Nekromanti Inkrementalism och linjäritet är usel speldesign!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: 900

Schack tar ju inte upp 900 sidor regler. Just D&Ds och (antar jag) Chugundas implementation av principerna tar upp en jävla massa plats, men det tror jag inte är nödvändigt.
Det är absolut inte nödvändigt. I brädspelssammanhang så brukar man snarare mena att ickelinjäritet är ett sätt att kunna erbjuda mycket taktik till ett billigare pris i fråga om sidutrymme än vad linjära mekanismer kräver.

Om vi skall jämföra linjära spel och ickelinjära spel så är det viktigt att vi kollar om spelen vi jämför strävar efter samma agenda. Västmark har exempelvis en mycket liten och elegant, linjär regelkärna, men det är inte ett problemlösningsspel.

---

Ickelinjäritet innebär inte alltid att det ska tillkomma specialregler. Man kan ofta tänka så här istället: "Här har vi en regel - skall den fungera för alla i varierande grad, eller bara för somliga?" I DoD Gigant så fanns det exempelvis en lista med en massa värden som talade om hur bra alla vapen fungerade om man ville hugga sig igenom en vägg eller liknande hinder.

Jag menar att man lika gärna kunde ha sagt att "korpen och hackan kan användas för att hacka sig igenom stenväggar". Alltså, istället för att assignera låga, linjära värden åt alla dessa olämpliga vapen - såsom spjut och nunchakus - så borde man istället bara tillåtit det för vissa typer av vapen.

Det skulle alltså inte vara så att en specialregel kom till, utan snarare så att man gjorde ett specialfall av en regel som annars hade fungerat för alla vapen - fast i linjär, varierande grad.

---

Det finns alltså inget som säger att ickelinjäritet skall vara mer komplicerat än linjäritet. Det är helt enkelt en princip som kan användas både för att göra ett spel mer komplext, och för att abstrahera regler så de blir mer handbegripliga.

Vi lurar alltså oss själva när vi jämför linjära små eleganta spel som Västmark med komplexa problemlösningsspel - eftersom det är två helt olika typer av spel. I brädspelssammanhang - där man (naturligtvis) bara jämför problemlösningsspel med varandra - så är det i regel så att ickelinjära eurospel är regellättare än de tunga, linjära krigssimulationerna från väst.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inkrementalism och linjäritet är usel speldesi

Sedan ser jag inte heller motsatsen mellan spel och arbete som du verkar se. Om något så brukar jag tycka vissa Euros är tråkiga just pga att de är så korta och lätta
Ptroo! "Korta" och "lätta" är ingenting jag talat om. Det finns inget som säger att ett linjärt inkrementellt spel skulle vara längre eller svårare än ett bättre konstruerat spel.

Man hittar designprinciper såsom Majority Control både i simpla spel som Settlers of Catan såväl som i extrema, majestätiska spel som Die Macher.

Jag personligen vill inte spela Die Macher, men det beror bara på att speltiden är för lång och för att spelet verkar för utmanande. Det betyder dock inte att jag klandrar spelet för dess spelmekanismer. Dessa är nämligen fantastiskt tjusiga, ickelinjära och dramatiska. Det råkar bara vara för många av dem i ett spel som kräver för lång speltid för min personliga smak.

Vi har alla olika smak gällande massor av parametrar, såsom speltid och komplexitet. Jag hävdar däremot att om vi skulle få välja mellan två likvärdiga spel i fråga om komplexitet och speltid, m.m. så skulle vi välja bort det ena spelet om detta vore helt och hållet linjärt och inkrementellt.

Observera att min regel inte löd "inkrementalism är dåligt!" utan att jag formulerade mig så här: "Det räcker inte med inkrementalism för att göra ett spel!"

Jag är alltså helt och hållet med dig om att man kan ha inkrementella uppladdningsperioder mellan de dramatiska höjdpunkterna. Däremot måste det finnas någon sådan här dramatisk höjdpunkt någonstans för att det ska bli ett spel.

Sedan - frågan om hur många sådana här höjdpunkter man ska ha, och hur avgörande de skall vara... det lägger jag mig inte riktigt i.

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0" width="450" height="80" id="spion" align="middle">
<param name="movie" value="http://www.mediasmedjan.se/prov/spion.swf" /><embed src="http://www.mediasmedjan.se/prov/spion.swf" quality="high" bgcolor="#000000" width="450" height="80" name="spion" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" allowFullScreen="false" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></object>

Manuella signaturer suger...
 
Top