Nekromanti Inkapslade städer

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Planeten Trantor i stiftelseserien är ju en hel inkapslad planet-stad. Fast av alla stiftelse-böcker är det väl egentligen bara Prelude to foundation och Forward the foundation som till största del utspelar sig på Trantor. Och i den andra av dem är det mer det faktum att det kejserliga palatsområdet inte är övertäkt som är signifikant mer än att resten av planeten är det.
Framförallt är ju Trantor inte särskilt isolerat så länge som Imperiet fortfarande existerar.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
meh [ant][ot]

Framförallt är ju Trantor inte särskilt isolerat så länge som Imperiet fortfarande existerar.
Jag kan väl inte förväntas läsa alla ord i det där långa inlägget heller :gremfrown:
 

Feidu

Veteran
Joined
23 Aug 2003
Messages
37
Location
Linköping
James Blishs serie Cities of Flight handlar om städer som lyfts från jorden och körs runt som rymdskepp (inkapslade med någon "kraftfältsmoj") och tar jobb på olika planeter. Kan det bli bättre? :gremgrin:

/Lars
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag läste en bok för ett tag sen, lånad av en kompis. Har ingen aning om var den kom ifrån, vem som skrev den, när, hur, var, på vilket språk eller varför, (därför bryr jag mig inte så mycket om att jag kanske spoilar lte grann) men den hette Den Illustrerade Mannen. Just det, illustrerad, inte illustrerande. Metaplotten var att en man hade massa mystiska tatueringar som rörde på sig när han sov och spelade upp historier ur framtiden. Boken självt utgörs av noveller i SF-stil

En av dessa beskriver (har jag för mig) tre överlevande från en inkapslad stads undergång på ett halv-terraformat Venus. Det finns syre, tror jag, men det är konstant någon sorts läskigt regn som inte är bra för folk av någon anldning. Hela planeten är täckt av renskog, men den saknar klorofyll och är helt likblek. De tre försöker ta sig till nästa stad av inkapslad säkerhet efter att den förra gått under på ett sätt jag inte kommer ihåg. Fokus ligger iofs mer på hur de en efter en blir galna av det ständiga regnet dag ut och dag in, skogen som ser likadan ut överallt, bristen på färger i omgivningen och att de inser att de till slut gått vilse än på den inkapslade staden, men jag kände att jag behövde berätta om den här boken. Den är riktigt bra.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Lite olika mecha-anime :

Super Dimensional Fortress Macross (aka Robotech: The Macross Saga) - Det förs krig mellan människor och en krigisk utomjordisk ras. Det nybyggda SDF-1 Macross är människornas främsta krigsrymdskepp och enda hopp, men när de för första gången ska testa sitt FTL-system går något på tok och istället för den tilltänkta destinationen strandar skeppet någonstans vid Pluto tillsammans med en hel stad som har följt med ut i rymden. Större delen av stadens befolkning räddas och en nästintill exakt kopia av staden byggs upp igen inuti skeppet med en artificiell himmel och allting så att de nu tusentals flyktingarna har nånstans att ta vägen medan rymdskeppet ger sig ut på en årslång resa tillbaks mot jorden, med fienden tätt i hälarna. Ganska mycket tid ägnas åt att skildra hur invånarna nu lever sina liv och hur de påverkas av att vara fast ombord på skeppet.

Uppföljarna Macross 7 och nyligen påbörjade Macross Frontiers spinner vidare på idén, men nu får man följa olika generationsskepp på upptäcksresa genom galaxen. Skeppen i fråga består av en skiva med en stor stad som täckts av en stor genomskinlig kupol. Det finns också en större bastant kupol som kan fällas ner som ett musselskal för extra skydd. På insidan av den här yttre kupolen kan även bilden av en himmel projiceras.

Sen så har vi miniserien Megazone 23 där flera miljoner människor bor ovetandes ombord på ett generationsskepp i en kopia av Tokyo som det såg ut under 80-talet. Huvudpersonen upptäcker sanningen och måste kämpa för att avslöja konspirationen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Kvinnokusten av Pamela Sargent? OJMR så är staden iofs bara kringgärdad med mur, snarare än övertäckt. Men poängen är att man inte lämnar staden, det som är utanför är dåligt. Bäst att stanna i staden.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Merkurius

Den coolaste bubbelstaden finns i Kim Stanley Robinsons "Blue Mars". Det är en stad som finns på Merkurius. Staden är byggd på räls, så att den rör sig runt planeten och alltid ligger i "Skymningszonen" där temperaturen är optimal. Rälsen är byggd så att den utvidgar sig i varmzonen och krymper i kallzonen, och därmed gör att staden skjuts framåt eftersom skenorna särar sig. Runt planeten finns också skyddsrum och tunnlar byggda, om man skulle råka hamna utanför när solen går upp. Jäkligt ballt koncept.
 
Top