Nekromanti INKA

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
Två dumma frågor...

...som säkert kan besvaras med ett svar..

1. Vad är INKA?
2. Varför Rollspels-forumet?

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte orkar säga att Trudvang heter Trud... (äh, titta på första stavningen)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Två dumma frågor...

Introduktion
Denna text försöker gestalta för dig vad Projekt INKA är.

VISIONER

Grunden
Alla spel har någon form av referensram för miljö och omgivningar. Ibland sägs det bara att det är en ökenmiljö, ibland finns det både historia, språk och antropologiska jämförelser om världen. En komplett värld är inget krav för rollspel, men ju mer komplett den blir, desto enklare blir det att komma igång med spelandet.

Projekt INKA uppstod som en tanke hos en grupp rollspelare om att göra en plats på nätet där resurser för olika spelvärldar kan samlas och utvecklas. I motsats till majoriteten av material som utgetts ville dessa pionjärer bryta lite ny mark genom att gjuta liv i världarna, göra dem spelbara på ett annat plan än att bara låta dem vara tvådimensionella kulisser i teatern. Man ville istället, bildligt talat, skapa en friluftsarena i naturliga omgivningar.

Kungar föds och dör, hjältar dräper legendariska monster, en förvirrad magiker råkar försätta en hel skog i dimma för de närmaste femtio åren o.s.v. Detta är saker som påverkar en värld, men en modul är inte påverkningsbar. När man går tillbaka till den så sitter fortfarande samma kung på tronen, det är samma hotbild från grannriket, samma hjältar och samma SLP:s. I en modul förändras inget.

Vi vill ha världar där det blir nya kungar, man kan bli omtalad som hjälte, där en skog kan byta namn från "Mörka Skogen" till "Dimmiga Skogen" och där man dessutom har upplevt båda. Vi vill ha världar som utforskas och sammanställs, där tappra rollpersoners strävanden inte kommer till korta bara för att de råkar dö.

Vi vill skapa legender.

Målbild
Målet med INKA är att skapa dynamiska resurser, levande världar som spelare kan interagera i och påverka. Det blir inget onlinespel utan mer en sorts krönika över vad som händer. En sorts icke-direkt interaktivitet, samordnad av en grupp eldsjälar med rollspelsintresse.

Vi kommer att skapa en samlad plats för dessa resurser, ett centralt ställe där allt finns. Det kommer att bli lättillgängliga gratisresurser som lämpar sig för både nybörjare och "gamla rävar". Informationen skall vara så komplett som möjligt utan att bli tung, svår att läsa eller grötig.

Förutom det direkta målet, att skapa dynamiska världar, kommer vi även automatiskt att skapa en kontaktyta för folk. Trots att de kanske inte kommunicerar direkt så påverkar de via sitt rollspelande ändå varandra och de får samma referensram att hålla sig till. Detta underlättar kontakter mellan spelarna och rollspelare som rapporterar in till INKA har något som de alla kan tala om när de träffas, vare sig det är på konvent eller scoutläger.

-informationstexten om projekt INKA

Detta går också att läsa här.
 
Top