Nekromanti Innehåll på en hemsida om Eon

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Hej,

Vad skulle ni vilja se / ha på en hemsida som är ängnad åt eon?
Har funderat på att lägga in följande saker redan och vill ha förslag på andra saker man kan lägga in och komentarer osv..

Lista med saker:
Forum, online spel (genom forumet samt att man har rollpersonerna på sidan så man har lätt tillgång till dom, kortfattat tänkte jag nåt i still med att en sl registerar en kampanj, skriver info osv, sen får spelare registera sitt intresse och sl gådkänner eller neckar beroende på vad han tycker osv, sen gör man poster i forumet för själva spelet med en inbyggd diceroller i forumet).

Har inte kommit så långt i mitt tänkande då jag började fundera lite smått på detta bara för nån dag sedan (igår tror jag)..
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Modulkrönikan

Alltså något i stil med filmkrönikan, fast för Eon-moduler (nya likväl som gamla). Själva grejen är dock att det finns flera recensioner och att de är sorterade lite efter spelstil.

En grov indelning skulle kunna vara två recensioner, den ena ur ett gå och slå-perspektiv, den andra ur grisodlarperspektiv.

Det är ju helt klart så att man bedömer en modul olika beroende på hur man vill spela, därför skulle det kanske vara intressant att få se båda sidorna av saken. Om jag själv spelar gå och slå-rollspel, så vill jag kanske helst veta hur bra en modul är ur DEN synvinkeln.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Kampanjmaterial (platser, personer, kulturella företeelser etc) och intressanta regler (magiska effekter, stridskonster, färdigheter, etc) är det som hade kunnat dra mig till en eonsida ivf.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
6 saker du kan ha

Följande skulle vara coolt om du hade med på din hemsida:

1. En databas med sökbara natur/arkitektur -motiv som passar för Mundana, i syfte att användas som rekvista när SL vill visa spelarna en plats för rollpersonerna

2. En sammanställning av det bästa på Eon och rollspelsforumet som du tycker har framkommit genom åren (som är av allmänintresse för både spelledare och spelare). Problemet med informationen i forumet är att de bra inläggen är som en nål i en höstack, hitta nålarna och lägg dem på din hemsida.

3. Porträttgalleri. Det finns många fantasybilder på internet, men att gå igenom dem alla är en omöjlighet. Hitta de bästa av de bästa och lägg upp dem på din hemsida. Dessa bilder kan vara användbara för en spelledare att ha som SLP.

4. Kontakta spelledare på forumet och be dem skicka dig sina äventyr som du kan publicera på din hemsida. För närvarande finns det bara en handfull äventyr på nätet, och det finns naturligtvis långt mycket fler än så, bara att ingen har kommit sig för att dela med sig.

5. Lägg upp massor och åter massor av olika kartor på grottor, slott, ruiner, städer, byar, interiörer, torn, mm - som spelledare kan ha nytta av när han improviserar. Scanna från andra fantasyrollspel då kartor till ett rollspel fungerar till ett annat.

6. Lägg upp mp3 låtar med filmmusik som passar för Eon.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Kan rekomendera att du söker upp så många Eon-sidor du kan och kollar vilka saker dom har, det kan ge inspiration till vad du vill ha på din sida...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
tänk såhär

Surfa ett var på samtliga tillgängliga eonsidor (speciellt de bra som: detta forum, jörgens eonsidor, drunkors drängar och neowikkin). Tänk sedan efter: Vad kan min sida ge som inte kan åstakommas genom att skicka in material till någon av dessa sidor?
Om du anser att din sida fortfarande behövs så berätta vad det är som gör den speciell (din idé med onlinespel kan jag inte minnas från någon anna sida till exempel) och lägg krutet där och låt eventuella övriga delar av sidan komma in lite vartefter material kommer fram.
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Re: Modulkrönikan

kan vara lite svårt att göra ensam, speciellt då jag inte har så många böker.... men det är en bra ide, ska nog lägga in antagligen så att andra kan göra egna resensioner eller också försöka få några att hjälpa till att skriva dom.....
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
kommer troligen lägga in en del sånna saker, beroende på hur mycket man kan få tag på då också....
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Re: 6 saker du kan ha

mm några bra saker...
1. förstår inte riktigt hur du menar med sökbar, vad skulle man kunna söka på då?

2. problemet med den är ju att hitta det, men annars är det en bra ide..

3. lite svårt att hitta dom bästa, sen är det ju inte säkert man kan bara ta dom heller, mycket är ju copyright skyddat och dom som gjort dom vill inte att man använer dom.. men några borde man få tag på iaf..

4. mycket bra att ha en äventyrs samling..

5. har ingen scanner, men kommer troligen lägga upp det matrial som jag kan få tag på eller lyckas scanna på nåt annat ställe..

6. copyright och liknande förhindrar detta tyvärr, annars var det en bra ide..
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
det är iofs sant, men man vill ju inte vara presis som alla andra heller, eftersom då försvinner sidan lätt i mängden.... men lite tips kan man alltid ta från dom...
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Re: Forum finns ju här! [NT]

sant, men hade tänkt att det skulle användas till online spelandet också, inte bara diskutioner... detta pga att det är ofta svårt att hitta spelare och sl, och vill man göra det online är det ofta svårt att hitta en tid som passar alla, detta löser dom problemen... iaf tidsproblemet.
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Re: tänk såhär

det var onlinespels delen som jag tänkte på först just pga att det inte finns nån annanstans och att det är svårt att hitta spelare, iaf där jag bor. så det är klart den kommer bli klar först (troligen iaf)...
har redan börjat skissa lite småt på den delen.

men det är ju bra om en sida innehåller lite mer, därför tänkte jag fråga här och se vad som kommer fram.
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
vad var det du tycker lät som en bra ide? en eon sida eller onlinespelsdelen eller båda?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Om du struntar i att ta saker som man kan hitta på många andra sidor kommer du nog inte lyckas så jättebra med din sida eftersom det som många vill ha är det som det finns mycket av, annars hade det inte funnits mycket av det.

Gör en stor sida med många aspekter och grenar, lägg in så mycket br saker som möjligt bara...
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: 6 saker du kan ha

även en bas med idér och tabeller för olika magiska artefakter :gremsmile: givetvis ska man kunna bidra med sina egna typer av saker så folk använder sidan mer :gremsmile:
Samt akaraktärer och varelser!
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Finns det nån eller några som skulle kunna hjälpa till med hemsidan lite?

Tänkte främst genom att bidra med matreal, tex äventyr, resensioner osv.

Svara här eller skriv till mig privat.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
En enkel katalogstruktur utan speciell grafik med mycket kvalitetskontrollerat material till EON som inte publicerats någonstans ännu skulle förmodligen bli jättepopulär. En jättesnygg sida utan bra, nytt material kommer snabbt glömmas bort. Mao är det nya kampanjmaterialet, dvs äventyr, regler, platser/personer och musik nyckeln, resten spelar mindre roll.

*cynisk*
 

Aidin

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmköping (Södermaland) och i Stockholm (Ekerö)
Re: Modulkrönikan

För att få sidan att bli bra, så tror jag att du kommer behöva lite hjälp, antingen för uppbyggnade av den eller letandet av information eller kröniker.

Som att t.ex fråga här på Forumet om det är någon som skulle vilja hjälpa till.
 
Top