Nekromanti Inget sår men blodet sprutar?

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Ja visst gör det ont

"Visst kan man hävda att även blodkärls bristningar kan vara en sorts trauma"

Ja visst gör det ont när blodkärl brister.
Varför skulle annars svärdskämpen tveka?
Varför skulle all vår kalla fruktan
bindas i svärdets frusna bitterbleka?
Höljet var ju eggen i fredstid.
Vad är det nu för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när blodkärl brister,
ont för den som stuckes
och den som sticker.

Ja nog är det svårt när bloddroppen faller.
Skälvande av ängslan tungt den hänger,
klamrar sig vid kropp, egg eller stänger -
tyngden drar den nedåt, hur den klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitt kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.

Då, när det som värst och inget hjälper,
Brister som i jubel svärdskämpens blick.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter sårets droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.

- Parafras av dikten "Ja visst gör det ont" av Karin Boye.
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
Re: näsblodsdöd

Jag har ingen bildning i frågan, och ja, det låter skumt och dumt! (men jag har en sak att säga) :gremtongue:

Hur förblöder man av näsblod???
Min kusin blöder mycket näsblod. Alltså, bara han e uppe två timmar in på natten. Han står i toan kanske en timme ibland t.o.m. Efteråt så måste han lägga sig för att han e trött och har huvudvärk, p.g.a. blodförlust. Jag vet ju inte om det kan leda så långt så att man dör men, rent teoretiskt så borde det gå, om man blöder i flera timmar, eller än mer...

/Najl, som tycker det e bra att hans kusin inte blöder näseblod i flera timmar
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
tid över handfatet

Min kusin blöder mycket näsblod. Alltså, bara han e uppe två timmar in på natten. Han står i toan kanske en timme ibland t.o.m. Efteråt så måste han lägga sig för att han e trött och har huvudvärk, p.g.a. blodförlust. Jag vet ju inte om det kan leda så långt så att man dör men, rent teoretiskt så borde det gå, om man blöder i flera timmar, eller än mer...
Jag gjorde liknande näsblod när jag var liten men det var ju bara och vänta eftersom jag visse av erfarenhet att det slutade tillslut, visst blev jag trött men dog gjorde jag inte...

/Ceram, hade inget större att tillägga egentligen.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: tid över handfatet

Jag hade en liten skrämmande uppgift när det gäller näsblod.

Jag hade en fotbollsrelaterad skada på överdelen av foten, varje gång jag sparkade på en boll smärtade det till rejält. Farbror doktorn lät meddela att det berodde på en liten fraktur samt en inflammation runt den, och gav mig piller mot inflammationen. Problemet med pillerna var att de minskade blodets möjlighet att koagulera, samt gjorde slemhinnorna extra känsliga.
Så en morgon när jag dushade så skållhett som jag kräver för att vakna ordentligt började jag blöda näsblod. Det fullständigt forsade, då ånga och värme plus minskad koagulation samt känsliga slemhinnor bäddar för ett sjujäkla blodbad (haha, vad bra att jag stod i ett badkar me andra ord). Då visste jag inte när det skulle sluta. Jag minns att jag proppade igen näsan med toapapper (något som snabbt blödde igenom) samt böjde huvudet bakåt, bara för att upptäcka att de då kom ut ur min mun istället.
Jag lever och har hälsan, men visst var jag orolig ett tag... (å andra sidan fick jag ju stanna hemma från skolan en dag...)

Men sådana piller fins inte i Mundana, så detta inlägg får klassas som "ännu ett helt orelaterat och onödigt inlägg från Bearnies sjuka sinne". Jag får ursäkta så mycket... :gremblush:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: tid över handfatet

..., så detta inlägg får klassas som "ännu ett helt orelaterat och onödigt inlägg från Bearnies sjuka sinne".
Ännu ett?? Jag har faktiskt mer än en gång tänkt att "Den där Bearnie, han har allt forumets högsta lägstanivå, honom kan jag alltid lära av och ha som förebild. :gremlaugh:" Så jag håller inte med dig... (i det du säger, men jag ska i döden försvara din rätt att säga det...)

-Hjalle, avslutar med en onödig och orelaterad signatur från en annan fin forumit.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Ojoj... ANT

"'Den där Bearnie, han har allt forumets högsta lägstanivå, honom kan jag alltid lära av och ha som förebild. :gremlaugh:'"

Nu får du sluta innan du totalt wreckar min forumsimage, boyo... :gremmad: :gremshocked: :gremblush:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
dricka blod [OT]

Så en morgon när jag dushade så skållhett som jag kräver för att vakna ordentligt började jag blöda näsblod. Det fullständigt forsade, då ånga och värme plus minskad koagulation samt känsliga slemhinnor bäddar för ett sjujäkla blodbad (haha, vad bra att jag stod i ett badkar me andra ord). Då visste jag inte när det skulle sluta. Jag minns att jag proppade igen näsan med toapapper (något som snabbt blödde igenom) samt böjde huvudet bakåt, bara för att upptäcka att de då kom ut ur min mun istället.
Jag lever och har hälsan, men visst var jag orolig ett tag... (å andra sidan fick jag ju stanna hemma från skolan en dag...)

Det låter läskigt helt klart. Jag aldrig fått sånna piller men jag vet att det är läskigt att blöda näsblod i duschen eftersom det är knepigt att få det att sluta. Folk som är orutinerade på näsblod verkar gärna vilja stoppa igen näsan men jag tycker det är äckligare att dricka allt blod som rinner ned i halsen annars.

/Ceram, hade väl egentligen inte mycket att säga.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: dricka blod [OT]

Ja när man stoppar igen näsan kan man alltid göra misstaget, som jag gjorde, att stoppa in en lite för smal bit. Resultatet blev att när jag skulle dra ut den blodiga klumpen åkte bara toppen av och resten befann sig kvar djupt inne i näsan.

Men efter lite hemmagjorda kirurgiska ingepp med en sax fick jag ut eländet. :gremwink:
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
STOR SUCK...

Vad jag skrev var:
Hur förblöder man av näsblod???
Det var faktiskt inte direkt menat som en fråga, snarare försökte jag påpeka det absurda i att näsblod skulle kunna klassas som en så allvarlig skada att man kan förblöda av det.

Sen hur folk kan totalt vrida denna lilla oskyldiga mening och lyckas skapa en oproportionellt stor debatt av det hela övergår vida mitt förstånd.

Kan vi inte bara enas om att helt släppa det här med näsblod och bestämma oss för att man inte förblöder av det??? Till och med Marukusu med sin stundvis vridna logik borde kunna acceptera detta.

Säkerligen kommer dettta inlägg inte ens att läsas, men jag skriver det ändå. Hur orkar folk hålla igång en diskussion om NÄSBLOD i Mundana, jag är helt förbluffad över forumiternas ihärdighet och debattvilja.

Detta ska inte ses som ett klagomål utan mer som en tappad haka eller något åt det hållet. Det hela är faktiskt underhållande på något vis.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Ännu större SUCK...

Till och med Marakusu med sin stundtals vridna logik borde kunna acceptera detta.
Lägg av! Han har inte ens varit med i den här diskussionen. Skäms! :gremmad:

-Hjalle, tycker att det räcker!
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Ännu större SUCK...

Lägg av! Han har inte ens varit med i den här diskussionen. Skäms!
Jag vet att det kanske var lite oprovocerat, men när jag satt och funderade på om någon skulle kunna tänkas bestrida när jag hävdade att man sällan förblöder av näsblod så ploppade hans namn bara upp i mitt huvud.

Jag ber så mycket om ursäkt om jag väckt anstöt hos någon. :gremblush:
 
Top