Ingenting händer! Juh! Eller?

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Säger de verkligen explicit att man får slå hur många gånger som helst tills man lyckas?
Jag minns inte heller riktigt men jag kan tänka mig att dom inte sa det utan snarare inte sa nåt om vad som händer när man misslyckas. Förutom att man misslyckas då. Min erfarenhet är dock ungefär som @Dr_Dängrot förutom att just misslyckanden med klättra oftast innebar att man ramlade ner från högsta punkten och fick galet mycket fallskada. Ja, alla SL jag spelade med var värdelösa inklusive jag själv.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kommer det att spela roll för äventyret om man har spenderat en timme med att försöka ta sig över en mur? Om inte, varför går man inte bara och hämtar en stege istället? Vissa saker ligger ju mer hos scenariot och spelvärlden än reglerna i sig.
Du har helt rätt , troligtvis så fanns det mycket att önska ifrån mitt tonåriga jags äventyrskonstruktioner och världsbyggande.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Dock, huruvida det är kul eller inte att striden tar lång tid handlar ju mer om preferenser. Något händer ju iaf. Får man hoppas :)

Det jag menar är att en strid behöver inte handla om att döda X. Jag älskar när RP försöker undvika strid eller ta sig ur den oskadd snarare än att hacka, hacka, hacka tills alla är döda.
Det har du rätt i.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Det hade också varit intressant att se vad gamla spel säger om misslyckade slag. Säger de verkligen explicit att man får slå hur många gånger som helst tills man lyckas? Eller är det något spelgruppen själva har tagit med sig in i spelet?

Min rätt bestämda åsikt är att rollspel inte ska spelas RAW och det verkar inte finnas så många som vill ha regler för alla upptänkliga situationer. Snarare verkar man vilja nå konsensus i gruppen om något uppstår som inte täcks av reglerna. Vilket också känns som det rimligaste.
Jag vill minnas att en Regelfunderingar-spalt i Sinkadus (cirkus nr 12-13 kanske? eller kanske tidigare) föreslog en husregel om att man skulle behöva slå för PSY (dvs viljestyrka) för att orka försöka igen när man misslyckats med en färdighet, undantaget förstås i strid och andra sammanhang där man svävar i fara.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag brukade husregla att man fick försöka hur många gånger man ville men man fick ett kumulativt -5 för varje försök man gjorde så hade man 12 i klättra och misslyckades 2 gånger så var det ju bara att ge upp sen .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag brukade husregla att man fick försöka hur många gånger man ville men man fick ett kumulativt -5 för varje försök man gjorde så hade man 12 i klättra och misslyckades 2 gånger så var det ju bara att ge upp sen .
Det tror jag var en vanlig husregel och vill minnas att jag även sett i någon regelbok.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det tror jag var en vanlig husregel och vill minnas att jag även sett i någon regelbok.
Det kanske var en officiell regel , jag har inget minne av det iom att jag inte spelat drakar och demoner sen tonåren men jag kanske inte var så innovativ som jag trodde haha 🤣
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
För att avsluta mitt argument så förstår jag helt och fullt att det kan upplevas som tråkigt att lyckas, någon parerar man blir anfallen och parerar under en längre tid.

Men jag hävdar fortfarande att om två eller fler kombatanter aktivt försöker döda varanda så händer något i allra högsta grad. Annars blir det ju lite som den där strippen men snubben som faller mot sin död och säger "hitills har det gått bra iaf!".
 
Top