Nekromanti Ingen jävla butt!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Så har man överlevt ännu ett BSK. I vanlig ordning hade jag mina bord i närheten av Anders "Hellgame" Fager, och i rummet fanns även Anna-Karin och Cecilia som tecknade en massa pelsingar, samt butiken Skogstrollet från Linköping.

...vad som slog mig var det rätt sunkiga utbudet med prylar i butiken. Gamer's Vault hade det största och mest varierade utbudet, men det var ändå förvånansvärt glest. Butikerna hade i stort sett samma rollspelsutbud: en stor fet bunt d20, en stor fet bunt World of Darkness, World of Warcraft, Warhammer Fantasy Roleplay, några pliktskyldiga svenska spel, och typ två olika andra saker per butik - Gamer's Vault hade till exempel en klase Buffy och en bunt d6, Skogstrollet stoltserade med Serenity och Ars Magica 5, och Golem hade Fireborn. Men sen var det slut. Det fanns inga fyndbackar, texempel.

Det gjorde att det enda i rollspelsväg som jag köpte var GURPS Spirits. Jag köpte en klase D&D Minis också, men det var mest för att jag klagade på att det inte fanns på fredagen, så att killen på Gamer's Vault (som bor i Borås) plockade med en bunt på lördagen. Så nu har jag ett fyrtiotal minis. Utöver det så blev det ett Kablamo! och ett Badabom, rysk roulette respektive bombdesarmering, båda från svenska Gigantoskop.

Vi upptäckte en ny naturlag: Ju längre ett konvent blir desto tröttare blir Krille. Ju tröttare Krille är desto naknare blir flickorna som Krille tecknar.

Kung Fu Fighting, ett kortspel om kung fu, var konventets höjdarspel. Det var stenhårt slut, eftersom endast Anders Fager hade det inne och det i två ex. Apropå Anders Fager, han luftade några tankar om en personlig cheerleader som skulle skutta bakom honom med pompoms och ropa saker som "A - N - D - E - R - S! Anders! Anders! Anders!" - och ta mig fan om han inte lyckades hitta en tjej som agerade hans personliga cheerleader inför Love Soap Live! Det var nog faktiskt konventets absoluta höjdpunkt!

Folk, vilket omfattar spelare som spelledare, verkar ha varit nöjda med Nio Systrar, konventsäventyret till Andra Imperiet. Jag kan redan nu utlova en uppföljare på GothCon. Stort tack till Foggmock, min medarrangör, till alla spelledare, och framförallt till spelarna!

...så vad är det mer att säga? Maten var i bästa fall OK, organisationen var i bästa fall kaotisk, luften var i bästa fall utvädringsbar och bussen hem var i bästa fall obekväm. Det verkliga smolket i glädjebägaren var nog plastbanden. Sånt är ett jefla oskick! Blä och minuspoäng till alla konvent som sysslar med sådant, och man ska fan inte behöva betala extra för sin lagstadgade butt!

Basta!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Stort tack till Foggmock

Tack själv. Allt som innebär att jag arbetar mindre och får saker gratis är bra i min bok... :gremsmile:

Det var nog faktiskt konventets absoluta höjdpunkt!

Helt klart. Hon var trollbindande söt dessutom... :gremsmirk:

Det verkliga smolket i glädjebägaren var nog plastbanden.

Temat var ju faktiskt "asylum" och jag kände mig som en patient med det där förbannade armbandet (som klibbade fast sig på huden och började lukta konstigt efter bara ett par timmar)... synd bara att arrangörerna hade kirurg-rockar och inte vita läkarrockar på sig... det hade faktiskt höjt konventet lite.

Småmystrevligt konvent, varken mer eller mindre. Mat + tågbiljett gick lös på ungefär 400 sammanlagt (får tillbaka lite till på tågbiljetten av Sverok senare om jag pallar) och jag shoppade stuff för 700:- och 1100:- får anses vara lagom för en helg med trevligt umgänge och softande.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Årets konvent

Jaha, då har man överlevt ytterligare ett konvent. Detta var då mitt 20nde BSK och mitt 51sta eller 52ndra konvent totalt..

Det var inte så mycket folk på konventet, hörde uppgift om ca 450 inklusive arrangörer, och det märktes. Men det var kul och jag kunde umgås en del med folk man känner.

