Nekromanti Inkvisitionens metoder

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Jag har länge undrat över en sak... nämligen hur Daakkyrkans inkvisition går tillväga när dom slåss mot så pass mäktiga motståndare såsom magiker, vandöda eller till och med demoner.

Eftersom deras tro förbjuder dom själva att bruka magi, så borde dom ju vara ganska chanslösa mot dessa fiender. Och OM inkvisitionen nu skulle lyckas med att fånga in en mäktig motståndare, vad hindrar honom från att exempelvis teleportera bort sig från bålet han ska brännas på?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
magiker måste sova nån gång. vandöda är generellt sett krokade, och troligen en engångsupplevelse per livstid. eller mindre. och demoner... tja, vad har man gudomlig intervention till annars?

Först och främst så är det inte troligt att man låter en sådan motståndare brännas offentligt - om det inte är en kättare eller känd och fruktad magiker, och då ser man till att ha torterat dem så duktigt att de knappt är vid medvetande. vandöda är redan döda, så varför bry sig, och demoner manifesterar sig knappast fysiskt, utan hanteras med exorsism.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Eftersom deras tro förbjuder dom själva att bruka magi, så borde dom ju vara ganska chanslösa mot dessa fiender."

Inkorrekt. För det första tror jag att det är ytterst ovanligt att inkvisitionen får slåss mot demoner, utan det händer nog bara i det enstaka fall som någon faktiskt lyckas nedkalla dom vilket torde vara tämligen sällan (kommer tillbaka till det).

Vandöda är det enklaste för den jargiska inkvisitionen att slåss mot. Det heliga korset hindrar en vandöd av tredje rangen eller under att närma sig eller ens attackera bäraren. För prästvigda (inkluderar så gott som alla tempelriddare av respektabel rang) så räcker det att bara teckna korset i luften för att effekten ska uppstå). Att hugga ned en fiende som inte kan slå tillbaka torde vara relativt enkelt. Utöver korset så har de även vigvatten att använda sig av. Detta gör Ob3T6 trauma på en vandöd vilket trots allt är tämligen mycket. Dessutom kan det användas på avstånd. Alla som behärskar ritualen Skapa heligt föremål kan dessutom välsigna vilken vattensamling som helst för att bli vigvatten, så det kan även användas i fält (inom rimliga gränser. Ett kärl vatten är väl ok, men en insjö eller en flod är för mycket). Lägg därtill att de jargiska inkvisitörerna är tämligen duktiga på det de gör. De har god vapenträning att ta av (Jag vill minnas att Daaks arm är en helt ok stridskonst) och utrustning av högsta kvalité. Daakkyrkan är knappast fattig. Lägg därtill ritualer så som Välsigna rustning och framför allt Välsigna vapen så har du utrustning som är kapabel att slåss mot de värsta kättare! :gremsmile:

Magiker är inte ett så stort problem som man skulle kunna tro. En magikers förstörelseförmåga i strid är inte värre än en god armborst- eller bågskytt. Faktiskt. Eonmagiker slåss inte bättre än en vanlig stridsman, vilket är diskussioner som förts livligt förut. Tanken med magisystemet var inte att göra magiker till krigare++, utan snarare till magiker. Personer som pysslar med magiska saker, inte strid. Så de farligaste magikerna är egentligen de trixiga magikerna, som använder magin för att lura sina motståndare eller dylikt. För detta så har inkvisitionen ett utmärkt motmedel. Den heliga skriften, Libera, kan upptäcka magi genom att bara recitera rätt skrifter och röra vid de hypotetiskt förtrollade föremålen för att se om magi är i görningen eller ej. Dessutom blir magiker inte särskilt mäktiga om de inte har tillgång till stora laboratorier, bibliotek och vänliga magiker vilket hjälper dom att träna sig. Självlärda magiker stannar oftast på nivån av simpla häxkonster vilket troligtvis är den typen av magiker som inkvisitionen vanligtvis nedgör. Då och då poppar det möjligen upp någon mer begåvad magiker som har turen att komma över en kasse gamla skrifter och har resurserna, intellektet och förmågan att tillgodogöra sig innehållet. Men det sker så sällan att de alltid är ensamma. Och då är de fortfarande inte svårare att nedgöra än ovan nämnda goda pilbågsskytt. Så fort man får numerärt överläga på honom/henne så har man i stort sett vunnit striden. Och lita på mig. Den jargiska inkvisitionen har fler mannar än de självlärda jargiska magikerna utgör.

Demoner tror jag som sagt är ett mindre problem. De skulle väl kunna komma in i Jargien om magiker eller möjligen någon skum sekt åkallade dom, men även där pratar vi om klart hanterbara kvantiteter. Det är inga arméer som dyker ned, utan snarare någon enstaka. Någon enstaka må vara läskigt, men återigen var det det där med numerärt överläga. Bara man kan lokalisera odågorna innan de blir allt för många så borde är de inga problem att bunta ihop och slå ihjäl. Informationen för detta fås från ett tätt samarbete med ignatiusorden (kunskapare) och egen informationssamling. Ritualen Percunctor hjälper :gremsmile:


/Naug, försöker sig på lite förklaringar
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Är inte... (OT)

Är inte teotropi magi?
Nu har jag inte särskilt stor koll på magireglerna i Eon men är inte "heliga" föremål laddade med teotropi av någe slag?
Fast, det ses nog som helig kraft från Daak, men iaf.


