Nekromanti Inget Chaos i Dawn of War 2

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag vet inte vad jag ska tycka om det, chaos och space marines känns liksom som hörnstenarna i wh40k, och nu får man klara sig (till första expansionen minst) utan chaos i DoW2. Kan Tyraniderna verkligen fylla chaos marines hål?
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Kan Tyraniderna verkligen fylla chaos marines hål?
Ja, det beror ju lite på hur du ser det. Rent settingmässigt går det ju givetvis inte men eftersom det är ett RTS-spel vi pratar om så finns det goda möjligheter för att de ska kunna det. SM och Chaos var ganska lika i ettan och ur ett sådant perspektiv fyller Chaos ingen funktion då det redan finns en arme/lag som fyller nischen med starka, men lite färre, enheter. Tyraniderna misstänker jag kommer vara ungefär som zerger i Starcraft och det är bättre ur rent spelighetssynpunkt.

Dock så är ju settingen väldigt viktigt i DoW-spelen så det är inte säkert.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Ja det är ju bara dator spelet och i första Dawn of War så kändes chaos och spacemarines alldeles för lika ändå
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Så länge spelets story är en begränsad konflikt ser jag inga problem med att någon saknas. Kaos har ju inte alltid ett finger med i spelet.
Med tanke på hur få de är är det lite märkligt att Space Marines (lojala och chaos) dyker upp så ofta.
Personligen tycker jag att CSM-arna skulle varit lite hårdare överlag (alla i klass med veterans/terminators) och vara eliten i en Imperial Guard-aktig hordarmé.

/Joel
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,615
Location
Stockholm
Jag har väntat i fem år på att få lira tyranids, så för min del får de gärna dumpa samtliga andra raser, så länge jag får kuta runt med en carnifex och titta på fina miljöer.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Pendragon said:
Med tanke på hur få de är är det lite märkligt att Space Marines (lojala och chaos) dyker upp så ofta.
Rymdmarinaden och deras elaka bröder är hiskeligt populära bland de som spelar figurspelet, tydligen. Nån antog väl att det är ett bra försäljningsargument för de som spelar 40K att spela Dawn of War också.

Erik
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det är för att de har störst axelskydd. Alla vet att den med störst axelskydd vinner.

Sen har väl Space Marines funnits med rätt länge och varit "de goda", vilket säkert adderar till deras popularitet. De är på många sätt synonyma med 40K-universat. Att de släpper Chaos ser jag som en bra och fräsch grej.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Nightowl said:
Rymdmarinaden och deras elaka bröder är hiskeligt populära bland de som spelar figurspelet, tydligen. Nån antog väl att det är ett bra försäljningsargument för de som spelar 40K att spela Dawn of War också.

Erik
Space Marines är dessutom en av de få raserna i spelet man inte omedelbart bara pejkar finger och skrattar åt. De är helt enkelt inte riktigt lika aptöntiga som t.ex rymdorcher eller rymdalver (förlåt, "eldars") eller animerobotar som bara stoppats med för att tilltala den tjippanesiska marknaden...


Om jag fick bestämma skulle det egentligen mest finnas SM, CSM och tyranids, för det är de raser som går att ta på det minsta allvar. Eller, CSM är väl på gränsen...
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
För mig är det det som är tjusningen med wh40k, att settingen är så extremt over the top cheesy.

De skäms inte det minsta för att hitta på de mest löjliga backstorys, and I love it!

Hursomhaver är det ju så att wh40k alltid har handlat om mänsklighetens krig mot alla andra, så det är inte så konstigt att SM, som människornas främste förkämpar, dyker upp i allt som handlar om wh40k.

//Anders - som är lite internationell idag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lustigt...jag tycker tvärtom, att Space Marines by far är den töntigaste rasen i 40K. Överexponerade, överhypade, överdesignade, och rakt igenom urlökiga. Rymdorcher och rymdalver är hur koola som helst i jämförelse, och Tau är rentav genuint häftiga. (Jag gillar hur deras utilitaristiska filosofi tar en alltmer obehaglig vändning...)

Dessutom har rymdorcherna koolast fordon. Kolla in minelayern i Apocalypse-boken, den är typ godawesome.

- Ymir, beg to differ
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag är glad över att de verkar ta spelet i riktningen Chaos Gate (pilligare, individuella units får XP, sidouppdrag för att skaffa supplies), ett spel som var mycket bättre än DoW och figurspelet på de flesta sätt. En annan sak som var helt underbar med Chaos Gate-kampanjen är den svåraste svårighetsgraden där du inte kan göra om ett felaktigt drag eftersom du bara har en sparfil som sparas över hela tiden. Eftersom man har en begränsad mängd Space Marines och ammo och vapen så blir det alltid ett avvägande: när ska man sätta in sina hårdaste snubbar? De kan ju dö om det är för farligt och ungarna behöver XP men å andra sidan kanske de är de enda som klarar biffen? Ska jag riskera att få ett svårt sidouppdrag om jag kanske lyckas loota lite plasma-gun ammo som behövs så väl? Oh nej nu dog revengus, snubben med 144 kills av ett meltagunskott i nacken.

Känsla.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Ymir said:
Dessutom har rymdorcherna koolast fordon. Kolla in minelayern i Apocalypse-boken, den är typ godawesome.
Tja, om man använder ordet "coolt" ur mellanstadieperspektiv kanske, på samma sätt som ninjor är coola...
 
Top