Spel spelade:
Go
SM i Carcassonne - Gick uruselt för mig.
Badaboom - Skoj nytt kortspel från Gigantoskop.
Gnumies
The Great Dalmuti
Kung Fu Fighting - Väldigt skoj kortspel där man skall vara kung fu mästare.
Bohnanza
Shocking Tanks - radiostyrda strisdvagnar med elchocker i kontrollerna.

Spel köpta:
Badaboom
Expansionen "Princess & Dragon" till Carcassonne
Aki

Forumiter träffade:
Krille
Arvidos
Jonas Karlsson
The_Gorger
Yyy
Bearnie
Snurgla
Nicole
Foggmock
Baldyr
Marco Behrman
Blasphemy
Liner
Mateyasu


Kollade en del på både det nya svenska rollspelet Portals och på rolspelet Serenity. Inget av dem gav känslan av något som var "måste ha".

En bra grej nu var att det hade öppnat en wok-restaurang specialicerade på take-away rakt över gatan från skolan. De fick nog en hel del kunder. Dock var maten på fredagen inte vidare bra. Biffen var seg och alldeles för stora bitar eftersom man inte fick med en kniv utan antingen pinnar eller en gaffel. Sedan så var den thai-cocos såsen helt smaklös. Lördagens val av kyckling med en hot sweet chili var mycket godare, och det var sting i den chilin.

Krille, du får det att låta som om det vore något fel i din nya naturlag. =^_^= Man borde kanske kollat lite mer på Love soap-lajvet.

/Ulfgeir
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Re: Årets konvent

Jag känner mig också ganska nöjd med bedriften att överlevt ännu ett konvent, fast i mitt fall var det tyvär bara det andra. Men det är inget att hänga läpp över.

Det spelades en hel del olika saker, bland annat ett scenario med namnet Svt och någonting om satan som var ruskigt roligt. Dessutom spelade jag magic på ungefär alla platser utom där dom andra spelade och blev även inskolad i vampire kort spelet som kändes almänt komplicerat.
Köpte även Trygg-Torkel som nog måste räknas som ett av dom mer imponerande alster jag någonsin lagt min blick på.
Blir nog GothCon nästa gång och jag håller tummarna om att detta blir lika roligt.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Roligt konvent!

Dig såg jag aldrig dock, fast jag utforskade iof inte alla delar av skolans korridorer och rum...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Frånsett Stockcon julen -98 var detta det dödaste (ja, det heter så) konvent jag har besökt. Knappt något folk, inget utbud och allmänt blahablaha. Inte dåligt, bara dött.

Lirade Western (och det var asball) och ropade in Gurps-prylar på auktionen för i snitt 30:- styck. Krille hade en snygg SL-skärm i liggande A4. Jag vill ha en sådan till Noir.

Jag får tacka de forumiter som frågade om jag hade en dummy med mig av Noir - jag skall försöka fixa en till Gothcon. Ert engagemang sporrar. :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
"Så nu har jag ett fyrtiotal minis."

Häftigt! Vilka fick du?

Räkna med att vi ska spela massor med varandra nästa gåg vi ses!

- Vulf
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Portals?

Kollade en del på det nya svenska rollspelet Portals
Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om det? Vad handlar det om?

/tobias
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
BSK, gorger edition

BSK...

Bara bra:
- Badaboom, trots att vi var två spelare mer en max var det action, även om det blev väl kaotiskt.
- Lekrummet!
- Abyssos till Gondica till konventspris
- Gratis sveroktårta
- A(dvanced)S(quad)L(eader) för första gången var riktigt kul
- Närheten till: Bankomat, juste mat och postomat ... eh brevlåda
- Dogs in the Vineyard hade riktigt roliga regler.
- Duschar vid sovsalen
- Gratis :tekopp: och choklad om man köpte muggen, fast det ingår ju att ngn jävel skall stjäla den sista eller näst sista dagen. Jag har bara en av alla köpta konventsmuggar kvar.

