Nekromanti Inkvisition

Far

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
12
Location
Lund
Måste inleda med att det här i första hand faktiskt inte har med rollspel att göra, även om det mycket väl skulle kunna ha det (så länge du spelar ett äventyr styrt av realism och fysikens alla regler och är stort sett historiskt korrekt) och alltså hamnade det här.

Om någon moderator tycker det är allmänt kasst sätt att försöka få hjälp, opassligt eller helt enkelt jävligt korkat att skriva ett sånt här inlägg här får jag väl helt enkelt finna mig i att tråden antingen flyttas eller förintas :zeppelinare:

Jag ska skriva en uppsatts om inkvisitionen (inlämning på tisdag, jag föredrar att skriva under få men långa pass och det handlar dessutom till största del om en illustration vilken jag redan fixat) som pågick under Ignatius av Loyola och jag tänkte att ni (som alla verkar vara jätteduktiga, smarta, trevliga i allmänhet och milsvida mer fjäskigheter :gremgrin:) skulle få äran att hjälpa mig.

Tanken är att jag ska skriva det hela som en skönlitterär berättelse sedd ur antingen en notarie eller ett offers ögon där en (förmodligen :gremlaugh:) oskyldig bonnläpp eller liknande blir anklagad för kätteri och sedan skildra förhören för att avsluta med en sprakande häxbränning.

Kruxet med min fina idé är att jag helt enkelt inte kommer på varför killen (eller bruden) blir åtalad för kätteri/häxkonst/annan o-kristlig handling och jag hoppades att någon av er skulle kunna komma på något åt mig.

Tack så mycket på förhand! :gremelak:
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Politik!

Ska man bränna folk måste man ju göra det av nån anledning!

Det är väl den spanska inkvisitionen du pratar om va? För i så fall kan jag tipsa om att det katolska kungaparet Carlos och Sofia använde inkvisitionen som ganska mycket ett politiskt instrument. Skillnaden mellan den spanska invisitionen och de övriga i europa var att den spanska var direkt kontrollerad utav monarkin och inte utav påven. Så det var nog mycket bekvämt att anklaga jobbigt folk för kätteri. Därav den spanska inkvisitionens rykte kanske?

Jag föreslår att du lämnar bonde-idén och istället väljer ditt offer med någon som faktiskt kan råka ha stött sig med det katolska kungaparet eller den politiska ordningen i allmänhet. Sen fanns det säkert "äkta" inkvisitionsfall ochså där man mest hade en religiös förklaring till varför man gjorde som man gjorde, inte för att jag tror de hade rätt då heller, men men...

Tyvärr har jag inga bra källor men det kanske leder dig rätt.

Och så klart: "Noone expects the Spanish Inquisition!"

EDIT: När jag tänker fter så kanske jag är helt ute och cycklar. Jag har ingen aning om vem Ignatius av Loyola var och vart han höllpå. Var det i frankrike kanske?

(Förresten kanske tråden passar bäst i rollspelskultur-forumet faktiskt, den passar nog riktigt bra där)

Av någon underlig anledning så fick jag upp den här tråden i en av mina fönster. Och den verkar ju hamna lite om vad du vill veta. Vilken slump! :gremooo: Där står det ju ochså nåt i stil med att lokalt förankrade inquisitioner blev mycket mer politiska.

CGH - morgonpiggast på hela året - 5p Spanska kultur - lite ivarje fall :gremwink:
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Precis som CGH påpekar så var det inte bara religösa motiv bakom häxbränningen, men om du verkligen vill ha ett sådant så är väl de tre vanligaste dessa följande.
1. Läkare som använde egna metoder blev allt som oftast, om inte brända men då ändå anklagade för ett förbund med djävulen, och så vidskepligt som folket var så var det inte mycket motstånd anklagelserna stötte på.
2. Det hände att bybor angav andra bybor, antingen av rena personliga skäl eller för att rädda sitt eget skinn; det blev ganska tryckt under sådana omständigheter och många blev slickade av lågorna.
3. Så vidskepligt som folket på den tiden var såg EN DEL (notera: inte alla) ledare för inkvisitions styrkor att ta det säkra före det osäkra var en god idé, en del bränningar hade var då inte befogade, utan var mer för att antingen ingjuta rädsla eller lugn (hos bybor och inkvisitörer)...

Hoppas jag bidrog med något...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Eftersom jag är snäll idag så flyttar jag bara tråden till kulturforumet. Om någon annan tycker att det ska låsas så får den moderatorn göra det, jag är för trött för att tänka ordentligt nu.

chrull - Gardener ligger och sover på min soffa.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Igge av Loyola

In Salamanca, he often preached to groups of people assembled by chance; but in those days a layman undertaking to preach on his own, without a license or supervision, was automatically suspected of heresy. Ignatius was twice imprisoned by the Spanish Inquisition and questioned about his beliefs, an experience that made a deep impression on him. (He was finally acquitted, but forbidden to discuss religious matters for three years.) Today, his followers are aggressively proud of the fact that no member of their order has ever sat on an Inquisitorial tribunal. (It is possible that Ignatius already had doubts about the Inquisition. He was a Basque, and I am told that the Inquisition was never active in Biscay because the Basques, although thoroughly orthodox Christians, would not tolerate it.
Kort sagt, skippa kopplingen Loyola-Jesuiter-Inkvisitionen. Det är en protestantisk efterhandskonstruktion lika mycket som "ändamålen helgar medlen"-mentaliteten de fått stämplad på sig.
Scaramanga eller vad han nu hette däremot, han var stor inom inkvisitorsgänget.


Storuggla, har ett hobbyintresse för jesuiterna
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Torquemada? [ANT]

Ja, var det inte så han hette, ledaren för inkvisitionen alltså?


/Feliath - the comfy chair
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Ja, så är naturligtvis häxbränning först och främst något som skedde efter reformationen, alltså när vi var protestanter.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Politik!

Ja, så får man ju inte glöma den Elisabethanska inkvisitionen som var protestantisk, men som ändå brände betydligt fler personer än den spanska.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Scaramanga [OT]

Scaramanga eller vad han nu hette däremot, han var stor inom inkvisitorsgänget.
Scaramanga sound system: Skaband från hudiksvall. Bra för övrigt. Eller stavar de med k istället för c kanske....
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ignatius

Jag har ingen aning om vem Ignatius av Loyola var och vart han höllpå. Var det i frankrike kanske?
Ignatius av Loyola grundade jesuitorden som genom renlärighet och forskning skulle stärka Katolska kyrkan. Han var född i Baskien (1491), missionerade i Jerusalem, pluggade i Paris och var senare mest verksam i Spanien, Venedig och Rom.

Som nämnts har han inget med häxbränning och inkvisition att göra, utom som offer.
 
Top