eksempelet på samme side så står det: Han tar således 14–8=6 i skada och från detta drar han sin Grundrustning på 4 vilket betyder 2 i skadeverkan och 1 Utmattning. Den tredje rundan räknas elden som släckt.

Ergo ifølge det gamle systemet så brant en kun en runde, men i de nye reglene så har en gått helt stikk motsatt vei.

Nå får en +1T6 ildskade i samme runden som en er antent (som da kommer i tilegg til ildskaden som forårsaket påtenningen), deretter vil den øke hver runde til den er slukket. Første anledning en har til å slukke ilden er altså når den er på +2T6.
I følge de nye reglene med at en "kun" trenger å overvinne dette med en lämplig ferdighet så er jo dette ikke så ille. Men skulle en misslykkes denne ene gangen så blir det jo fort katastrofalt. Hvis en for eksempel er forsvarer eller av andre grunner ikke kan forsøke ved første forsøk så blir det jo veldig fort uoverkommelig.

Så mens før slukket ilden automatisk runde nr 3. så blir det nå 3T6 skade i runde nr 3. Og så 4T6 runden etter det osv. :rolleyes:
 
Top