Bara dåligt:
- Affärsutbudet (inte för att jag tänkt köpa ngt ändå)
- Kafeterian, dyr för att vara konvent. Otäcka bskmackor, samt allt som inte var typ terror för magen tog slut superfort.
- Mutantäventyret var inge vidare
- Att så många fortfarande envisas med att inte duscha. Jag menar ... alltså, jag avbryter spel med er, ni vet vilka ni är!
- Konventet slutar 10 på morgonen. Bagageinlämningen var tänkt att stänga 9. Ok, jag kan köpa detta, men inte om GW-turneringarna fortsatte till 16, och skudbussen väntar på dem, och jag skall med skudbusssen. Jag satt i en trappa i 4 timmar, inte roligt.
- Att jag inte fick ngn matbiljett för att jag inte fick någonspelgrupp till mitt första spelledarpass. Det är ju inte mitt fel!
- Att jag felaktligen trodde att mitt sista slpass till 9 systrar gick 9-14 sö morgon, och ingen hade mitt mobilnr, så att mitt klanteri resulterade i att ngn stackare inte fick spela (eller det kanske löste sig?) Sorry! :gremblush:

Blandat:
- Jag dog i alla tre spelade rollspelscenarier, trots att ingen annan i grupperna gjorde det; My life with master: ramlade ner i en spricka i golvet, höll på att drunkna i min egen tårpöl, för att få huvudet avstucket av ett spjut av misstag nerstoppat i sprickan; Dogs in the Vineyard: efter att i samma runda ha överlevt dödstentakler of doom och räddat dagen, får jag en hjärtattack av kombinationen hög ålder och upphetsning; Mutant: Plockad från marken av dödstentakler of doom, och sedan hjärnan utsugen genom ett sugrör.
- My life with master: Jag hade riktigt roligt, även om sista timmen var grymt seg, och inte så kul. Jag har inte kört ett scenario av "nu skall ditt självförtroende tryckas ner i skorna"-typ förrut, och det måste väckt någon masocistisk sida, för det var kul.


Klassiskt på BSK:
- Jag hugger tjocka märta på torsdagen, och sussar bättre än på alla andra konvent, denna gång med Yyy och Bearnie
- Gå vidare till kvalfinalen i Carcassonne... och skippa den för rollspelande :gremsmile:


Naturligtvis träffade jag massa forumiter, men färre en vanligt tror jag. Dessutom blev det en massa mer eller mindre roliga brädspel spelade. Mitt 2a bsk och 9e konvent sammanlagt, dvs snart fyra i konventslevel.

/Gorg
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Re: Portals?

Portals handlar om att det öppnas skumma portaler från vilka det kommer diverse konstiga varelser. Rollpersonerna tillhör en hemlig organisation som bekämpar varelserna.

/Ulfgeir
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: BSK, gorger edition

Att jag felaktligen trodde att mitt sista slpass till 9 systrar gick 9-14 sö morgon, och ingen hade mitt mobilnr, så att mitt klanteri resulterade i att ngn stackare inte fick spela (eller det kanske löste sig?) Sorry!

Så det var DU din jävel! :gremmad:

Okej då, det löste sig. En tokig SL tog sig an 7-8 pers (vet inte hur många de blev till slut) för att en grupp saknade SL...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Urk.

Detta var det sämsta BSK jag närvarit vid, sedan jag började åka på konventet 1994. Förmodligen det konvent med minst antal besökare dessutom. Det konvent hittils i min historia med sämst schemaläggning då kravet att få hyra skolan överhuvudtaget, var att städarna skulle få tillträde till skolan runt lunchtid på söndag för att hinna städa skolan inom mer vettiga arbetstider. Detta då de enligt utsago tidigare år städat under natten mellan söndag och måndag.

Det är inte roligt att bli väckt en stund innan 10.00 på söndagen, för att få reda på att man inte längre får vara kvar på skolområdet. Förutom GW-spelarna då vars turneringar fortsatte till 16.00. Morr. Lyckligtvis träffade jag min familj under denna dödtid, så jag slapp spendera den på ett kallt marmortrappsteg.

Spel? Jo. Det spelades lite. Life with Master kommer jag inte spela igen. Detta gjorde också att jag inte gav de andra Forge-spelen en chans vilket jag inte ångrar nu i efterhand. Nio Systrar spelledes, Krilles scenario till SH: Andra Imperiet. Det var trevligt att spelleda och spelarna verkade uppskatta det (Om de inte blåljög mig rakt upp i ansiktet. Men då hade de nog inte följt med till Krille för att köpa spelet ifråga direkt efter spelmötet..). Fick spelleda MrG med vänner och hade roligt.