Silvervarg undrar
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Är inte... (OT)

Det är ju inte prästerna som brukar magi det är Daak. och desutom ses det nog inte som magi av Daak troende.
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Re: Är inte... (OT)

Skillnaden är att prästerna ber guden om filamenten. Eftersom teotropi enligt min vetskap är gudarnaskraft och ingen levande/ varelse lyckats alstra det, så ber prästerna snarare om filamenten än alstrar dom själv.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Är inte... (OT)

Magikerns svar:

"Absolut. Teotropi är en mycket fascinerande aspekt som ligger i det vackra gyllene registret i det gyllene spektrat om man gör en alkemiskt spektrogram. De enda kända varelserna som dock kan alstra teotropi är gudar, man alla kan handskas med det. Människor kan få det som gåvor av gudarna och kan då använda filamenten för att väva speciella teotropiska effekter med dom. Jag önskar verkligen att kyrkan skulle låta mig utföra mer noggranna experiment på ämnet, för det är verkligen fascinerande! :gremsmile:"


Den sabriska prästens svar:

"HRRrr-mmm. Min bästa herre, du borde veta att inte blanda ihop frågor om tro och vetenskap i samma debatt. Men jag ska besvara din fråga i alla fall. Kraften som kommer från Daak är helig, och den är sannerligen skaparkraften. Det står uttryckligen i Libera att skaparkraften är Daaks givna förmåga och därför kan han förläna den till vem han så önskar. Men det vikiga är att det är Daaks skaparkraft, och inte människans."


Den jargiska prästens svar:

"Uräkta? Hur understår du dig att anklaga mig, Guds representant här på Jorden, för att vara hädisk! :gremmad: Akta din tunga otrogne, om du inte vill att jag ska ta den från dig!"


Den mer resonlige jargiska prästens svar:

"Nej, Daaks skaparkraft är inte densamma som den magi som de hädiska magikerna brukar. Den är alltigenom helig och god, och även om han kanske använder oss som kanaler för sina underverk här på Jorden så är det alltid Daaks underverk. Vi är bara hans ödmjuka verktyg i den matriella världen."


/Naug, försöker gestalta ståndpunkterna
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Tack, Naug. Ett utmärkt svar!
Men om jag har förstått det rätt så funkar det såhär:

Ignariosorden samlar information om kättare, och överlämnar bevisen mot dom till... Arvorns hammare? Som sedan ser till att ha åtminstånde dubbla antalet mannar med sig mot vad motståndarna förväntas ha. Sedan är det full fart framåt som gäller, riddarna hugger först och frågar sen. Om det finns mäktiga vandöda, som lamior, så tas det med vigvatten och heliga vapen. Kanske även någon lycklig person med Daaks spira, för att göra processen kort? (ob6t6 trauma på dom rackarna :gremlaugh: )
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Men om jag har förstått det rätt så funkar det såhär:

Ignariosorden samlar information om kättare, och överlämnar bevisen mot dom till... Arvorns hammare? Som sedan ser till att ha åtminstånde dubbla antalet mannar med sig mot vad motståndarna förväntas ha. Sedan är det full fart framåt som gäller, riddarna hugger först och frågar sen. Om det finns mäktiga vandöda, som lamior, så tas det med vigvatten och heliga vapen. Kanske även någon lycklig person med Daaks spira, för att göra processen kort? (ob6t6 trauma på dom rackarna)


På't ungefär...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Påpekande om heliga föremål.

Låter vettigt, ja. Även om operationen du beskriver verkar vara en lite större sådan. Glöm inte bort att huvudsaken av arbetet de utför är att ta hand om "småkättare". Enstaka personer här och där, men de är naturligtvis även kapabla att hantera större och mer organiserade motståndare. Det verkar vara det du är ute efter :gremwink:

Just ja, en sak om de heliga föremålen. Jag vill minnas att ett heligt föremål endast fungerar om en person med status inom religionen försöker använda det, eller om guden så ger sin specialtillåtelse. För att t.ex. en av primodernas spira ska fungera så måste Daak intervenera i varenda användande av spiran och ge den tillräckligt många filament. Det kanske låter omständigt för honom, men han är trots allt en gud så ansträngningen torde vara minimal. Men detta innebär att de heliga föremålen inte fungerar automagiskt, utan endast i en bärare som av Daak anses vara värdig. Med andra ord, om primodens spira ska användas så ska det vara primoden som ska göra det. Annars händer i regel inget. Detta står på sidan 10 i Religionsboken. Du kanske redan har koll på det här, men detta är en otroligt vanlig miss (just eftersom det bara står som en liten notis i böckerna) så jag påpekar det bara för att :gremsmile:

Så för att använda sig av primodens spira i strid så krävs det att primoden faktiskt är där och det ter sig tveksamt om han ger sig ut i fält i annat än riktiga krissituationer. Men det beror ju naturligtvis på primodens lynne :gremwink: Annars skulle jag gissa att spiran oftast används i självförsvar.


/Naug, förtydligar och påpekar lite mer
 
Top