Inget skapat material i forumet?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Värt att notera är att Scenariobiblioteket egentligen är en systersajt till rollspel.nu, då initiativtagarna är medlemmar på forumet, och givet att jag driver den tekniska delen.

MVH

/Magnus
Och tyvärr också rätt eftersatt just nu då luften lite gått ur mig och jag nog inte ens öppnat mailboxen på senaste månaden. Men är ändå rätt stolt över allt jobb vi tillsammans gjort för att samla ihop och lägga upp scenarion där. Från början fanns nog också en tanke om lite tätare integration med forumet men av olika tekniska anledningar så har det inte blivit så. Men jag kan väl passa på att be om ursäkt här till er som inte fått svar, om någon vill ta över bibliotekarieansvaret där får ni jättegärna höra av er och annars så kommer jag nog få upp scenarion igen förr eller senare.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Hej!

Nätet är fullt av material skapat av rollspelare för rollspelare, exempelvis: dungeons, äventyr, tabeller, monster, lathundar, förbättrade rollformulär osv. Men jag ser inget sådant material i det här forumet. Hur kommer det sig?

Jag kan se lite olika potentiella förklaringar:
  • Det är bättre att dela på andra ställen för att nå en bredare (engelsktalande?) publik
  • Det är bättre att dela i officiella/specifika kanaler för det rollspel materialet är skapat för
  • Att dela material gratis tjänar man inga pengar på
  • Jag är biased för jag har mest spelad D&D , och nätet är fullt av material för D&D
  • Något annat?
Mvh
Nion
En gång i tiden (läs: början av 2000-talet) var Rollspel.nu uppdelad i dels forumet, dels i en hemsida (skapad i Joomla om jag minns rätt). Det fanns rätt mycket material skapat och uppladdat då (en kort tid var jag innehållsansvarig och hade i uppgift att godkänna material), så det fanns då en hyfsad ström av inkommande material där ett tag. (Låt oss tala mindre om kvalitén - det var en annan tid då!) Men när hemsidedelen försvann och allt mer fokus hamnade på forumet så försvann det helt och hållet. Så jag tror helt enkelt forum är ett mindre optimalt sätt att samla in material på - för jag tror inte det skapaas mindre material i dag än vad det gjorde då.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Sedan tror jag möjligen också att ganska många här inte spelar "äventyr" och kanske inte använder vare sig dungeons eller tabeller. Man spelar märkliga indiespel där allt skapas kring spelbordet eller där det av andra skäl blir ganska ont om producerat spelmaterial.
Typ. När man läser internationellt så tycks spelet vara mer "Nu har jag skrivit ett scenario som är typ lika väldefinierat som ett datorspel!", medan här är det mer "Jag har ett coolt concept, och jag vet att mina spelare ar bra, så jag sätter bollen i rullning och skjuter från höften.".
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Det känns som jag får visst medhåll och även lite mothugg! Helt klart är forumet en grogrund för kreativitet och skapande, det ifrågasätter jag inte (egentligen ifrågasätter jag inget alls). Jag är nog färgad av att jag spelat DnD det senaste och den typ av material som går att hitta där.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Mycket forumitskapat material de senaste åren hamnade i fanzinet Hydra, som hade mycket OSR/DnD-fokus.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Plattformen vi hade innan var superkass. Även så på att ladda upp och tillgängliggöra material.

Nu är det möjligt att det skulle kunna funka bättre, men jag tror att "känslan" hänger kvar.
Xenforo som gränssnitt för filhosting är skitbra. Ypperliga möjligheter om det finns serverplats.
 
Top