BSK hade dåligt utbud i cafeterian, där alla inte fruktansvärt jätteonyttiga produkter var slutsålda på fredagen. Det sög. De omberyktade BSK-mackorna har med åren fått mindre pålägg samtidigt som priset har höjts. Mindre bra.

Sunkigt system med biljetter till spelledare, där man får sin lilla kupong med 30 SEK rabatt efter genomfört spelpass. Då cafeterian sålt slut på allt det man vill ha och pizzerian är stängd. Heja. Behöver jag tillägga att priserna på den pizzerian är hutlösa jämfört med de runtomkring mig här i stan?

Tack vare Gorger fick jag och min homie Bearnie en sovplats, då min bäddmadrass tappats på luft. Sov riktigt skönt mitt mellan gospluttarna på stora Berta.

Det som räddade konventet var folket man valde att umgås med. Ni vet vilka ni är *puss*.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Njae

Att jag felaktligen trodde att mitt sista slpass till 9 systrar gick 9-14 sö morgon, och ingen hade mitt mobilnr, så att mitt klanteri resulterade i att ngn stackare inte fick spela (eller det kanske löste sig?) Sorry!

Så det var DU din jävel!

Okej då, det löste sig. En tokig SL tog sig an 7-8 pers (vet inte hur många de blev till slut) för att en grupp saknade SL...
Jag och Bearnie SL'ade 6 pers under fredagen. Det gick bra, med våra förutsättningar (Som att aldrig sl'at ihop, har lite olika stil på sl'andet, inte ha full koll på varken scenario eller regler). Dessutom hade jag givit Gorgers mobilnummer till rollspelsansvarig, vilket gör att det lutar åt att det vart mer kaos än ordning från de som höll i trådarna.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: BSK

Kortsammanfattat; myskonvent!

Kom först på fredagkvällen och fick inte plats på Inspectres, synd, men istället roade vi oss själva i cafetrian. Jens hade rollspelsbarens meny på sin mugg, så lite eget rollspel och ett parti Captain Parks.

Lördagen inleddes med Mutant och även om flickvännen avvek efter ett tag pga för mycket reglerrollspel (vilket är en bragd då hon oftast kan roas av alla former av rollspel) så hade vi roligt (och fick pris?).

Eftermiddagen ägnades åt god mat och spel i cafeterian (Münchhaussen och tusen vita kort).

Kvällen åt Nio systrar *bugar sig åt Yyy, Krille och medarrangör*, underhållande och charmigt. Miljön passade oss utmärkt och gott om såpa. Ser fram emot en fortsättning (men helst på ett BSK, GothCon brukar jag inte hinna spela *prettyplease*)!

Söndagväckning, långsam frukost, hemfärd och vi som kom från Götet gick hem till oss och spelade mer spel...

Och som vanligt med konvent, gott om trevliga människor.

Lite minus med BSK i år, lite saker i butikerna och kiosken och för få scenarion... speciellt systemlösa :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
Re: BSK, gorger edition

"- Att jag inte fick ngn matbiljett för att jag inte fick någonspelgrupp till mitt första spelledarpass. Det är ju inte mitt fel!"
Tja, förstår hur du tänker men å andra sidan utförde du inget arbete.. Varför ska du då få samma lön som de som spelleder (retorisk fråga).. Det är väl så "de" har tänkt..

"- Att jag felaktligen trodde att mitt sista slpass till 9 systrar gick 9-14 sö morgon, och ingen hade mitt mobilnr, så att mitt klanteri resulterade i att ngn stackare inte fick spela (eller det kanske löste sig?) Sorry!"
Men det sämsta var att du inte fick någon matbiljett? :gremwink:

/Han som gjorde ett försök till ett skämtsamt inlägg med en poäng
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: BSK, gorger edition

Dogs in the Vineyard: efter att i samma runda ha överlevt dödstentakler of doom och räddat dagen, får jag en hjärtattack av kombinationen hög ålder och upphetsning;
Jäklar vad snyggt det var! Jag trodde att du skulle motivera dödsfallet med skador från demontentaklarna, men istället återkopplade du till din initiationskonflikt och knöt ihop rollpersonens säck. Det var läckert.

