Nekromanti Initiativ system

nothingok

Veteran
Joined
23 Oct 2005
Messages
5
Location
Kinna
Jag satt och funderade på om man säger att sin karaktär har 14 i initiativ, om man då tar halva det värdet alltså 7, så har man sju i stridspoäng och 7 i parreringspoäng, men man kan höja stridspoängen genom att sänka pareningspoängen.

Stridspoängen gör som så att om man har högre än fienden så börjar du att slå, och destu högre du har i dem destu svårare får du att träffa.

Pareringspoäng är precis vad det låter som.

Det var bara en tanke, tror folket här att det kanske skulle kunna fungera?
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Det påminner lite vagt om hur stridsfärdigheter funkar i The Tale RPG , fast där delar man upp sina attacktärningar i en anfallspool och en försvarspool (det finns egentligen ingen "turordning" där, så...). Fast bara lite vagt.

Hur hade du tänkt dig att man använder poängen? Lägga till ett tärningsslag? Att lägga på manövrar?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det var bara en tanke, tror folket här att det kanske skulle kunna fungera?
I princip funkar sådana här regler om:

Man tjänar på att vara antingen aningens snabbare än ens motståndare, eller mycket långsammare.

(Det är den gyllene regeln. Om du - när du speltestar - kan se att det fungerar på det viset, då har du alltså lyckats med ditt system)

Dina regler har potential att fungera på detta sätt. Jag skulle dock överväga att skippa "desto högre du har i dem [=stridspoängen] desto svårare får du att träffa" eftersom de ger en tårta på tårta-effekt. Satsar man mycket på stridspoängen så får man det både svårare att träffa samt blir sämre på att parera. Sådana här tårta på tårta-regler kan göra så att man alltid tjänar på att välja väldigt, väldigt få stridspoäng.

Det är förvisso inte alltid det blir så, men det kan bli så - så jag skulle ha det i åtanke i vilket fall som helst.

Nå, själva principen i ditt system är lysande. Vi har sett det förr i ett par olika versioner här på forumet, men bli inte nedslagen för det, det betyder ju bara att du har en bra idé som många verkar gilla.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Humm, det är ju et system som säkert funkar. Teste det några gånger, så märkar man ju alltsom oftas om det är bra eller ej & vad som eventuellt behövs putsas på liten.

/ Johan K, som håller på att tvätta... =/
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
har 14 i initiativ, om man då tar halva det värdet alltså 7, så har man sju i stridspoäng och 7 i parreringspoäng, men man kan höja stridspoängen genom att sänka pareningspoängen.
Om det helt enkelt är så att man tar ett poäng från det ena och lägger till det till det andra så verkar det för mig enklare att man bara tar och delar ut så många poäng som man har i initiativ till parreringspoäng och stridspoäng. bara en tanke...
 

nothingok

Veteran
Joined
23 Oct 2005
Messages
5
Location
Kinna
Nja, tanken var att antingen är man bra på det ena och dålig på det andra och viseversa.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Ja? So? Det borde väl funka att göra så om man använder mitt förslag? Om du vill att man inte ska kunna ha samma värde i de två så kan man ju ta att komplettera mitt förslag med regel som säger så.
 
Top