Nekromanti Innan var jag grå...

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
...nu är jag en rävmunk med en för gammal åsna som kamrat!

För två år sedan så kände jag att rollspel var inte så kul som jag tyckt när jag var yngre. Drakar och Demoner expert har alltid varit samma sak och de nya saker som släpptes i marknaden kändes ganska torra och tråkiga även om de hyllades (...som böcker :gremwink: ) av samtliga på alla forum.

Jag antog att det var åldern, dvs att allt blir tråkigt efter ett tag (9 år som det var då). Det klassiska dilemmat som orsakar otaliga rollspelares avslut. Man blir äldre träffar en tjej och andra intressen infinner sig framför rollspelet och man sitter där med barn helt plötsligt (wow! reeeeeewind så långt ska vi inte gå).

För att göra en lång historia kort: Jag köpte ett rollspel till vid namn Usagi Yojimbo RPG. Vet inte varför jag köpte det egentligen.. Har aldrig gillat furries och tycker att rollspel baserade på olika serier/filmer/böcker/ känns billiga, tyckte dock serien var kul (det lilla jag läst) och japan har alltid varit ett stort intresse (+ att spelet var billigt). Det bästa rollspelsköpet i mitt liv, utan att tveka! Gnistan tändes helt igen, allt som jag någonsin gillat med rollspel fanns i boken på knappa 100 sidor.

Meningen med inlägget var inte att housa upp Kanin Livvakten RPG (som dock bör kollas in) det var snarare för att kolla om folk här någonsin tappat suget för att sedan bli extremt inspirerade av ett specifikt rollspel om så är fallet:
Berätta!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På kurs med Kurt

För min del är det inte så mycket nytändning som kursändring. Och jävlar vad jag har svängt!

Från början var jag väl som de flesta andra, en kobold som köttade monster i grottor. Det är ganska fascinerande att titta tillbaka på mina dåvarande favvospel - alla skulle diskvalificera sig rätt hårt, utom möjligen gamla Mutant.

Sen började jag rollspela, eller i alla fall agera enligt rollen. Samtidigt började jag upptäcka att det fanns fler regelsystem än gamla BRP. Till stor del har jag Star Wars och Cyberpunk 2013 att tacka för det. Så nu började jag utforska konstiga regelmekaniker och började till och med skissa på ett eget. Trollvinter kom till under den vevan.

Nånstans i början på nittiotalet kom Krilles Första Skräckfas, i och med Kult och Vampire, som jag spelade rätt aktivt under några år. Jupp, även jag har varit stårytellare en gång i tiden, men jag mår bättre nu. Någonstans i den vevan så tändes det medeltida intresset också.

Under 1993-1994 inträffade en sak som förändrade rollspelandet rätt hårt igen. Lumpen. I samband med det kom jag dessutom in i Neogames-gänget (det var typ innan det var ett gäng ens) och började skriva till Neotech. Det var min mest regelintensiva period, och det resulterade bland annat i den icke publicerade TTT-regeln (Töm Tarm och Task) till Neotech: en skada i buken blir en tärning värre om personen inte har varit på toaletten. Det var nog lika bra att den aldrig kom med...

Ska man skylla på enskilda spel som förändrat spelstilen så blir jag nug tvungen att plocka ut två spel. Det första är Castle Falkenstein, som med all önksvärd tydlighet visade att enkelt är oftast bättre. Det andra är Shatterzone, som sade det rätt ut: stårytelling är för wuzzies. Riktiga rollspelare stårykreäjtar.

...nu när jag tittar tillbaka på det så inser jag en sak: det är spel från R. Talsorian Games och West End Games som har influerat mitt rollspelande mest, möjligen med undantag av Äventyrsspel som trots allt lade grunden.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nja, inte riktigt så. Det var inte spelet i sig som återupplivade oss efter en dvala på fyra år, utan kampanjen. Jag talar förstås om Den Femte Konfluxen, som jag av en slump råkade få tag på några delar från rätt billigt. Jag blev så himla rollspelssugen av att läsa den kampanjen, och snart var vi igång igen. Lite synd att starta helt ringrostiga med en så fin kampanj (slöseri, nästan), men vi kom igång, och nu spelar vi en gång i veckan när vi spelar som mest!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Regler vi minns

Ang TTT (som jag minns med ett stort leende):

Eftersom jag är en backup-hamster så ler jag även åt manuset till Neotech Special Forces som ligger och möglar. Om jag inte minns helt fel var det väl en sidas regler om kvinnliga israeliska stridsflygare och deras problem med menstruationsperioden. En-och-en-halv sida regler tror jag det var.

Vi har alla varit detaljistkonstruktörer i någon fas.

Som slutkläm kan jag nog säga att spel som har format mig mest är från Columbia, GDW och Lancelot. Och Chock som enskilt spel - det var också det första. Jag var egentligen aldrig speciellt förtjust i DoD när jag tänker efter.

Nej, nu skall jag in och delta i diskussioner med folk från hela världen igen. Höres.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: finns det fler ratade neogamesregler? (nt)

Ja. Massor. =)

Jag har en hel hord med "obsolete"-prylar på min hårddisk. Bland annat hela v1.0 av Eon (Eller Mundi som det hette då).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Regler vi minns

Eftersom jag är en backup-hamster så ler jag även åt manuset till Neotech Special Forces som ligger och möglar. Om jag inte minns helt fel var det väl en sidas regler om kvinnliga israeliska stridsflygare och deras problem med menstruationsperioden. En-och-en-halv sida regler tror jag det var.
Någon chans att de kommer med i nästa julkalender? Rött är väl julaktigt... :gremgrin:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
men släng upp det då!

gör ju ingen nytta på din hårddisk helt undangömda. Folket vill ha kunskap, tömda tarmar och menstruerande kvinnor i spelen!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: men släng upp det då!

Har för mig att Mundi fortfarande används att håva upp inspiration ur, och därför ska hållas hemligt. Något liknande nämndes på Eon-forumet för ett bra tag sedan...
 
Top