Jag har skrivit en spelrapport här. Det vore kul att höra dina kommentarer på spelet och scenariot.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Min upplevelse

...så vad är det mer att säga? Maten var i bästa fall OK, organisationen var i bästa fall kaotisk, luften var i bästa fall utvädringsbar och bussen hem var i bästa fall obekväm. Det verkliga smolket i glädjebägaren var nog plastbanden. Sånt är ett jefla oskick! Blä och minuspoäng till alla konvent som sysslar med sådant, och man ska fan inte behöva betala extra för sin lagstadgade butt!
Det här var faktiskt mitt första "riktiga" konvent, om man räknar bort att jag sprungit runt på LinCon några gånger utan att spela något. Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig, och kan inte säga om något var bättre eller sämre än något annat.

Men maten, ja, vad ska man säga? Det positiva är att vi vegetarianer inte verkade bli särskilt annorlunda behandlade, utan fick också inte särskilt mättande mackor och mokrolasagne som blev smetig och konstig. Det är iofs inte arrangörernas fel, men det var svårt att äta sig mätt på något särskilt nyttigt sätt inne på konventet.

Sovförhållandena var underliga. Jag fick höra att det skulle finnas två gymnastiksalar att sova i, men den jag hittade var full av figurbord. Det gjorde att det fick bli spelrummen för rollspel på våning 3. Nackdelen var att de väckte och körde ut alla klockan 9 eller 10, vare sig rummet skulle användas eller inte, och det är ju jobbigt om man spelat till klockan 5 på morgonen. Det hade varit bra med tydliga direktiv om vad kunde/inte kunde sova, och att rummen skulle ha scheman så man kunde valt något som var ledigt.

Plastbanden var lite slemmiga, och jag behövde aldrig visa upp det. Hade nog funkat lika bra med en papperslapp från cafeterian med ens personnummer på, och vid en kontroll hade man kunnat kombinera med legitimation eller nåt. Jag förstod aldrig riktigt vem som skulle vilja se bandet.

Buttar har jag ingen relation till, så jag kan inte säga att jag upprördes. Det är knappar med nålar, va? Det hade jag inte haft någon användning för ändå.

Organisationen kring arrangemangen var kaotisk, helt klart, och informationsflödet från arrangörerna överlag var väldigt begränsat. Öppettiderna för kiosken listade jag aldrig ut, och de som stod där verkade knappt veta själva. När man registrerade sig fick man ingen info om matkuponger eller sovplatser om man inte specifikt frågade efter det, och har man inte varit på konvent förut är det inte lätt att veta hur det funkar.

Jag arrangerade tre olika spel vid 6 tillfällen, men fick inte ut någon info om hur många lag som var anmälda förrän efter halva konventet. Vilka som var anmälda fick jag veta på lördagen, men det hade verkligen underlättat om man vetat hela tiden. Rollspelsansvarige Jimmy (hoppas han läser det här) kunde ha delegerat ansvaret till oss arrangörer, så hade han inte behövt närvara vid början av varje nytt pass. Även om organisationen och informationen var kaotisk var BSK-arrangörerna mycket hjälpsamma och verkade arbeta hårt under konventet, och de såg till att lösa allt som dök upp.

Men jag vill ändå avsluta med något överväldigande positivt: spelarna! Jag hade oförskämt roligt när jag spelledde och varenda lag på mina 5 spelledarpass var engagerade, intresserade och såg till att vi alla hade roligt. Att göra rollpersoner i början av passen verkade folk ha skoj med, och regelsystemen gick hem. Folk hade öppna sinnen för att testa något nytt, jag tror att ett fåtal spelare hade spelat Forgespel tidigare, och uttnyttjade spelen till max. Så jag måste säga att helhetsintrycket av konventet var väldigt positivt, och att jag gärna gör om det igen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nio systrars uppföljare [OT]

"Kommer man att kunna spela uppföljaren om man inte spelat första avsnittet?"

Klart man kommer att kunna, om inte annat så för att jag inte har någon aning om hur ni avslutade del ett!
 
Top