Nekromanti Inledningstext

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Jag slängde ihop en kortare inledningstext till mitt än så länge namnlösa projekt. Vad sägs? Vad väcks för stämning?

Mil efter mil av svarta skogar och klolika berg, dimmiga myrmarker och karga stäpper sträcker sig under himlavalvet. Ett alltomfamnande mörker, tomt på mänskligt liv och befolkat av hedniska andar och demoner. Kulturens låga löper ständigt risk att kvävas av farsot, missväxt eller krig. Likafullt sätter människan sitt avtryck på världen – de gröna floddalarnas odlingar och de väldiga städernas gytter, järnbrukens hammarklang och kyrkornas hymner. Karavanvägar och fartygsleder knyter samman fjärran länder, furstar och köpmän berikar sig och kämpar om herraväldet över än större ägor. Världens äldre folk – trollen, vittrorna, diserna i sina bleka hallar – drar sig undan eller fogar sig i livet på människans villkor. Det är en tid av kamp: människors kamp mot andra människor, mot vildmarken, mot sin egen hänsynslöshet och förstörelsekraft. Vad kämpar du för?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Tänker på folksagor, keltiska alver och medeltid. Ett mer olycksbådande och mörkt Västmark, helt utan rävsvansar.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Först: inget mänskligt liv.
Sen: massor av mänskligt liv.

Två olika stämningar som kolliderar lite och gör mig en smula förvirrad.

Jag skulle gärna se att man går direkt på människorna, och sen smyger in "civilisationens skörhet" eller vad man ska säga. Att utanför stadens murar väntar det vilda. Att den som viker av från vägen blir uppäten av grävlingar. Att det stryker troll runt husknutarna när solen gått ner. Att det ryktas om mörka väsen i bergens skuggor. Typ.

/"Istället för tentaplugg"-Hjalle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Hjalle said:
Först: inget mänskligt liv.
Sen: massor av mänskligt liv.

Två olika stämningar som kolliderar lite och gör mig en smula förvirrad.
Jag blev också förvirrad, men jag misstänker att problemet i första hand är språkligt. Det är den omgivande vildmarken som är tom på mänskligt liv, va? Det kan förtydligas.
 
Top