Grafik Innehållsförteckning

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Något jag har börjat experimentera mer med är vad man kan använda innehållsförteckningen till. Jag ogillar när det mest är en textmassa, för det gör mest att jag inte använder innehållsförteckningen alls. Det är faktiskt sällan jag använder innehållsförteckningen, utan istället slår upp en sida på måfå i boken och navigerar därifrån istället. Här är innehållsförteckningen till Matiné, vilket jag tycker fungerar bra som ett avskräckande exempel.

matine_innehallsforteckning..png
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Någonting jag har snackat mycket om på senaste tid är att pitchen av spelet ska komma först av allt i boken, så att den lägger en grundförståelse för resterande boken. Jag har på senaste tid börjat använda innehållsförteckningen som en del av pitchen. Om innehållsförteckningen är någonting man (jag) skippar, så döper jag gärna om den eller skriver några extra ord så att läsaren tycker att det känns som om det finns någonting läsvärt där.

Play With Intent
playWithIntent_innehallsforteckning.png

Trikåer
trikaer_innehallsforteckning.png

This is Pulp
this_is_pulp_innehallsforteckning.png
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Som exemplet med This is Pulp ovan försöker jag även döpa rubrikerna på ett sätt så att det bildar en egen historia. Jag tror också på att bara ha ett fåtal rubriker, exempelvis bara kapitel så blir läsaren mer benägen till att läsa. Att ha max 7±2 rubriker i innehållsförteckningen så att det inte känns som en mindre investering att försöka ta sig igenom den.

InHuman

inhuman_innehallsforteckning.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Så för att förstärka känslan av att pitcha spelet kan innehållsförteckningen även vara på samma uppslag med tankarna bakom spelet, en sammanfattning av vad läsaren kommer att få uppleva eller liknande. Här är ett utkast på ett pågående layoutprojekt jag gör till Ron Edwards:

Circle of Hands

circle_of_steel_innehallsforteckning.png
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Något jag har börjat experimentera mer med är vad man kan använda innehållsförteckningen till. Jag ogillar när det mest är en textmassa, för det gör mest att jag inte använder innehållsförteckningen alls. Det är faktiskt sällan jag använder innehållsförteckningen, utan istället slår upp en sida på måfå i boken och navigerar därifrån istället. Här är innehållsförteckningen till Matiné, vilket jag tycker fungerar bra som ett avskräckande exempel.

View attachment 12097
Innehållsförtäckning med länkar är guld i PDF.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag gillar när skaparen genast klargör vilken typ av produkt det handlar om och vad den kan användas till. När folk missförstår vilken produkt de har köpt blir de ofta arga. Den som ville ha en tradspelig version av kalla krigets Moskva men istället fick en OSR-sandbox med olika verktyg kan bli väldigt missnöjd. Enkelt att undvika genom att vara tydlig direkt. Ett sätt att göra det är med enkla frågor (typ ”What is this?” eller ”Why OSR?”) och svar. Det man själv tycker är uppenbart är kanske inte det för andra. Ett sätt att kärnfullt redogöra för innehållet är att förklara dispositionen i produkten.
 
Top